Obstojí v Hradci elektrobus?

10.08.2011 9:06

Elektrobusem se mohou v tomto pracovním týdnu svézt cestující královéhradecké městské hromadné dopravy.

Obstojí v Hradci elektrobus?

Na lince číslo 27 zdejší dopravní podnik testuje, jak si vůz zapůjčený společností SOR Libchavy bude vést v provozu krajského města. Vedle samotného svezení se zájemci o tento druh vozů bez emisí mohou ve středu odpoledne podívat na Riegrově náměstí i pod jeho kapotu.

Předváděcí elektrobus se mihl na jeden den Hradcem Králové už na konci června. Tehdy se vedení dopravního podniku města Hradce Králové a společnosti SOR Libchavy domluvilo na týdenní zápůjčce vozu do reálného hradeckého provozu. Jedná se o nízkopodlažní městský elektrobus typu SOR EBN 10,5 určený pro bezemisní přepravu, za jehož volantem sedí speciálně proškolený řidič zdejšího dopravního podniku.

„Současná ukázka elektrobusu na linkách MHD navazuje na předchozí předvedení vozidla na terminálu hromadné dopravy. Jedná se o elektrobus, který je nasazen do reálného provozu, abychom si odzkoušeli jeho jízdní a provozní vlastnosti," říká ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové Miloslav Kulich.

„Za poslední období se tato oblast z hlediska vývoje výrazně posunula a cesta elektrobusu má šanci být cestou budoucnosti," uvažuje ředitel Kulich. Bezemisní provoz těchto vozů zní lákavě i když celá třetina najetých kilometrů zdejší MHD je díky trolejbusům také bez zplodin. Zatím však nákup a provoz elektrobusů je ekonomicky nevýhodný. „Dnes toto vozidlo ujede cca 150 kilometrů na jedno nabití (za den), což už je dost, ale na druhé straně je to pro použití v provozu, kde náš autobus ujede i 300 kilometrů stále limitující. Vozidlo je také v tuto chvíli výrazně dražší než klasický autobus a akumulátory zatím vydrží zhruba třetinu životnosti vozidla, to znamená, že se musejí v průběhu životnosti vozidla vyměnit. Osobně jsem ale přesvědčen, že pokrok půjde velmi rychle dopředu, vývojem se intenzivně zabývají významné vědecké kapacity i výrobci elektrické energie. Jakmile se všechny tyto dnes nevýhodné parametry posunou k lepšímu, mohly by tyto vozy nahrazovat autobusy s naftovým motorem," domnívá se ředitel Kulich.

„Z hlediska technického vývoje je v dnešní době dominantní zdroj elektrické energie, tedy akumulátor," souhlasí dopravně-technický náměstek Vladimír Pejřil. „Není tajemstvím, že touto variantou pohonu se zaobírá celý svět už minimálně čtyřicet let, s tím, že vždycky se jednalo spíš o laboratorní vzorek, který v provozu zatím nebyl schopen obstát.

V současnosti už opravdu existuje elektrovozidlo, které je v reálném provozu schopno jezdit i se zátěží a lze očekávat, že vývoj v oblasti zdrojů - baterií - poběží stejným, ne-li rychlejším tempem v budoucnu. Umíme si tak představit, že vůz bude v dohledné době schopen zvětšit svůj akční rádius a stát se plnohodnotnou náhradou dieselového pohonu autobusů," dodává náměstek Pejřil.

Zájemci, kteří si budou chtít vůz prohlédnout podrobně, mají příležitost nejen na lince č. 27, kde až do pátku bude vůz nasazený, ale mohou se přijít podívat ve středu 10. srpna od 14 do 18 hodin, kdy bude vystaven na Riegrově náměstí před nádražím ČD na stanovišti F.

Elektrobus typu SOR EBN 10,5

Dojezd elektrobusu v městském prostředí je cca 130 až 160 kilometrů s průměrnou obsaditelností 50 %. Spotřeba v městském provozu je 0,87 - 0,9 kWh na kilometr, což jsou přibližně třetinové náklady oproti autobusům na naftu.

Celková přepravní kapacita: 85 osob (z toho 19 sedících)

Pro pomalé dobíjení dostačuje běžná zásuvka 3 x 400V - 250A. Plnou kapacitu akumulátoru lze takto dobít za cca 7,5 hodiny. Rychlonabíjení pomocí speciálního stojanu umožní za 0,5 hodiny doplnit kapacitu na cca 100 km jízdy.

Elektrobus byl vyvinut, vyzkoušen a homologován v průběhu let 2009 a 2010. Čtyři tyto autobusy jsou již v pravidelném městském provozu v Dopravním podniku Ostrava, jeden jezdí v horském terénu Vysokých Tater.

Od června 2011 je k dispozici firemní předváděcí elektrobus k účelům prověření provozu u zákazníků.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Hradeckralove.org

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bruntál: Stavba opěrné zdi pod autobusovým stanovištěm je prakticky dokončena

22:09 Bruntál: Stavba opěrné zdi pod autobusovým stanovištěm je prakticky dokončena

Práce na rekonstrukci autobusového stanoviště pod Společenským domem se blíží k svému završení, auto…