Ander (SZ): Znečištění překračuje limity, opatření pro zlepšení však váznou

04.02.2011 7:19

Již sedmý den v řadě jsou v ulicích Brna překračovány hygienické limity prašnosti. Dlouhodobá opatření k nápravě však vedení města nerealizuje a některé dokonce ruší.

Ander (SZ): Znečištění překračuje limity, opatření pro zlepšení však váznou

Příkladem je odmítnutý projekt instalace prachových filtrů na výfuky autobusů MHD. Zelení žádají častější úklid silnic a zavedení nízkoemisních zón, které omezí vjezd nákladních aut bez filtrů do obytných částí města.

Dlouhodobé statistiky uvádějí, že více než jedna třetina území města Brna trpí zhoršenou kvalitou ovzduší. Pravidelně jsou překračovány hygienické limity prachu. Ten je ze všech škodlivin pro lidské zdraví nejnebezpečnější, protože na malé prachové částice jsou navázány nebezpečné látky způsobující rakovinu, které se při vdechnutí dostávají přímo do plic. Původcem prachu je z 80% doprava, především nákladní.

Na internetových stránkách http://ovzdusi.brno.cz mohou občané každý den sledovat stav brněnského ovzduší. Od 27. ledna 2011 jsou zákonné limity prachu setrvale překračovány na všech pěti měřících stanicích v Brně. Nejhorší byla situace v pátek 28. ledna večer, kdy hodnoty překročily zákonný limit téměř trojnásobně.

Přestože Zastupitelstvo města Brna v dubnu 2010 schválilo program snižování emisí, v letošním roce se uskutečnění naplánovaných opatření zaseklo. Městské části nedostaly účelovou dotaci na častější úklid ulic (v roce 2010 to byly 3 miliony korun), do kvality úklidových vozů se neinvestuje. Navíc byl zastaven pilotní projekt nákupu prachových filtrů na výfuky starších autobusů MHD a nákladních aut svážejících odpadky. Důležitá opatření pro zlepšení stavu ovzduší tak zůstávají pouze na papíře.

Kdyby nebyl projekt vybavení autobusů MHD prachovými filtry minulý týden zastaven, mohly brněnskými ulicemi jezdit od roku 2015 už jen takové autobusy, které splňují nejpřísnější normy (Euro 4 a 5), a do ovzduší by se ročně dostalo o půl tuny sazí méně. Místo toho bude muset dopravní podnik v roce 2013 používat ještě nejméně 200 autobusů s vysokými emisemi a bude mu trvat minimálně 10 let, než obnoví vozový park natolik, aby se dostal na úroveň srovnatelnou s použitím filtrů. Přitom i obnova vozového parku MHD vázne. Na rok 2011 nejsou na nákup nových autobusů MHD plánovány žádné peníze.          

Martin Ander, předseda klubu zastupitelů Strany zelených, k tomu říká:
„Naplňování programu zlepšování ovzduší vázne. Město přestalo realizovat naplánovaná opatření, zrušilo dokonce pilotní projekt prachových filtrů pro výfuky autobusů MHD. Město tak přišlo o 70 milionů korun, které do projektu hodlala investovat švýcarská vláda. Takový postup považují zelení za hazardování se zdravím Brňanů. Vedení města by mělo urychleně začít realizovat schválený plán - častěji uklízet silnice a připravovat zavedení nízkoemisních zón, které omezí vjezd nákladních aut bez filtrů do obytných částí města."

Více:
Liška (SZ): Vláda svým mlčením podporuje diktátorský režim

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Zeleni.cz

Mgr. Renáta Zajíčková byl položen dotaz

Ministerstvo pro vědu a výzkum

Můžete mě nějak přesvědčit, že toto ministerstvo není jen politickou trafikou? Protože ho stejně řídí lidi bez kompetence nebo vám snad přišla Langšádlová nebo teď Ženíšek kompetentní? A nezvládlo by agendu ministerstvo školství? Protože dřív to zvládalo. Jak to vysvětlíte?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Šojdrová (KDU-ČSL): Se vstupem do Evropské unie nám vzrostla životní úroveň

8:04 Šojdrová (KDU-ČSL): Se vstupem do Evropské unie nám vzrostla životní úroveň

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k výhodám členství v EU.