Ministr Bárta: Úspory musí být vyváženy zvýšením efektivity na železnici

16.11.2010 8:10

Zvyšování efektivity na železnici: úspora 500 milionů korun a zvýhodnění nákladní dopravy

Ministr Bárta: Úspory musí být vyváženy zvýšením efektivity na železnici

Ministr dopravy Vít Bárta spolu se zástupci Českých drah, ČD Cargo a Správy železniční dopravní cesty dnes na tiskové konferenci představili plánované změny v tuzemské železniční přepravě. Hlavními cíli chystaných opatření jsou nezbytné úspory v rozpočtu, další zvyšování efektivity Českých drah a v neposlední řadě také podpora rozvoje kombinované nákladní přepravy.

„Škrty ve státním rozpočtu dopadly nejvíce na resort dopravy. V  roce 2011 budeme mít k dispozici o třetinu méně prostředků než letos. Důsledek je zřejmý - musíme šetřit, a to nejenom na silnicích," uvedl Vít Bárta, ministr dopravy ČR. „V příštím roce proto omezíme dotace a úhrady Českým drahám o 500 milionů korun. Nastavuji tím trend, který bude pokračovat i v dalších letech. Rozhodně si nepřeji, aby došlo k omezení služeb pasažérům - právě naopak. Úspory musí být vyváženy především zvýšením efektivity na železnici," dodal.

Ministerstvo dopravy pro příští rok nezvýší o 1% inflaci úhradu ztráty ze závazků ve veřejné drážní dopravě, čímž ušetří 66 milionů korun. Další změnou je zrušení úhrad Českým drahám za vlaky EC/IC ve výši zhruba 250 milionů korun. Omezení se dočká také doprovodný sociální program pro zaměstnance ČD - z původně plánovaných 248 na 63 milionů korun.

„Loni jsme vykázali vnitřní úspory 700 milionů korun a letos to bude zhruba miliarda. S dalšími úsporami počítáme v podnikatelském plánu na příští rok. A právě díky těmto úsporám, pokračující obnově vozového parku a aktivní obchodní politice jsme schopni provozovat vlaky EC a IC na vlastní podnikatelské riziko. Nabídneme na nich zákazníkům kvalitní vozy a vyšší standard služeb," reagoval na vyjmutí vlaků vyšší kvality ze závazku veřejné služby generální ředitel ČD Petr Žaluda. „Vnitřními úsporami budeme řešit i další opatření ministerstva. Šetřit budeme hlavně v oblasti režijních a personálních nákladů. Nadále pokračujeme ve zvyšování efektivity, což nám umožní obstát v konkurenčním prostředí, " dodal.

Další změny se týkají výše úhrad za využívání tratí Správě železniční dopravní cesty, čímž má dojít k postupnému narovnání vztahu mezi dosud silně dotovanou osobní vlakovou přepravou a relativně zatíženou dopravou nákladní. České dráhy v příštím roce SŽDC na poplatcích zaplatí cca o 270 milionů korun více. Nákladní železniční doprava naopak zlevní. ČD Cargo na poplatcích SŽDC ušetří zhruba 270 milionů korun, což představuje zhruba 11 %. Snížení těchto poplatků se týká zejména jednotlivých zásilek v kombinované přepravě.

„Zatímco silniční mýtné v dalších dvou letech zdraží, na železnici dochází ke snižování poplatků za nákladní přepravu. Jsem přesvědčený, že firmy by si tuto příležitost neměly nechat ujít a investují do kombinované dopravy. Přínos bude nejen ekonomický, ale i s ohledem na naše životní prostředí," sdělil Vít Bárta.

Rozvoj kombinované nákladní dopravy bude v dalších letech podpořen také dalšími opatřeními. Státní fond dopravní infrastruktury již ve svém rozpočtu na rok 2012 vyčlenil pro tyto účely prostředky ve výši 700 milionů korun. Stejnou částku na podporu multimodality dopravy vydá i v roce 2013.

Více:
Bárta přišel o řidičák, a co se nestalo...

reklama

autor: Ministerstvo dopravy

Ing. Patrik Nacher byl položen dotaz

vedení

Pane Nachere, jste hodně výrazná osobnost a jako jeden z mála z ANO máte podle mě i schopnost se domluvit i s ostatními stranami. Proč tento váš potenciál nevyužijete a nekandidujete do vedení? Nebo to není podle vás možné, když je tam Babiš a jeho nejvěrnější? Podle mě je škoda, že vedení ANO není ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Majerová (Trikolora): Ukrajinští uprchlíci budou moci žádat o dlouhodobý pobyt v ČR. Ne!

23:07 Majerová (Trikolora): Ukrajinští uprchlíci budou moci žádat o dlouhodobý pobyt v ČR. Ne!

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k dlouhodobému pobytu ukrajinských uprchlíků v ČR.