Vyzývám imigranty, aby povstali. Konvičkovci jsou obtloustlí maloměšťáci, kteří se cítí méněcenní v sexu, říká muž, který včera na akci proti islámu hodil vejce

01.07.2015 17:21

ROZHOVOR Člen Strany zelených a aktivista Tomáš Schejbal, který se na úterní demonstraci proti uprchlíkům a islámu v Praze zviditelnil především tím, že hodil vejce po jedné z mluvčích akce Janě Volfové a následně byl zadržen policií, v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz obsáhle vysvětlit, proč zvolil právě tuto formu nesouhlasu, jak vnímá protiislámské hnutí Martina Konvičky a přidal svůj pohled na imigranty.

Vyzývám imigranty, aby povstali. Konvičkovci jsou obtloustlí maloměšťáci, kteří se cítí méněcenní v sexu, říká muž, který včera na akci proti islámu hodil vejce
Foto: Hans Štembera
Popisek: Narušitel demonstrace, který hodil po řečnících vejce

Můžete našim čtenářům říci, co vás vedlo k tomu, že jste na spoluorganizátorku úterní protiislámské demonstrace hnutí Islám v České republice nechceme, Janu Volfovou, hodil vajíčkem?

Házení vajíčkem jsem zvolil jako formu politického protestu. Házel jsem je již jednou, poprvé to bylo v roce 2009 na Jiřího Paroubka. Dnes toho ale hořce lituji, protože celá kampaň "vejce pro Paroubka" byla kanalizací nenávisti pravicových voličů vůči levici obecně a fakticky pomohla posílit postavení pravice. Nic na tom nemění ani to, že stejně jako všichni ostatní jsem mu vyčítal zátah vůči Czechteku, a že jsem jako jediný házel vajíčka zleva, protože Paroubek byl v mých očích zrádce pracujících. Fakticky jsem se tehdy ocitl ve společenství lidí jako je Vladimír 518. Jenomže házet vajíčka na nepopulárního premiéra, navíc když vám tleskají hlavní noviny, je snadné. Ale co dělá takový Vladimír 518 dnes, kde byl? Cítil jsem potřebu tuhle chybu napravit, a tak jsem si vybral mluvčí tohoto hnutí. Nešlo ale o jednu Volfovou, na níž vajíčko dopadlo. Šlo o protest proti myšlence a představitelům celého hnutí.

Co Vám na myšlence hnutí, jenž bojuje proti islámu, který srovnává s nacistickou ideologií a na jejích představitelích, kteří se staví do role ochránců českého národa před přílivem islamistů, vadí?

Pan Konvička se pokouší vycházet z konzervativně-liberální ideologie totalitarismu, srovnávající komunismus s nacismem, přičemž tato ideologie byla nástrojem Západu v období studené války. Problémem tohoto přirovnání ze strany Bloku proti islámu je, že samo toto hnutí je antidemokratické, a že přirovnání k nacismu sedí spíš v tomto případě. Pan Konvička je především přírodovědec a z jeho projevů je patrné, že společenským vědám příliš nerozumí. Z religionistického hlediska je přirovnání k nacismu stejně absurdní jako srovnávání nacismu a německé reformace. Bavit se můžeme v tomto kontextu o konkrétních režimech, jako Saúdská Arábie či Írán, ale ne o pluralitním světovém náboženství.


Rozbité vajíčko na pódiu. (Foto: PL.cz)

Jakým termínem byste nazval či označil program a členy hnutí Islám v České republice nechceme a proč?

Tady se jedná jednoznačně o pravicový populismus, jaký můžeme vidět v případě Národní fronty ve Francii, Britské národní strany nebo Svobodných v Rakousku. Pravicově-populistická hnutí zaplňují prostor, jenž opustila levice, a směřují hněv pracujících proti imigrantům a menšinám obecně. Takto formuluje program hnutí tzv. sociolog Hampl, kdy se staví do role mluvčího "hrdých buranů", zkrátka do role vůdce reakčního plebejského hnutí, bojujícího proti dekadentním levicovým elitám. Hnutí Blok proti islámu má ale nejblíže k německé Pegidě, kde lze mluvit o antiislámském rasismu. Všemi opovrhovaní východní Němci z menších měst, kde žádní muslimové ani ghetta nejsou, to je Pegida. Obtloustlí zdivočelí maloměšťáci bez kulturního rozhledu, to je Blok proti islámu. Je to rasistické, antidemokratické hnutí, a proto nemá co dělat v demokratické debatě. Je skandál, že policista z protiextremistického oddělení zadržel mě a ne pana Konvičku. Policista však sympatizoval s touto rasistickou ideologií, jak vyplynulo z dialogu, který se mnou vedl na policejní služebně. A to, že lidé s takovým smýšlením pracují v represivních složkách státu, jenž se nazývá demokratickým, je také smutné.

