Téměř tři čtvrtiny tuzemského zboží a služeb směřuje do zemí Evropské unie. Přesto, že se řada firem začala obracet i na trhy do třetích zemí, stále schází důležitá strategická rozhodnutí a zejména kvalitní exportní strategie České republiky.
V průběhu let rostl nejen vývoz, ale i dovoz. Pokud v roce 2000 představoval export 1121 miliard korun a dovoz 1242 miliard Kč, pak rok 2007 představoval vrchol v dovozu (2479 miliard Kč) a rok 2008 vrchol v importu (2394 miliard korun). Následný rok byl ve znamení ekonomické krize, kdy následoval propad exportu na 2139 miliard Kč a dovozu dokonce na 1989 miliard Kč. V minulém roce se zahraniční obchod naší země začal opět oživovat.
To, jak se s hospodářskou krizí řeští exportéři vyrovnali, ukáže až tento a příští rok. Nová exportní strategie ČR musí vycházet z analýzy současného stavu zahraničního obchodu s cílem diverzifikovat český vývoz nejen do vyspělých zemí, ale je nutno zachytit i investiční boom Číny, Indie, Indonésie a dalších rozvojových zemí. Tomu musí odpovídat strategie obchodní diplomacie a vzájemná kooperace mezi jednotlivými ministerstvy, ale zejména úzká provázanost a odborná erudovanost institucí státní podpory exportu.
Česká ekonomika je velmi otevřenou ekonomikou, ale český trh je pro naše přední firmy malý. Silnou stránkou s bohatou tradicí jsou strojírenské výrobky, energetika či v polsední době IT, lékařské systémy a nové technologie. Kromě zaměření exportérů na nová teritoria s posílením firemního zastoupení jsou nutné inovace do nových technologií a provázanost českého výzkumného a vývojového potenciálu s vlastní výrobou. Velké možnosti skýtá i oblast služeb, obchod se spotřebním zbožím či české investice v zahraničním turismu.
Více:
Seďa (ČSSD): Vondrově Bílé knize měla předcházet Bezpečnostní strategie ČR
Seďa (ČSSD): Jak lze hodnotit strategii vlády v boji proti korupci na období let 2010 až 2012?
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: antoninseda.cz