Liberecký kraj dostává minimum peněz na dopravu, stěžují si radní

02.12.2010 15:05

Je vůbec Liberecký kraj součástí ČR? V porovnání s jinými kraji dostává ten Liberecký od vlády minimum prostředků na železniční dopravu. Na léta 2005-13 obdržel jen 615 milionů korun. Menší Karlovarský kraj naproti tomu disponuje 7 miliardami.

Liberecký kraj dostává minimum peněz na dopravu, stěžují si radní

Radní pro dopravu Libereckého kraje Martin Sepp (ČSSD) nedávno vydal tiskové prohlášení, ve kterém poukazoval na to, že v minulých letech byly investice státu do železnice v Libereckém kraji 15krát nižší, než by podle počtu obyvatel odpovídalo průměru z ostatních regionů.

Na rok 2010 nám naordinovali nulu

Celá republika je pokryta tunami sněhu a mohlo by se zdát, že teď je mnohem důležitější zprovoznit silniční tahy, železniční doprava se ocitá na vedlejší koleji. Ovšem z dlouhodobého hlediska je Liberecký kraj nedostatkem financí v oblasti železniční dopravy citelně zasažen. Například trať Liberec - Tanvald je jednou z páteřních cest kraje, denně tudy projedou až čtyři tisíce cestujících.

„V oblasti železnice si připadáme, jako bychom ani nebyli součástí České republiky. Za situaci je odpovědné ministerstvo dopravy. Na naše časté apely však dostáváme jen vyhýbavé odpovědi," uvedl v tiskovém prohlášení Sepp.

Jen pro srovnání, menší Karlovarský kraj obdržel od vlády na stejné období přes 7 miliard korun, Plzeňský kraj obdržel přes 24 miliard a Praha dostala celých 32 miliard.

Škrty v praxi

A co na to ministerstvo dopravy? Odpovídá jednoduše a prostě - díky škrtům nemáme peníze. Peníze vystačí jen pro tranzitní železniční koridory a tratě, jejichž oprava nesnese odkladu.

„Současný stav veřejných prostředků nedovoluje podporovat ze Státního fondu dopravní infrastruktury žádné významné modernizační akce na železnici (vyjma tranzitních koridorů) kromě nejnutnějších obnov morálně i technicky dožilého zařízení," sdělil serveru ParlamentníListy.cz Martin Novák, člen tiskového oddělení ministerstva dopravy.

V zápětí Novák připomíná, že z vládní rozpočtové rezervy byly v letošním roce financovány opravy tratí poničených srpnovými povodněmi. V Libereckém kraji šlo třeba o trať Frýdlant v Čechách - Jindřichovice pod smrkem.

Železnice je příliš drahá a pomalá

Sluší se také říci, že v oblasti osobní přepravy, například na trase Praha - Liberec, železniční doprava nemůže konkurovat linkovým autobusům a to ani z hlediska ceny, ani z hlediska času stráveného na cestách.

„Ke zlepšení železničního spojení hl. m. Prahy s krajským městem Liberec by nepomohla ani nákladná výstavba tzv. V. železničního koridoru. Doba strávená cestováním po této trase by se cestovní době v silniční dopravě pouze přiblížila," uzavírá Novák.

Sepp (ČSSD): Jako bychom snad ani nebyli součástí ČR

reklama

autor: Miloš Polák

Ing. Patrik Nacher byl položen dotaz

vedení

Pane Nachere, jste hodně výrazná osobnost a jako jeden z mála z ANO máte podle mě i schopnost se domluvit i s ostatními stranami. Proč tento váš potenciál nevyužijete a nekandidujete do vedení? Nebo to není podle vás možné, když je tam Babiš a jeho nejvěrnější? Podle mě je škoda, že vedení ANO není ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kádrovací banka? Maso nejezte, velí KB. A další, další pokyny

13:15 Kádrovací banka? Maso nejezte, velí KB. A další, další pokyny

Zkratka KB je v Česku už léta spojená s Komerční bankou. Ale vzhledem k tomu, jaké „inspirace“ má Ko…