Za velký nákup Češi utratí 1 700 Kč, výhody kreditních karet ale ještě neobjevili

03.05.2014 17:19

Čtyři z pěti českých domácností alespoň občas vyrazí na velký nákup a utratí za něj v průměru 1 700 Kč. Platí ho většinou kartou, jen čtvrtina ale využívá kreditní karty s výhodami. Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost Home Credit zajistil STEM/MARK.

Za velký nákup Češi utratí 1 700 Kč, výhody kreditních karet ale ještě neobjevili
Foto: Hans Štembera
Popisek: Žena nakupující potraviny v supermarketu

U tří čtvrtin českých domácností se několikrát do měsíce opakuje stejný scénář. Žena z větší domácnosti v menším městě se zorientuje v aktuálních slevách a akcích a vyrazí do hypermarketu na okraji města na rodinný nákup.

Snaží se nakoupit co nejrychleji, svižný styl nákupu preferuje 61 % dotázaných. Na druhou stranu při procházení regálů ve většině případů přidává do košíku i věci, které původně vůbec neměla v plánu koupit. „Touha po maximálně šetrném nákupu, která koresponduje se zálibou Čechů v různých slevách a akcích, se při samotném nakupování mísí s lákadly regálů. Roli hraje umístění samotných regálů a zboží v nich. Nejatraktivnější zboží bývá zpravidla ve výšce očí, kde zaujme nejvíc,“ vysvětluje analytik společnosti Home Credit Michal Kozub. Čtyři z pěti domácností, které nakupují ve velkém, si podle průzkumu vyhledávají informace o akcích a slevách a také podle nich nakupují.

Ve výsledku u pokladny polovina dotázaných zaplatí přes 1 500 Kč, u rodin se dvěma dětmi se částka rychle vyhoupne přes dva tisíce. V průměru na displeji bliká při velkém nákupu suma 1 700 Kč. „Singles a bezdětní dávají přednost spíše průběžným nákupům a utrácí většinou méně než 1 000 korun,“ upřesňuje Kozub. Podle něj je důvod v rozdílném stylu života, kdy singles častěji jedí v restauracích nebo nakupují v lokálních obchodech v menším množství.

„Ať už velký nákup realizuje menší nebo větší domácnost, většinou platí kartou. Děje se to v 60 procentech případů. Jen 8 procent lidí platí výlučně v hotovosti,“ dodává Kozub.

Ačkoliv Češi umějí výhodně kombinovat různé slevy a zboží v akci je pro ně jasnou volbou, ušetřit díky vhodnému výběru kreditní karty navíc ještě přímo u pokladny se zatím nenaučili. „Pouze čtvrtina lidí, kteří dělají velké nákupy, šetří také díky placení kreditkou. Zvláštní je, že lidé, kteří kreditky s věrnostním programem nemají, o jejich možnostech většinou vědí, přesto je nevyužívají,“ upozorňuje Kozub.

Na trhu dnes existuje nespočet různých kreditních karet, které buď vracejí určité procento z  utracené částky zpět, nebo sbírají klientům za útratu body, které mohou proměnit v různých bonusových programech za zboží nebo poukázky. „Když spotřebitel využívá kreditku správně a včas dorovná vyčerpanou částku, jsou kreditní karty vedle akcí a slev dalším způsobem, jak při nákupu výrazně ušetřit. Jejich výhodou oproti akcím je i to, že se bonusy uplatňují na celý nákup, ne jen na konkrétní vybrané zboží,“ uzavírá Kozub.

Výzkum provedla společnost STEM/MARK v dubnu 2014 na reprezentativním vzorku 505 respondentů.

Společnost Home Credit a.s., založená v roce 1997, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v České republice. Společnost nabízí širokou škálu úvěrových produktů: půjčky v místě prodeje, úvěry na automobily, hotovostní půjčky, kreditní karty a konsolidace úvěrů. V roce 2013 společnost poskytla úvěry v celkové výši 8,8 miliardy korun. Společnost Home Credit a.s. je členem skupiny Home Credit.

Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.cz.

Home Credit B.V. (dále jen "HCBV") je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování ve střední a východní Evropě (CEE) a Společenství nezávislých států (SNS), se silným postavením v Asii. Společnost byla založena v roce 1997 a dceřiné společnosti HCBV působí v České republice, na Slovensku, Ruské federaci, Bělorusku, Kazachstánu, Číně, Indii, Indonésii a zakládá pobočku na Filipínách*. Hlavním předmětem podnikání HCBV je poskytování spotřebitelského financování a úvěrů koncovým zákazníkům (nákup zboží na splátky, hotovostní úvěry, revolvingové úvěry, kreditní karty a půjčky na auta). S rozšiřováním HCBV (respektive dceřiných společností) se přidávají produkty retailového bankovnictví, jako je správa vkladů a nabídka běžných účtů na trzích, kde je držitelem bankovní licence. Celkem 44.800 zaměstnanců dosud obsloužilo více než 35 milionů zákazníků prostřednictvím své rozsáhlé distribuční sítě zahrnující 125.006 prodejních míst, úvěrových kanceláří, poboček a zastoupení na poštách. Celková konsolidovaná aktiva HCBV dosáhla 10,5 miliard EUR k 30. červnu 2013. Akcionáři Home Credit BV jsou PPF Group NV s 86,6% podílem a EMMA OMEGA LTD, investiční holdingová společnost, vlastněná Jiřím Šmejcem, s 13,4% podílem.

Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.net.

Skupina PPF (dále jen „PPF“) investuje do řady odvětví od bankovnictví a finančních služeb, přes pojišťovnictví, nemovitosti, oblast energetiky a těžbu nerostů, zemědělství, maloobchodu až po biotechnologie. Působnost PPF sahá ze střední a východní Evropy přes Rusko až do Asie. Skupina vlastní aktiva ve výši zhruba 21,5 miliardy EUR (k 31. 12. 2012).

Další informace jsou k dispozici na www.ppf.eu

*Home Credit B.V. rovněž uzavřela smlouvy s PPF Group N.V. týkající se budoucí akvizice 100% obchodního podílu v těchto společnostech: Home Credit Consumer Finance Co., Ltd. [Čína], CF Commercial Consulting (Beijing) Co. Ltd. [Čína] a PPF Vietnam Finance Company Limited [Vietnam]. Dokončení transakce je podmíněno získáním povolení regulačních orgánů od příslušných orgánů v Číně a ve Vietnamu. Proto tyto tři subjekty byly konsolidovány společností Home Credit B.V. k 31. březnu 2013

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

migranti

Dobrý den, prohlášení Nerudové o migrantech jsem taky nepobral. Ale můj dotaz zní, zda se ví, kolik je v ČR aktuálně migrantů? A co si myslíte o migrantech z Ukrajiny? Máme je přijímat?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Úřad vlády: Bezpečnostní rada státu se zabývala vnitřní bezpečností i prognózou možných rizik

13:21 Úřad vlády: Bezpečnostní rada státu se zabývala vnitřní bezpečností i prognózou možných rizik

V pondělí 22. dubna 2024 se ve Strakově akademii uskutečnilo zasedání Bezpečnostní rady státu. Mezi …