Mládek (ČSSD): Kalouskova daňová reforma je chaotická a nepřipravená

24.03.2011 11:32

Sociální demokracie považuje plánované změny u daně z příjmů, které představil ministr financí Miroslav Kalousek, za chaotické a nepřipravené.

Mládek (ČSSD): Kalouskova daňová reforma je chaotická a nepřipravená

ČSSD je přesvědčena, že konkrétnímu návrhu na změnu daně z příjmů by pak měla předcházet omluva Petra Nečase a Miroslava Kalouska, kteří působili v Topolánkově vládě a opatření, která dnes hodlají rušit, sami aktivně zaváděli. Způsobili tak českým daňovým poplatníkům zbytečnou bolest a zvýšené náklady: občanům i firmám zavedením daně ze superhrubé mzdy. Je výborné, že tento relikt z dob působení pánů Tlustého a Kalouska bude nakonec odstraněn. ČSSD vždy odmítala zavedení daně ze superhrubé mzdy a je dobrou zprávou, že tento nesmysl, nemající precedentu v civilizovaném světe, bude konečně odstraněn. Je rovněž dobré, že konečně přestaneme mít pro nejbohatší část populace degresivní zdanění příjmů. Dopracujeme se progresivního zdanění  pro asi tak 90% daňových poplatníků a ti s nejvyššími příjmy budou mít ovšem víceméně rovnou daň. Byť jde o krok nedostatečný, alespoň je správným směrem. Úplné napravení škod napáchaných Topolánkovou vládou je návrat k progresivnímu zdanění fyzických osob.

Sociální demokracie vidí 5 hlavních problémů, které Kalouskovy návrhy provází:

1. Odlákat pozornost od plánů na zvýšení DPH

2. Odlákat pozornost od selhání vlády v boji proti KORUPCI

3. Nepropočítání návrhů

4. Salámová taktika odírání českých daňových poplatníků. Ti by si zasloužili celkový odhad toho, o kolik jim vládní reformy zvýší daňovou zátěž skrze DPH, skrze daň z příjmu, skrze sociální a zdravotní pojištění, skrze zvýšené poplatky ve zdravotnictví, skrze deregulaci nájemného. A také o kolik více budou občané platit skrze privatizaci veřejných služeb, kterou vláda stále prosazuje.

5. Rušení výjimek pouze u DPFO a nikoliv u DPPO.(daň z příjmů fyzických osob, daň z příjmů právnických osob)

Vyhodnotit dopady předkládaných změn na jednotlivé skupiny daňových poplatníků je v tuto chvíli velmi obtížné, neboť vláda nepředložila zatím paragrafované znění připravovaných změn. A v této oblasti více než kde jinde je ďábel skryt v detailu. S touto výhradou je možné určit pozitivní náznaky Kalouskova návrhu:

Pozitiva návrhů ministra Kalouska:

1. Odstranění zdanění superhrubé mzdy

2. Zdá se, že by mohlo dojít k vyššímu zdanění příjmů z nájmu, kapitálových příjmů a ostatních příjmů, kde by zdanění mohlo stoupnout z 15% na 19%. Bylo by to poprvé, co by Kalousek zvedl daně nejbohatším, neboť Ti mají významnou část svých příjmů nikoliv ze mzdy, ale z kapitálu či nájmů. Tento bod ČSSD podporuje, teď jde jen o to, aby v zákoně vydržel do schválení

3. Návrh neuplatňovat slevu na poplatníka při příjmech na 4 násobek průměrného platu je nepochybně správné opatření. Zavedl jej předseda SMĚR-SD Robert Fico na Slovensku, když chtěl zvýšit progresi v rámci systému rovné daně.

4. Zdanění hazardu ČSSD již sama navrhovala. V Kalouskově návrhu je nedostatečné, nicméně je to krok správným směrem

5. Zvýšení bonusu na dítě je také správné, otázkou ovšem je, zda-li je dostatečné, neboť jinými kroky stejná vláda zhoršuje situaci pro rodiny s dětmi

6. Nepochybně pozitivním směrem je snaha zjednodušení daňového systému. Otázkou zůstává, zda-li tento cíl stávající návrh skutečně naplňuje

Na straně druhé je v návrhu několik bodů, kde je jasný nesouhlas ČSSD s návrhy ministra Kalouska:

Změna sociálního a zdravotního pojištění na daň je věcně nesprávné a technicky ohrožující výběr daní, sociálního a zdravotního pojištění. Nejlepší výkon ve výběru má zatím Česká správa sociálního zabezpečení. Mimo jiné i proto, že za neplacení sociálního pojištění za vlastní zaměstnance se občas i zavírá. Za neplacení daní velmi zřídka a procento nedoplatků je daleko větší. ČSSD proto navrhovala a navrhuje postupovat rozvážně. V prvním kroku spojit výběr sociálního a zdravotního pojištění pod ČSSZ. A teprve v druhém kroku uvažovat o spojení výběru na jednom místě. To vše za předpokladu, že v jednom místě budou ekonomické subjekty odvádět jednou částkou daně, sociální i zdravotní pojištění a veřejná správa si je již umí rozdělit.

Velmi málo bylo uděláno s problémem OSVČ, jejichž odvody sociálního pojištění jsou směšně malé oproti zaměstnancům. Návrh navíc ponechává příliš velké paušály, které umožňují některým OSVČ platit velmi málo na odvodech do veřejných systémů.

Odmítáme přenesení zátěže zdravotního pojištění na zaměstnance, tímto způsobem má být ulehčeno firmám na úkor zaměstnanců.

Odmítáme rovněž rušení zaměstnaneckých výhod a to za situace, kdy se návrh vůbec nezabývá daněmi právnických osob. Tváří se, že problém výjimek existuje pouze u osob fyzických. Toto je jeden z největších nedostatků předkládaného návrhu. Nemluvě již o tom, že i vládní koalice diskutovala zvýšení této daně na 20%, ČSSD navrhuje DPPO ve výši 21%.

Odmítáme balónkovou metodu Nečasovy vlády, která se stala normou. Namísto předložení propracovaného návrhů s výpočty dopadů na jednotlivé skupiny daňových poplatníků jsou na stole myšlenky, o kterých není zřejmé, jestli vydrží do příštího jednání vládních zástupců ve formátu K9.


Jan Mládek, stínový ministr financí za ČSSD

Dále čtěte:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: cssd.cz

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

Jak můžete někoho obvinit bez důkazů?

Vaše vláda nálepkuje dost často, vy hlavně a chcete bojovat proti dezinformacím, ale jdete podle vás příkladem? Je podle vás v pořádku, že někoho obviníte a pak nejste schopný u soudu říci, na základě čeho a svá obvinění doložit? A omluvíte se SPD nebo se odvoláte? https://www.parlamentnilisty.cz/p...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Davis (Zelení): Evidentně potřebujeme novou generaci političek a politiků

23:08 Davis (Zelení): Evidentně potřebujeme novou generaci političek a politiků

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k stavu životního prostředí v České republice