Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte, abych na počest pana guvernéra, který právě odešel, předložil návrh zákona, který se týká výlučně jeho instituce, a je to novela zákona o České národní bance, která plní povinnost transponovat příslušná nařízení, která se týkají zkvalitnění dohledu nad makroekonomickým prostředím v Evropské unii.
Týká se to nařízení o makroobezřetnostním dohledu nad finančním systémem, nařízení o zřízení Evropského orgánu pro bankovnictví, nařízení o zřízení Evropského orgánu pro pojišťovnictví a zaměstnanecké penzijní pojištění a nařízení o zřízení Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy. Takto diverzifikováno je to proto, že zdaleka ne ve všech zemích Evropské unie došlo k osvícenému procesu, jako je v České republice, kde je integrovaný orgán dohledu nad všemi těmito produkty a službami, a tím je Česká národní banka. V řadě zemí je to diverzifikováno a orgánů dohledu je tam několik.
Prostřednictvím těchto nařízení vznikne evropský systém orgánů dohledu, který se vedle národních orgánů skládá také z Evropské rady pro systémová rizika a tří evropských orgánů dohledu, to jest Evropského orgánu pro bankovnictví, Evropského orgánu pro pojišťovnictví a zaměstnanecké penzijní pojištění a Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy. Na tomto místě bych rád zdůraznil, že se jedná výlučně o posílení informační povinnosti koordinace. Nedochází k žádnému přesunu pravomocí od národního orgánu dohledu k těmto nově zřizovaným evropským institucím. Upozorňuji, že tento proces by byl pro Českou republiku mimořádně nežádoucí a nelze ho připustit. Kdyby pro nic jiného, tak proto, že Česká republika je do určité míry specifická tím, že 99 % jejího bankovního trhu tvoří dceřinné společnosti, které podléhají českému orgánu dohledu, ale jsou to dceřinné společnosti zahraničních matek, to znamená oslabení kompetencí národního orgánu dohledu je v přímém rozporu se zájmy České republiky. K ničemu takovému v tomto případě nedochází.
Nařízení, která jsem citoval, jsou účinná od 1. 1. 2011, to znamená praxe už fakticky probíhá. Česká národní banka je součástí a členem těchto institucí. To znamená, že předloženou novelu lze pojmenovat také jako formální akt, který zakotví tuto již probíhající praxi do právního řádu České republiky. Proto si vláda dovoluje požádat o schválení podle § 90 jednacího řádu Poslanecké sněmovny. Děkuji.
Další projevy z 13. schůze PS PČR čtěte ZDE
Foto: cnb.cz
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PSP ČR