Tejc (ČSSD): Bártův zákon o bezpečnostních službách

30.05.2011 9:20

Ministerstvo vnitra zaslalo do připomínkového řízení návrh zákona o soukromých bezpečnostních službách. Tento návrh byl připraven ještě v době, kdy byl ministrem vnitra Radek John a rezort fakticky ovládal Vít Bárta. Se zástupci ČSSD nebyl v žádné podobě projednáván.

Tejc (ČSSD): Bártův zákon o bezpečnostních službách

Nedovedu si představit, že by poslanci ČSSD podpořili tento návrh zákona v podobě, jak je předkládán. I přesto, že považuji za nutné urychleně zákon o soukromých bezpečnostních službách (SBS) schválit a na tuto skutečnost jsem upozorňoval již v minulém volebním období za úřadování Ivana Langera.

K návrhu ministerstva vnitra máme zejména následující výhrady:

Kontrola ze strany ministerstva vnitra

Návrh předpokládá, že téměř veškerá kontrola dodržování zákonů ze strany zaměstnanců SBS a jich samotných bude vykonávána Ministerstvem vnitra ČR. Taková kontrola by však zůstala jen na papíře, byť by tím papírem byl zákon. Bez razantního navýšení počtu pracovníků ministerstva vnitra nebude možné efektivně kontrolovat téměř 6000 agentur a 50 000 zaměstnanců (policistů je těsně přes 40.000!). Došlo by k neúměrnému a nezvladatelnému finančnímu a kapacitnímu přetížení na straně státu.

Ochrana soukromí

Zákon zcela nedostatečně řeší omezení sledování, slídění, odposlechů a zásahů do soukromí jak fyzických osob, tak osob právnických (například při narušování obchodního tajemství). Agentury by tak podle nového zákona pravděpodobně mohly zpracovávat například obrazové a zvukové záznamy bez souhlasu sledované osoby. Hlavním důvodem, proč veřejnost po zákonu o SBS volá, je však především snaha zabránit excesům, kterých jsme byli v nedávné minulosti svědky v souvislosti s bezpečnostní agenturou ABL. Omezení v připravovaném zákoně jsou nedostatečná a vágní, nenavazují na potřebné změny v trestním zákoně.

Vydávání licencí

Vydávání licencí bude jen zdánlivě tvrdé, když státní orgány budou mít jen 30 dní na to, aby zjistily a obhájily důvody, proč odmítnout vydání licence konkrétní agentuře. Jak asi bude vypadat ona pečlivá procedura udělování licencí při započetí účinnosti zákona a několika tisíc současně podaných žádostí, si lze představit.

Profesní komora

Zákon nepočítá s profesní komorou a povinným členstvím v ní. Ta by podle mého názoru vzniknout měla, i když by neměla udělovat licence či provádět zkoušky. Mohla by však odlehčit státním orgánům v části činností, jako vzdělávání či vydávání interních předpisů.

Ochranná lhůta

Nebyla vedena a uzavřena diskuse o tzv. ochranné lhůtě pro příslušníky bezpečnostních sborů. Ta by například po dobu dvou let neumožňovala přechod policisty do soukromé bezpečnostní agentury, kde by využíval svých kontaktů nebo informací.

Donucovací prostředky a nové pravomoci
Není pravdou, že návrh zákona nedává zaměstnancům SBS nové pravomoci. V oblasti tzv. věcných prostředků (spíše jde o donucovací prostředky a dokonce i zbraň) jde výrazně nad rámec současné úpravy. Těmito prostředky jsou slzotvorný, elektrický nebo jiný obdobně dočasně zneschopňující prostředek, obušek nebo jiný úderný prostředek, pouta, pes, střelná zbraň podléhající registraci podle zvláštního zákona nebo technický prostředek k zabránění odjezdu vozidla, určený k tomu, aby byl užit jako zbraň nebo použit k zabránění nebo omezení pohybu osob, zvířat nebo vozidel.

Je nepředstavitelné, jak by bylo postihováno zneužití těchto zásadních oprávnění, zasahujících do základních lidských práv a svobod. Připomínám, že příslušníci policejně bezpečnostních orgánů jsou při zneužití donucovacích prostředků, potažmo zbraně, stíháni jako subjekt speciální pro zneužití pravomoci úřední osoby.  Například u použití pout není stanovena doba, po kterou lze osobu nechat připoutanou. S použitím zbraně pracovníky SBS jinak, než v mezích nutné obrany, nelze absolutně souhlasit.

Spolupráce s policií

Zákonem není nijak řešena součinnost mezi Policií ČR a SBS v rámci trestné činnosti, jak je tomu např. na Slovensku. Tam zákon přikazuje v případě mimořádné události zajistit místo činu, chránit stopy atd.

Psychologická vyšetření

Návrh zákona počítá jen s možností psychologické prohlídky. Je na důkladné zvážení, zda by psychologické vyšetření nemělo být, alespoň u některých druhů činnosti, zcela povinné. Zejména, jde-li o možnost využití tzv. věcných prostředků.

Na základě výše uvedeného žádám ministra vnitra Jana Kubice, aby uvedený zákon vzal zpět z legislativního procesu a po diskusi s opozicí a odbornou veřejností (například na půdě Výboru pro obranu a bezpečnost PS PČR) byly vypracovány nové principy této úpravy. Návrh totiž není opravitelný ve výborech.

Bez ohledu na reakci ministra připravuje ČSSD svůj legislativní návrh, kterým by řešila alespoň nejpalčivější část problému - neoprávněné zásahy do soukromí osob a slídění. Návrh ČSSD bude vypracován do poloviny roku a poté předložen k projednání sněmovně.

Jeroným Tejc, stínový ministr vnitra za ČSSD

Více:

Sebrat ABL licenci. Odstřihnout véčka. To je, oč tu běží

##PROFIL 275##

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: cssd.cz

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Schillerová (ANO): Dnešním dnem se celá pětikoalice stala definitivním spolupachatelem

17:04 Schillerová (ANO): Dnešním dnem se celá pětikoalice stala definitivním spolupachatelem

Projev na 98. schůzi Poslanecké sněmovny 19. dubna 2024 k migračnímu paktu.