Ministerstvo dopravy připravuje rozšíření mýtného pro nákladní automobily nad 3,5 t i na silnice 2. a 3. tříd. Tento krok je v souladu s programem KSČM zejména z toho důvodu, že je zapotřebí v podnikatelském prostředí vytvořit opravdu rovné podmínky pro podnikání a současně zajistit, aby těžká a přetížená nákladní vozidla a soupravy neničily právě silnice, které jsou v majetku a správě krajů i obcí.
Kraje nemají v současné době, a ani výhledově zřejmě nebudou mít, dostatek prostředků na to, aby udržovaly své komunikace bezpečné a sjízdné tak, aby nepoškozovaly svým nevyhovujícím stavem vozidla pohybující se na vozovkách. Prostředky by mohly a měly přinést právě dopravci, kteří využívají krajské komunikace jako objízdné trasy nebo mají sídlo v takové oblasti, že musí jezdit s velmi těžkými náklady právě a hlavně po krajských komunikacích.
Ruku v ruce musí ale při zavedení mýta dojít k odstranění silniční daně a mýto musí být stanoveno tak, aby nelikvidovalo dopravce, zejména ty, kteří využívají na silnicích 2. a 3. tříd vozidla, která svým zatížením a tlakem na nápravu nepoškozují nepřiměřeně právě vozovky krajů a obcí. S tímto problémem samozřejmě souvisí také to, jakým systémem bude mýto vybíráno, kolik peněz to přinese zejména krajům. A nesmí se stát, aby systém výběru byl komplikovaný, drahý a neefektivní.
Dopravci v souvislosti s přípravou zavedení mýtného i na silnice nižších tříd uvažují o demonstrativním zablokování silnic. Domnívám se, že dokud není stanoven způsob a nejsou předběžně vyčísleny dopady na nákladovost systému pro správce komunikací, stát a zejména dopravce, pak je příprava podobné akce neadekvátní. Rozuměl bych akci na podporu odborů a všech obyčejných lidí práce, ale i malých a středních podnikatelů proti reformám, tak jak je připravuje současná koalice ODS, TOP 09 a VV. Tato koalice, vědoma si své převahy ve Sněmovně PČR, nehodlá přijímat jakékoliv námitky a návrhy sociálních partnerů, o opozici v Parlamentu ČR ani nemluvě. V takovémto případě by byla samozřejmě případná protestní akce oprávněná a legitimní.¨
Související:
Mýtné na silnice nižších tříd může vynést 3,2 miliardy korun
autor: kscm.cz