Cílem magistrátu je, aby si každý občan města mohl zjistit, v jakém stavu je chodník, který používá a případně kdy bude rekonstruován. "Chodníky jsou tématem, které veřejnost velice zajímá. Je proto naší povinností jí poskytnout co nejvíce informací," je přesvědčený radní Jiří Viktorín.
Digitální pasportizace se uskutečnila v rámci rozsáhlého projektu Chodníky 300, který spustilo současné vedení radnice. Jeho hlavními cíly je výrazné snížení nákladů, které jsou potřeba na rekonstrukce a stavby těchto komunikací, jejich zkvalitnění a zvýšení životnosti.
V minulosti Zlín platil za opravu metru čtverečního chodníku v průměru až 2500 korun včetně DPH. Podle Jiřího Viktorína, který řídí pracovní skupinu realizující projekt Chodníky 300, by se reálná cena měla pohybovat mezi 1500 až 1800 korun včetně DPH a to při podstatné zvýšené nosnosti chodníkového tělesa. Výrazných úspor se podle něj dá dosáhnout například tím, že se do výstavby nových chodníků zapojí betonový recyklát z původní komunikace. "Odpadnou tak tisíce kilometrů jízd přes město na skládku v Suchém dole. Sto procent vybouraného betonového materiálu se na místě zrecykluje a použije při výstavbě nového chodníku. Jde to, jak jsme se přesvědčili při návštěvách firem, které se recyklací těchto betonových podkladů zabývají," uvedl Jiří Viktorín.
Přestože se příručka Metodické pokyny pro návrh, projektování, realizaci a údržbu chodníků ve městě Zlíně teprve tvoří, v současnosti zahájené nebo připravované rekonstrukce komunikací pro pěší už budou probíhat podle poznatků, které projekt Chodníky 300 přinesl.
V současné době byly zahájeny rekonstrukce chodníků v následujících lokalitách :
- ul. Štefánikova (v úseku Obeciny IV-VI)
jedná se o chodník pojízdný,
šířka chodníku cca dva metry,
zámková dlažba bude v tloušťce 80 milimetrů,
podsyp nebude řešen v rámci stávajícího recyklátu, stávající chodník je z dlaždic 30x30 cm, tyto dlaždice budou uloženy do areálu Technických Zlín pro potřeby lokálních oprav
jiných podobných chodníků, podsyp bude řešen v rámci komplexní obměny vnitřní skladby
chodníku,
- ul. Podvesná IV
jedná se o chodník pochůzný, (není zahrnut do přehledu zimní údržby),
šířka chodníku je 1,7 metru,
zámková dlažba bude v tloušťce 60 milimetrů,
podsyp nebude řešen v rámci stávajícího recyklátu, stávající chodník je z dlaždic 30x30 cm, tyto dlaždice budou uloženy do areálu Technických Zlín pro potřeby lokálních oprav
jiných podobných chodníků, podsyp bude řešen v rámci komplexní obměny vnitřní skladby chodníku, (obdoba ul. Štefánkova),
(uvedené technické specifikace obou rekonstruovaných chodníků splňují podmínky dle připravované metodiky projektu Chodníky 300)
V přípravné fázi pro další rekonstrukce v letošním roce jsou chodníky v těchto lokalitách:
- ul. Broučkova (nad koupalištěm Zelené),
- ul. Hornomlýnská,
- ul. Hony III,
- ul. Okružní,
- ul. Štefánikova (od budovy Centroprojektu po ul. Hlubokou),
- ul. Mokrá I,
- ul. Záhumení I
Všechny tyto úseky chodníků budou řešeny jako chodníky pojízdné, zámková dlažba bude v tloušťce 80 milimetrů, na všech těchto poškozených úsecích byly provedeny zkoušky únosnosti podloží (také v souladu s postupy metodiky Chodníky 300) - u všech bude provedena kompletní obměna vnitřní skladby chodníků, použití recyklovaného materiálu je zohledněno v rozpočtech jednotlivých rekonstruovaných chodníků.
V letošním roce současně probíhají rekonstrukce městských chodníků v místních částech, dle požadavků a priorit jednotlivých komisí místních částí města Zlína. Všechny technické aspekty rekonstruovaných chodníků jsou průběžně konzultovány se zástupci společnosti Technické služby Zlín zejména z důvodu zajištění podmínek pro pravidelnou údržbu.
Další zprávy ze Zlína čtěte ZDE
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Zlin.eu