Pan Konvička by Vám na tento názor zajisté namítl, že se o antiislámský a už vůbec o žádný rasismus nejedná, jelikož muslimové nejsou rasou, či tím, že jeho hnutí má ve svých řadách bývalé muslimky - poloviční Arabku a poloviční Židovku. Navíc má ve svých řadách například též Roma, takže jak se může jednat o rasismus? Nejedná se spíše o islamofobii?

Bezpochyby, v řadách NSDAP a SS bylo mnoho lidí židovského původu, protože o tom, kdo je či nění Žid, rozhodoval Göring, což nic nemění na rasistické povaze nacistické diktatury. Při analýze antimuslimského diskursu musíme číst význam těch kterých pojmů, stejně jako při analýze anticigánského diskursu, kde slovo „nepřizpůsobivý“ je akronymem pro Romy. Význam pojmu muslim je v tomto případě ztotožňován s Araby, Turky a Afroameričany, zejména pak s těmi žijícími v sociálním vyloučení, takže kulturní nevraživost je spojena s tou sociální. Při vytváření identity my versus oni se vytváří vztah my, domorodí bílí (Francouzi, Němci, Američané) versus „přičmoudlí“ přistěhovalci, takže se jedná o rasismus, přesněji o vytváření etnické identity a etnické nevraživosti.

Jaký máte názor na vlnu islamofobie, která je v současné době stěžejním programem českých populistických hnutí?

Vzhledem k tomu, že v České republice žádné muslimské či arabské komunity ani ghetta nejsou, tak je tato karta naprosto absurdní. Ale je to to samé jako v případě Pegidy, prostě to nemůže mít dlouhou životnost. Banda bizarních hochštaplerů, sexuálně frustrovaný entomolog Konvička, lžidoktor Hampl a česká máma Volfová se snaží sbírat body mezi politicky dezorientovanými voliči. Holohlaví náckové z učňáků se sjedou do Bratislavy a do Brna na demonstraci proti nevzdělaným imigrantům, a pak se nacpou kebabem. Možná to souvisí s psychologickými pohnutkami, s komplexem méněcennosti. Průměrný Čech se svým životním stylem, trpící obezitou, infarkty, rakovinou tlustého střeva a impotencí cítí konkurenci ze strany kultivovanější a zdravější kultury, kde se nejí vepřové a nepije alkohol. Podobně, jako vzniká rasismus vůči Afroameričanům z pocitů sexuální méněcennosti, může takto vznikat i strach z muslimů.

Lidé z hnutí Islám v České republice nechceme ale často argumentují tím, že muslimská ghetta v České republice postupně vznikají, a že při přílivu muslimských imigrantů se Česká republika zanedlouho může dostat do stejné problémové situace s muslimskou komunitou, jaká je v současné době ve Francii, či v Anglii. Domníváte se, že podobná situace České republice v budoucnosti nehrozí?

To je očividná lež, navíc antiislamisté ani nejsou schopni odborně definovat pojem ghetto a rozlišit je od flavely či slumu. Nejpočetnější etnickou menšinou jsou v ČR Romové, a pokud hovoříme o romských ghettech, jde o konkrétní ulice či dokonce budovy. Ghetta ve francouzském nebo americkém významu v ČR nejsou. Navíc ČR díky své nehostinnosti a zaostalosti ani není cílovou zemí imigrantů.

V čem spatřujete diametrální rozdíl mezi imigranty, kteří se kdysi přistěhovali do Francie, a mezi těmi, co by se měli přistěhovat do Čech?

Žádný, protože jde o demografický vývoj nastartovaný kolonialismem evropských velmocí a my se s tím jako evropská země vezeme. Bílý evropský muž obsadil, zotročil a vydrancoval pět světových kontinentů a co sklízí, je ještě málo. Obyvatelé Třetího světa a imigranti žijící v Evropě by měli znovu povstat. Také není pravda, že Češi neměli žádné kolonie. Uhersko bylo zdrojem levných surovin a potravin pro Rakousko a to samé platilo ve vztahu českých zemí vůči Slovensku a Zakapartské Ukrajině. Srovnávat imigraci ze zemí Třetího světa s nacistickou okupací tak, jak o tom mluví Le Pen či Hampl, je legitimizace evropského kolonialismu, jenž má na svědomí víc mrtvých než nacismus a komunismus dohromady.

Spatřujete v současné vlně islamofobie určitou paralelu na 30. léta, kdy byla stejná nenávist hlásána vůči Židům?

