V současné době se po celé zemi konají zápisy do prvních tříd základních škol. Při té příležitosti zaslaly stínové ministryně školství a stínové ministryně pro lidská práva a rovné příležitosti Vlasta Bohdalová a Michaela Marksová-Tominová na ministerstvo školství dotazy, týkající se přijímání dětí do prvních tříd, vyučujících podle programu pro lehce mentálně postižené děti. Zajímají nás zejména informace o tom, kolik žáků a žákyň nastoupilo v ČR ve školním roce 2010/2011 do prvních tříd, vyučujících podle rámcového vzdělávacího programu pro lehce mentálně postižené, a jak se ve srovnání se školním rokem 2009/2010 změnil celkový počet prvních tříd vyučujících podle tohoto programu.
Následující popis praxe se týká převážně romských dětí, což je naprosto nepřijatelné. Do tříd vyučujících podle tohoto programu, tedy de facto do bývalých zvláštních škol, by měly být zařazovány pouze ty děti, které přes využití všech dostupných podpůrných prostředků nezvládají učivo na běžné základní škole. Mohou tedy být zařazeny až do vyšších tříd, ale nikoli do tříd prvních - před nástupem do první třídy lze jen těžko rozlišit, zda je dítě skutečně lehce mentálně postižené nebo zda pouze pochází ze sociokulturně znevýhodněného prostředí.
Pokud jsou děti z tohoto prostředí automaticky vzdělávány, jako by byly mentálně postižené, nemohou nikdy dosáhnout vyššího vzdělání, a tudíž se nikdy nemohou plnohodnotně uplatnit na trhu práce. Zůstávají tedy v bludném kruhu závislosti na sociálních dávkách jako jejich rodiče a stát tak tato situace stojí mnohem více, než kdyby investoval do podpory těchto dětí v běžném vzdělávacím systému.
Poslední mezinárodní srovnávací studie PISA ukázala zhoršující se výsledky žáků a žákyň z České republiky. Země, které se naopak ve výsledcích zlepšily, se v předchozích letech zaměřily na podporu těch dětí, které z nejrůznějších příčin za průměrem zaostávaly. Je to ta kategorie dětí, se kterou průměrná česká základní škola naopak neumí zacházet a jedná se mimo jiné právě o ty děti, které jsou neoprávněně vzdělávány jako lehce mentálně postižené.
Bývalá ministryně Kopicová při příležitosti zápisů v loňském roce rozeslala všem základním školám dopis, aby děti do prvních tříd bývalých zvláštních škol nezařazovaly. Ministr Dobeš opakovaně ujistil odbornou veřejnost, že si je této situace vědom a že podporuje její řešení.
Jeho faktické kroky ovšem svědčí o pravém opaku: bývalý odbor rovných příležitostí, který tuto rozsáhlou problematiku řešil, je v podstatě rozprášen - ačkoli počet zaměstnanců ministerstva měl být v souladu s úsporami zredukován o 10%, odbor rovných příležitostí byl zredukován o více než polovinu. Veškerá opatření, o kterých ministr kdy hovořil, byla vypracována právě tímto bývalým odborem - současný ministr nenavrhl naprosto nic nového a zároveň svou personální politikou de facto znemožnil realizaci opatření již existujících.
Žádáme proto ministra Dobeše, aby urychleně informoval veřejnost o konkrétním plánu a opatřeních, která hodlá realizovat, a o tom, jak bude jeho realizace personálně zabezpečena.
Michaela Marksová-Tominová, stínová ministryně pro lidská práva a rovné příležitosti za ČSSD
Více:
Marksová-Tominová (ČSSD): Den boje proti AIDS jako apel pro vládu Petra Nečase
Marksová-Tominová: Zatemnění české vlády na pozadí papežových slov
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: ČSSD