Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj potvrdil svým druhostupňovým rozhodnutím zrušení veřejné zakázky státního podniku Česká pošta na nákup dodávkových automobilů. Předseda ÚOHS odmítl v rozkladovém řízení námitky společnosti A. Charouz, spol. s r.o. týkající se zejména nedostatečného vymezení předmětu zakázky a kvalifikačních předpokladů.
Podle prvostupňového rozhodnutí Úřadu Česká pošta pochybila v zakázce „Automobily N1 dodávky 6 - 14 m3", když v zadávacích podmínkách stanovila, že v rámci plnění jednotlivých zakázek zadávaných na základě rámcové smlouvy se mohou měnit požadavky na technické parametry kupovaných vozů. Fakticky si tak zadavatel vyhradil právo odebírat i vozidla jiných parametrů, než která byla vymezena v zadávací dokumentaci. Toto ustanovení je zásadním porušením zákona o veřejných zakázkách a mohlo podstatným způsobem ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky.
Zadavatel dále požadoval, aby uchazeči doložili seznam významných dlouhodobých dodávek vozidel obdobného typu pro jednoho objednatele v letech 2006-2008. Požadavek na realizaci referenční zakázky jednomu objednateli je přitom v případě postupných dodávek na základě rámcové smlouvy nepřiměřený, neboť dodavatel by mohl prokázat splnění odpovídající kvalifikace i více dodávkami probíhajícími v jeden časový okamžik více objednatelům.
Při hodnocení ekonomické výhodnosti nabídky zadavatel posuzoval výši nabídkové ceny, maximální termín dodání vozidel a kvalitu plánu organizace plnění zakázky. Nabídková cena měla mj. uvádět i cenu za 50 kusů vozidel od každého ze sedmi typů požadovaných automobilů. Tento požadavek byl nicméně v rozporu s předpokládaným počtem odebraných vozidel, neboť u některých typů zadavatel předpokládá odebrání výrazně menšího počtu kusů. Uchazeči o zakázku tak oceňovali objem dodávek, který ve skutečnosti nebudou realizovat, a výše nabídkové ceny tedy nebude odpovídat reálnému odběru. Cena za dva kusy automobilů může být v konečném důsledku jiná, než cena za 50 kusů vozidel, neboť se v ní nemusejí projevit množstevní slevy a jiné faktory. Takto zvolené hodnotící kritérium tedy nevyjadřuje ekonomickou výhodnost nabídek.
Vzhledem k rozsahu pochybení nalezených v zadávací dokumentaci nemohl Úřad přistoupit pouze ke zrušení rozhodnutí zadavatele o vyloučení jednoho z uchazečů a pro zajištění transparentnosti musel zrušit zadávací řízení jako celek.
autor: ÚOHS