Vzestup fašismu ve 30. letech byl zapříčiněn Velkou hospodářskou krizí a neschopností dělnického hnutí čelit problémům dne. Současná vlna pravicového populismu je rovněž způsobena krizí, a taktéž selháním levice. Navíc zde nemáme ani žádné dělníky, kteří by věděli, že jsou dělníci. V současné indivudualizované společnosti jsou skutečně jen jedinci, spjatí sítí vztahů. A pak tu jsou Češi. Vytváření identity nějaké sociální skupiny je vždy spojeno s vymezením, a když ne vůči kapitalistům, tak vůči Němcům, Rusům nebo Cikánům či muslimům. Zatím v ulicích nepochodují ozbrojené oddíly SA, ale jinak vidím situaci jako mnohem beznadějnější.

Máte obavy z toho, že se celá situace v "boji" proti muslimským uprchlíkům může zradikalizovat a budou vznikat nějaké domobrany?

Spíš jde o krizi mužské identity stoupenců antiislamismu. Dříve se jejich mužské já formovalo skrze povinnou vojenskou službu, zaměstnání a postavení v domácnosti, a mnozí z nich postrádají jak vojnu, tak práci a hledají náhražku. Paintball je drahý koníček a chápu, že si potřebují vytvořit reálnějšího nepřítele, vůči němuž by si mohli hrát na boj a cítit se jako muži.

Jak se stavíte k uprchlické otázce. Jste pro to, aby se imigranti rozlišovali na ty "ekonomické" a na ty ostatní?

Rozdělování imigrantů na ekonomické a neekonomické je nesmysl, protože všichni imigranti jsou političtí. "Český inženýr", prchající za lepší kariérou na Západ, se v ničem neliší od "subsaharského pastevce", prchajícího za důstojnějším životem. Životem, který na Západě nenajde. Útěk před politickou nesvobodou, válkou či ekonomickým vykořisťováním přece nelze rozlišovat.

Pan Konvička by vám možná namítnul, že když bude na západ prchat "český inženýr", tak s sebou obyčejně vezme celou svoji rodinu. Lodě s uprchlíky jsou však často tvořeny muži, kteří celou svojï rodinu nechali ve své zemi...

Česká emigrace na Západ probíhala ve dvou vlnách. První vlna proběhla po roce 1948 a druhá po roce 1968 a většinou utíkali lidé ze střední třídy, co měli v zahraničí již nějaké kontakty a možnosti uplatnění, takže šli s rodinami. Imigranti z Třetího světa utíkají na Západ, aby z vydělaných peněz živili příbuzné, co zůstali doma, což můžeme vidět na příkladu vietnamské komunity. Podívejte se na ukrajinské uklízečky nebo dělníky, často jde o vysokoškolsky vzdělané lidi, co živí rodinu a děti, aby mohly vystudovat.

Jaký máte názor na to, když někdo tvrdí,že křesťanské uprchlíky bychom měli přijmout, kdežto ty muslimské nikoliv, jelikož hrozí potencionální nebezpečí, že mezi nimi budou muslimští radikálové?

Já si nemyslím, že by křesťanští fundamentalisté byli menším či větším rizikem než islámští nebo jacíkoli jiní fundamentalisté. Nakonec v USA jsou to právě křesťané, kdo má na svědomí nejvíc teroristických útoků. V kontextu české výrazné ateistické společnosti je prostě trapné mluvit o tom, že křesťané z Blízkého východu mají k naší kultuře blíž než muslimové z Blízkého východu. Nejdál k vlastní kultuře mají nakonec ti, kteří se jí snaží v prsa chránit před vším cizím, a kolikrát ani neznají hymnu, nechodí do divadla, knihy nečtou.

Častým argumentem lidí okolo pana Konvičky je ten, že u muslimů hrozí zvýšená pravděpodobnost toho, že se bude jednat o radikály, než u křesťanů. Často se ptají: "Jak máme poznat umírněného muslima od toho radikálního?" Jak byste jim odpověděl na toto?

Toto přirovnání, pocházející od Miloše Zemana, je zcela stupidní. Jak máme poznat umírněného Čecha od toho radikálního? Umírněný Čech miluje knedlovepřozelo, ale nikomu ho nevnucuje?

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pas

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Dvě loutky. Páprda a...“ Vyoral pustil peklo na Bidena s Fialou

15:00 „Dvě loutky. Páprda a...“ Vyoral pustil peklo na Bidena s Fialou

PÁTEČNÍ ZÚČTOVÁNÍ TOMÁŠE VYORALA – Po návštěvě premiéra Petra Fialy v Bílém domě se z řad jeho podpo…