Ministr Heger: Novela loterijního zákona neklade nároky na státní rozpočet

15.06.2011 10:50

Projev na 19. schůzi PS PČR, dne 15. 6. 2011

Ministr Heger: Novela loterijního zákona neklade nároky na státní rozpočet

Vážená paní předsedkyně, paní poslankyně, páni poslanci, dovolte mi, abych z pověření ministra financí přednesl vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů.

Na základě doporučení rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny byl na dnešní schůzi zařazen do 2. čtení návrh novely loterijního zákona, který vláda republiky schválila dne 29. září 2010. Dovolte mi proto, abych několika slovy uvedl návrh novely této právní normy.

Loterijní zákon je právní norma stará dvacet let. Za tuto dobu byla pouze jednou významně novelizována, a to zákonem č. 149/1998 Sb., loterijní zákon proto již neodpovídá situaci na loterijním trhu a je zatížen řadou nedostatků, které způsobují nemalé aplikační problémy v praxi.

Ministerstvo si je vědomo toho, že jediným možným řešením je přijetí koncepčně zcela nové právní úpravy, je to však úkol časově náročný, a z tohoto důvodu se účinnost nového zákona předpokládá k 1. lednu 2013.

Tato novela loterijního zákona je úpravou dílčí a týká se těch ustanovení a právních institutů platné právní úpravy, s jejichž řešením nelze čekat na nový zákon a vzhledem ke společenské objednávce je nutno na ně reagovat v krátkém časovém horizontu přijetím nové legislativní úpravy.

Cílem předloženého návrhu je vyřešení problémů spojených s nedostatečně řešenou úlohou samosprávy, pokud jde o regulaci provozování loterií a jiných podobných her. Podle platné právní úpravy jsou obce zmocněny regulovat na svém území pouze jeden segment loterijního trhu, a to provozování výherních hracích přístrojů. Jsou to přitom hlavně obce, které pociťují celospolečenská rizika obvykle spojená s provozováním hazardních her, jako narušování veřejného pořádku, patologické hráčství, kriminalita. Navrhovaná novela proto rozšiřuje pravomoc obcí rovněž na sázkové hry v kasinu, loterie a jiné podobné hry provozované pomocí technických zařízení obsluhovaných přímo sázejícím, a na veřejnosti zejména negativně vnímané loterie a jiné podobné hry povolované podle § 50 odst. 3 loterijního zákona, jakými jsou například interaktivní videoloterijní terminály.

Podle navržené úpravy budou mít obce možnost nejen pozitivně či negativně vymezit místa k provozování, nýbrž také výše uvedené loterie a jiné podobné hry na svém území zcela zakázat, viz § 50 odst. 4 novely loterijního zákona.

Novela navrhuje také rozšířit dosavadní zákaz provozování výherních hracích přístrojů v zákonem stanovených zařízeních a budovách o zákaz provozování dalších loterií a jiných podobných her, na něž se bude nově vztahovat regulační oprávnění obcí dle § 50 odst. 5 novely loterijního zákona. V neposlední řadě novela jednoznačně podřazuje turnaje v karetních hrách, při nichž hráči platí vklad, startovné, jehož návratnost se nezaručuje, a úspěšným hráčům jsou vypláceny výhry, pod režim sázkových her v kasinu. Výsledky turnajů v karetních hrách závisejí bezpochyby na principu náhody, i když jistou roli zde hraje také dovednost a zkušenost hráčů. Jedná se o druh stolních či živých her, u nichž se především mohou vyskytovat určitá společenská rizika, jako možnost podvodů, praní špinavých peněz, a proto by měly být povolovány pouze do herního prostředí - kasino - s nejvyšší mírou ochrany, jako kamerové systémy snímající celý průběh hry, nebo jmenná evidence návštěvníků vedená na vstupu do kasina.

Podle navrhovaného přechodného ustanovení se obecně závazné vyhlášky obce vydané podle této novely nedotknou platnosti povolení vydaných do dne nabytí účinnosti novely. Opačný postup by zakládal nepřípustnou právní retroaktivitu, která je v rozporu s principem právní jistoty zakotvené v Ústavě České republiky.

Novela loterijního zákona neklade nároky na státní rozpočet ani na ostatní veřejné rozpočty, to je rozpočty obcí a krajů. Navržená právní úprava nebude mít dopady na podnikatelské prostředí, neboť se nedotkne platnosti povolení k provozování loterií a jiných podobných her vydaných do dne nabytí účinnosti obecně závazných regulačních vyhlášek obcí.

Vzhledem k naléhavosti témat, o nichž pojednává tato novela, a potřebě přijetí příslušných legislativních změn, je žádoucí, aby tato novela nabyla co nejdříve účinnosti.

Závěrem bych ještě rád uvedl, že předkládaná právní úprava byla dne 23. září 2010 oznámena Evropské komisi v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 98/34/ES ze dne 22. června 1998, o postupu při poskytování informací v oblasti norem a technických předpisů, ve znění směrnice 98/48/ES. Tříměsíční notifikační lhůta skončila dne 23. prosince 2010 a ze strany členských států ani Evropské komise nebyly k návrhu této právní normy uplatněny žádné připomínky. Děkuji za pozornost.

##PROFIL 2005##

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PSP ČR

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Hladík: Češi a Slováci zůstávají bratrskými národy. Jedna zrušená konzultace nic nemění

21:03 Ministr Hladík: Češi a Slováci zůstávají bratrskými národy. Jedna zrušená konzultace nic nemění

Čechy a Slováky dlouhodobě pojí přátelství, kulturní blízkost i společná historie. Zrušení jedné nad…