Totální zhovadilost! Generál Šándor popsal možný scénář tragédie nad Ukrajinou

18.07.2014 16:10 | Zprávy

ROZHOVOR I když přímá vina za tragédii s třemi stovkami mrtvých z malajsijského letadla leží na těch, kteří střelu odpálili, nepřímých viníků je podle bezpečnostního experta generála Andora Šándora mnohem víc. Nerozumí například tomu, proč provozovatelé leteckých spojů nezměnili trasy letů, aby se vyhnuli místu konfliktu, když na východě Ukrajiny už dřív bylo sestřeleno letadlo ve výšce šesti kilometrů. Přiznal také obavy, aby konflikt na východě Ukrajiny ještě negradoval.

Totální zhovadilost! Generál Šándor popsal možný scénář tragédie nad Ukrajinou
Foto: Česká televize
Popisek: Bývalý náčelník Vojenské zpravodajské služby, generál v záloze Andor Šándor

Jak vnímáte tragédii jako je sestřelení malajsijského dopravního letadla s více než třemi stovkami cestujících na palubě? Muselo k tomu dojít?

Ať to udělal kdokoli, je to, co se stalo, neuvěřitelná zhovadilost a neuvěřitelný malér. Protože sestřelením letounu Malajsijských aerolinií dostal ten konflikt na Ukrajině mezinárodní rozměr. Těch viníků vidím několik. Přímí jsou ti, kteří střelu odpálili, tam bych se uměl klonit k tomu, i když bych si rád počkal na konečný důkaz, že to byli proruští separatisté, kteří se nějakým způsobem, a to by mne také zajímalo jak, dostali k sofistikované protiletadlové řízené střele a tu odpálili na letoun ve výšce deseti tisíc metrů. Nepřímým viníkem je po mém soudu Ukrajina, která nezabezpečila svůj vzdušný prostor. A zároveň jsou vinni i provozovatelé leteckých spojů, protože jestliže v minulých dnech došlo v nižších výškách k sestřelení dopravních letounů ukrajinské armády, nepočítám letoun Suchoj 25, tak létat normální pravidelnou linkou nad konfliktem, kde bylo sestřeleno letadlo ve výšce šesti kilometrů, mi přijde poněkud nezodpovědné. Očekával bych, že samy letecké společnosti si preventivně, samozřejmě po dohodě s řízením letového provozu, změní trasu tak, aby se vyhnuly místu konfliktu. To, že to teď budou dělat, je dobře, ale bohužel to stálo život tří set lidí, a to považuji za určitou nezodpovědnost. Budou tvrdit, že neočekávaly, že po nich někdo vystřelí, ale prostě se to stalo. To je moje první hodnocení problému. Ale bude dobré zjistit, odkud střela byla vypálena, nemyslím, že by to mělo být těžké, ale hlavně, pokud to byli proruští rebelové, jak se k tomu zařízení, a mluví se o Buku, což není jen jednopásové vozidlo, na kterém jsou střely, ale je to systém radarů apod., byli schopni dostat, protože musí pocházet z inventáře buď ukrajinské nebo ruské armády, či některé jiné někde na tom vzdáleném teritoriu. A někomu zjevně musí chybět, protože to není jehla v kupce sena, aby se lehce ztratila.

V této souvislosti se také často spekuluje o tom, kdyby se takového složitého zařízení zmocnil nějaký laik nebo více laiků, protože takový systém musí obsluhovat víc lidí, jestli by byl schopen letící letadlo zaměřit a úspěšně sestřelit?

Určitě ne. Ti lidé o tom minimálně nějakou povědomost museli mít. Možná že nebyli zkušení v navádění nebo rozpoznávání letounů, že si to špatně vyhodnotili a mysleli si, že to je vojenský letoun Ukrajiny IL 176, se kterým si laik Boeing 777 splést může, možná to také byla neodpovědná střelba lidí, kteří byli pod vlivem alkoholu, ale laik nedokáže odpálit protiletadlovou střelu, která se musí z pozemního stanoviště řídit, aby se dopravila na ten letoun. To vylučuji. Laik nevystřelí ani těmi přenosnými malými střelami, které odpalují z ramene a které sestřelovaly ukrajinské vrtulníky nebo dopravní letoun AM 26.

Když jste mluvil o nepřímé odpovědnosti za sestřelení letadla, nepadá vina také na Mezinárodní organizaci pro civilní letectví, která neinformovala, že by tato trasa mohla být nebezpečná? Malajsijské letadlo přece nebylo jediné, které se objevilo v této zóně. Do této doby tu prý létalo tři sta civilních letadel denně, mohlo to být kterékoli z nich.

Každý, kdo měl jakoukoli roli v tom, že stanovoval kurs přeletu nad východem Ukrajiny, je svým způsobem vinen. Ukrajina za to, že stanovuje vstup a výstup z teritoria jeho vzdušného prostoru, i mezinárodní organizace. Protože v situaci, kdy máme zaevidováno, že byl sestřelen letoun ve výšce šesti kilometrů, nemůžeme tento prostor považovat za bezpečný. V té chvíli měly být trasy odkloněny. Ano, možná by se proletělo trochu víc leteckého petroleje, ale určitě by dnes bylo těch tři sta lidí naživu. Myslím, že se teď zřejmě budou všechny strany vymlouvat jedna na druhou, ale jejich vina je samozřejmě nepřímá. Ta přímá vina je na tom, kdo povel k sestřelení vydal a kdo to realizoval. Ale v každém případě ty zainteresované strany, o kterých jsem mluvil, měly jednat více opatrně.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Ukrajina (válka na Ukrajině)

Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.

Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.

autor: Libuše Frantová

Petr Letocha byl položen dotaz

,,V této geopolitické realitě je naprosto jasné, že země musí být připravena"

Na co přesně máme být podle vás připraveni? Myslíte, že Rusko, které už 3 roky neúspěšně válčí na Ukrajině, rozpoutá teď další světovou? Nevím, ale neprobíhají tu spíš jen závody ve zbrojení a strašení? Co podle vás svědčí o tom, že by Rusko nebo někdo jiný? Zaútočil na další státy EU potažmo na nás...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jandejsek: Záměrně vám zvyšují ceny potravin. Těmito kroky

8:15 Jandejsek: Záměrně vám zvyšují ceny potravin. Těmito kroky

„Snižování produkčního zemědělství už nyní ukazuje nedostatek vepřového masa, vajíček, mléka, drůbež…