Zimola (ČSSD): Kritika a varování AKČR není šířením paniky

20.04.2011 10:57

Asociace krajů České republiky (AKČR) dlouhodobě upozorňuje vládu České republiky na nebezpečí plynoucí z netransparentního a pomalého čerpání evropských fondů.

Zimola (ČSSD): Kritika a varování AKČR není šířením paniky

Prakticky od začátku roku 2009 se AKČR snaží permanentně zahájit debatu o změnách, které by zlepšili podmínky čerpání evropských prostředků, naposledy v prosinci 2010. Ze strany pravicových vlád, nejprve Mirka Topolánka a nyní vlády Petra Nečase, je naopak odpovědí přezíravé mlčení a schovávání hlavy do písku před pomalým a nedostatečným čerpáním evropských financí. Aktivita či snaha využít zkušeností krajů, které jsou při využívání evropských dotací násobně úspěšnější, než vládní úřady, je ze strany vlády naprosto minimální, spíše žádná. Naopak vláda v srpnu 2010 přistoupila ke zcela bezprecedentnímu kroku, a to zrušení smluvně vázané spoluúčasti státního rozpočtu na financování Regionálních operačních programů ve výši 7,5% z celkových poskytnutých dotací. V lednu 2011 byla vláda nucena přiznat chybu a své rozhodnutí musela přehodnotit.

V současné situaci, kdy Evropská komise kritizuje netransparentní proplácení evropských fondů v Operačním programu životní prostředí a kdy vážně hrozí, že Česká republika z důvodu neschopnosti vlády je ohroženo dalších 134 miliard korun evropských peněz, nemůže AKČR jen nečinně přihlížet. „Zastavení financování projektů v rámci programu životní prostředí by totiž nejenom ohrozilo projekty realizované a kofinancované z krajských rozpočtů v řádech stovek milionů korun, ale také v případě měst a obcí, na které vláda přenesla financování projektů vodohospodářských, zateplovacích či protipovodňových a pro které je zastavení financování z EU v řadě případů likvidační," řekl hejtman Jihočeského kraje a stínový ministr pro místní rozvoj Jiří Zimola.

Proto AKČR popisuje aktuální a faktický stav, který mimochodem Ministerstvo pro místní rozvoj ve své reakci, kde obviňuje AKČR ze šíření paniky, nijak nevyvrací, ale má snahu zavést diskusi nad problémem čerpání evropských prostředků zcela jiným směrem. Problém čerpání není v počtu programů, ale v jejich faktickém řízení a jeho efektivitě. Výmluvy současné vlády na tzv. špatně nastavený systém poté, co pravicová vláda řídí tuto zemi 5 let a měla tak více než dost času, aby problém čerpání finančních prostředků zefektivnila a také poté, co po téměř dva roky nereaguje na výzvy AKČR k debatě o změnách v tomto systému, jsou pokrytecké. Je holým faktem, že současná a ani minulá pravicová váda nepřijala prakticky žádná opatření, která by eliminovala rizika, která jsou v současné době aktuální a znamenají, že Česká republika může přijít o 385 miliard korun z celkových cca 760 miliard, které byly z EU přiděleny České republice pro roky 2007-2013.

Nejedná se tedy o mediální zveličování banálních témat, naopak, je skutečností, že se jedná všechna dříve identifikovaná rizika, na která upozornila AKČR v minulém a předminulém roce a žádala o přehodnocení priorit vlády v oblasti čerpání fondů EU. Asociace krajů opakovaně prezentovala obrovskou absorpční schopnost regionů v rámci Regionálních operačních programů, které jsou dlouhodobě jedny z nejefektivnějších operačních programů a tato skutečnost je MMR známa.

Aktuální absorpční schopnost Regionálních operačních programů je ve výši cca 12 až 15 mld. Kč.

Dále je smutnou skutečností, že MMR reaguje na tiskovou zprávu KČR pouze komentářem, bez jakéhokoliv návrhu konkrétních opatření, která hodlá pro nápravu učinit. Pokud ale tedy hodlá plnit MMR svoji roli NOK odpovědně, neměl by být pro tento úřad problém přesně vyčíslit, kolik finančních prostředků je v ohrožení kvůli nesplnění kritéria N+3 na konci roku 2011, a souběhu kritéria N+2 a N+3 v roce 2013 a jaké dopady to bude mít na ČR, na její veřejné rozpočty. A hlavně, co hodlá MMR pro eliminaci rizika nevyčerpání finančních prostředků udělat!

„Stejně tak by mělo MMR a vláda všechny příjemce cestou řídících orgánů u programů, kde byla zastavena certifikace, ubezpečit, že na proplacení všech schválených projektů je nejenom dostatek finančních prostředků do doby, než bude opětovně zahájena certifikace, ale také to, že tyto finanční prostředky budou ze strany řídících orgánů včas uvolněny. Tedy uvolněny tak, aby nedošlo k případnému zadlužení příjemců v důsledku pozdního proplacení plateb," dodal Zimola. Jinak bude i nadále platit, že MMR svým mediálním komentářem hledá důvody, proč to nejde, nikoliv způsoby, jak problém vyřešit.

Mgr. Jiří Zimola, hejtman Jihočeského kraje

Vlastní dotaz Jiřímu Zimolovi můžete položit ZDE

Více:
Jankovský: Asociace krajů svými prohlášeními vyvolává paniku

##PROFIL 301##

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Asociace krajů ČR

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

David (SPD): Macron prý chce nahradit von der Leyenovou

17:17 David (SPD): Macron prý chce nahradit von der Leyenovou

Informace na svém veřejném facebookovém profilu o údajných ambicích francouzského prezidenta Macrona…