Ohlídal (ČSSD): Schvalování novely školského zákona bylo nešťastně načasováno

16.06.2011 4:30

Novelu školského zákona, která se tento týden projednávala v Poslanecké sněmovně, považuji za potřebnou.

Ohlídal (ČSSD): Schvalování novely školského zákona bylo nešťastně načasováno

Podle mého názoru tato novela přináší některé pozitivní legislativní změny. Na druhou stranu ale nepřináší všechny potřebné legislativní změny. Pokusím se vyjádřit, které změny by to měly být.

Všichni víme - a bylo to již několikrát zmíněno - že úroveň vzdělávání v základním, středním i vysokém školství v České republice v posledních několika letech hodně rychle klesá. O některých projevech v oblasti regionálního školství toho bylo v minulosti řečeno již hodně. Jedním z důvodů zavedení státní maturity byla právě tato skutečnost. Chtěl bych však zdůraznit, že státní maturita nemůže být všespásným prostředkem pro zlepšení úrovně regionálního školství v České republice.

Oněch důvodů propadu úrovně vzdělávání v České republice v rámci regionálního školství je daleko více. Především je to nesmyslný způsob financování v regionálním školství. Financuje se tzv. na hlavu, to znamená, že rozhodující je počet žáků nebo studentů v dané škole, a podle toho dostává škola ze státního rozpočtu prostředky ve větší či menší míře. Čili to samozřejmě vede k tomu, že ředitelé jednotlivých škol se snaží udržet ve své škole co nejvíce žáků a zároveň to vede ke snižování požadavků na kvalitu výuky a požadavků na studentské výkony.

Samozřejmě, pokud nezavedeme nějaká kritéria kvality do tohoto způsobu financování, tak se toho příliš nezmění, i když budeme mít státní maturity. Myslím si, že v současné době lze již odmítnout námitky, které říkají, že není možné najít nějaká rozumná kritéria právě kvality při finančním ohodnocování výkonu jednotlivých škol. Například státní maturity k tomu jistě mohou velmi dobře posloužit. Na základních školách to mohou být různé srovnávací zkoušky, které jsou plánovány pro 5. a 9. ročník. Myslím si zároveň, že v budoucnosti bude opravdu nutné zavést financování jednotlivých škol, právě i za pomoci kritérií, která kvalitu výuky na školách budou zdůrazňovat.

Velmi nepříjemným faktorem při poklesu úrovně vzdělávání v ČR v regionálním školství je také, podle mého názoru, přílišná liberalizace výuky. Ta vede až k tomu, že se při změně školy žák nebo student dostává často do neřešitelné situace, protože výuka, kterou absolvoval na své bývalé škole, je, co se týče výsledků a poznatků, odlišná od té, do které nově nastoupil. Čili myslím si, že i změny legislativního charakteru týkající se této skutečnosti, by měly být do novely školského zákona rozumným způsobem zahrnuty.

Velmi nepříjemným faktorem způsobujícím pokles úrovně vzdělávání je také to, že nebyla dosud provedena nějaká radikální optimalizace v základním i středním školství. Optimalizace by se zřejmě především rovnala redukci. Nadbytek škol, zvláště v oblasti středního školství, to je jedna - zvlášť ve spojení s financováním - z hlavních příčin poklesu této úrovně. Očekávám tedy, že i tato skutečnost by jakýmsi způsobem měla být do novely školského zákona zahrnuta.

Dalo by se ještě hovořit o dalších faktorech, které mají negativní vliv na úroveň českého školství. Ještě na závěr bych si všiml otázky státní maturity. Státní maturita je jistě pozitivní. Je samozřejmě složité nyní posoudit výsledky první provedené maturitní zkoušky novým způsobem. Myslím, že to hodnocení bude provedeno objektivně, ale vadí mi, že již z dnešního hlediska je jasné, že musí dojít k určitým zásadním změnám v organizaci a v realizaci státních maturit. Především je nutné rozhodnout o tom, jestli vůbec má smysl dvoustupňová státní maturita. Podle mého názoru například na gymnáziích nižší úroveň by vůbec neměla existovat! Samozřejmě je nutné zvážit, jestli by úroveň maturity neměla být nastavena podle druhu školy. Jiná by měla být na gymnáziu, jiná na odborné škole s maturitou apod. Tyto změny by měly být zahrnuty do novely, a proto si myslím, že schvalování ve sněmovně probírané novely bylo nešťastně načasováno, protože všechny podstatné změny ve státní maturitě, které vyplynou z hodnocení, tam jistě nebudou moci být vůbec zahrnuty. Proto si myslím, že školská novela by měla být schvalována později, aby se do ní daly některé podstatné změny v oblasti státní maturity zahrnout.

Závěrem. Mám samozřejmě mnoho konkrétních připomínek a konkrétních změn u této školské novely, ty však budu realizovat až ve svých pozměňovacích návrzích v rámci 2. čtení.

Chtěl bych podotknout, že i já jsem podpořil posunutí této novely do 2. čtení, ovšem přimlouval bych se za nezkracování lhůt mezi jednotlivými čteními, protože bude ještě nutná velmi podrobná diskuse právě v oblasti pozměňovacích návrhů ve 2. čtení.

Více:
Ministr Dobeš: Snažíme se o snížení byrokracie v regionálním školství

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: cssd.cz

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mračková Vildumetzová (ANO): Ministr Rakušan a jeho lži o migračním paktu

11:04 Mračková Vildumetzová (ANO): Ministr Rakušan a jeho lži o migračním paktu

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k migračnímu paktu.