Rath: Proč si tuhle bombu nepřitáhli na kárce sami Julínek s Cikrtem?

12.07.2011 19:15

Řeč na 20. schůzi PS PČR, dne 12. 7. 2011.

Rath: Proč si tuhle bombu nepřitáhli na kárce sami Julínek s Cikrtem?

(Přistoupil k řečništi a ostentativně hlasitě položil balík papírů. Smích v sále.) Tak dámy a pánové, paní předsedkyně, toto je balík zákonů. A vidíte, jsou podtrhané, takže jsem si dal práci a skutečně to přečetl. Bohužel už několikrát, není to žádná novinka.

Proto vůbec nechápu, proč s tímto balíkem, s touto bombou - ona je to totiž Julínkova bomba. Tuhle bombu, tenhle balík totiž napsal Julínek a já jsem překvapen, že s ním nepřišel on spolu s Cikrtem, že by si to přitáhli na kárce, protože je to dost těžké. A v podstatě pan ministr Heger udělal to, že po roce svého panování na ministerstvu se rozhlíd' a řek' "Co tady asi máme hotového?". Tu některý z úředníků otevřel zásuvku, vyhnal pavouky a myši a přinesl to, co nechal sepsat před mnoha lety Julínek s Cikrtem. Právě proto, že já si většinou dávám práci, že ty věci čtu, tak je to z nějakých 95 nebo devíti procent v podstatě identické. Skutečně, pane ministře, velký váš osobní přínos pro české zdravotnictví. Vyhnal jste, oprášil jste prach nad Julínkovou bombou, která za pár měsíců vybuchne v českém zdravotnictví a způsobí další prohloubení chaosu a nepořádku. Proč?

My totiž tyto zákony v podstatě vůbec nepotřebujeme. To není žádná reforma. To je skutečně jenom to, že někdo si po mnoha letech řekl "Proč budeme užívat ustálené termíny, které se užívají desítky let a jsou skutečně apolitické, inertní, neutrální, naučili se je pacienti, naučili se je lékaři, naučily se je sestry, naučili se je právníci, a celkem bez problémů se nám v tom prostředí žije.". Tak někdo si řekl "Uděláme reformu tím, že všechno přejmenujeme a pojmenujeme jinak.". Takže co dneska a do dneška se jmenovalo třeba vozík, tak od teďka bude prostředek k dopravování předmětů. To je celá vaše slavná reforma, že neříkám - tak jeden příklad za všechny. Zdravotnická zařízení, aby mohla existovat, mají prostě registrace. Registrují je krajské úřady. Děje se tak asi dvacet let. Všichni se to naučili, všichni ví, jak to funguje. Všichni ví, v čem je nějaká slabina. Ale vy ne abyste opravili ty chyby stávajícího registračního procesu, vy je v podstatě ponecháte, ale jediné, co jste udělali, že jste to přejmenovali. Takže teď už to není registrace, ale nově bude lékař potřebovat oprávnění k výkonu praxe a povolání.

Proboha jaký to má význam To jsme fakt v Kocourkově. Vy prostě nemáte na tom ministerstvu co dělat a aby vás lidi neměli za darmožrouty a darmochleby, tak prostě úředníci přepsali stávající terminologii na terminologii jinou, asi s představou, že to bude velká legrace, až se to spustí, protože najednou si všichni přestanou rozumět. Je to asi tak, jako kdybychom si úředně odhlasovali, že přestává platit u nás čeština a budeme mluvit třeba polštinou, aby byla nějaká legrace. No a teď se všichni budou muset učit polštinu, aby si vzájemně rozuměli. To je jediný smysl.

A ono to není vůbec hloupé. Vy tady sedíte, usmíváte se, všichni vás mají za takového milého dobráka, mají vás rádi, říkají "On to vlastně myslí dobře.", že jo. On to vůbec nemyslí zle, jenom ti úředníci asi teď ho dostali, protože mu podsunuli, co Julínek napsal. No.

Jenže vy za to nesete zodpovědnost, pane ministře. To jako není zas tak úplně legrace. Úplně jeden poměrně významný resort ze dne na den pozmění terminologii pro nic za nic. Můžete mi vysvětlit, proč se nemůže napříště registrace nazývat registrací, ale proč se napříště musí nazývat oprávnění? Co je na tom za reformu? Co je na tom objevného? Zásadního? Klíčového? Co prosím nepočkalo strpení, takže musí na to být mimořádná schůze Sněmovny? Mimochodem jak říkám, to plesniví na Ministerstvu zdravotnictví minimálně tři roky.

A teď najednou musíme na to dělat mimořádnou sněmovnu. Ono by to tam nemohlo plesnivět dalších pět let. Ono by se nic nestalo. Dokonce by to bylo lepší.

Ale to není všechno. Ono vedle, řekněme, těch nesmyslných chaotických změn názvů, které nepřinesou nic dobrého, jen nám to trošku zkomplikují, dobře, tak doktoři se to naučí, bude jim to chvilku trvat, naučí se to pacienti, sestry. Chvilku budou s tím mít problém právníci. Nakonec se to všichni naučíme a budeme vědět, že oprávnění je totéž, co předtím registrace a tak dále a tak dále. Těch změn termínů je tady velké množství.

Tak ještě přicházíte s věcmi, které jsou nejenom nesmyslné, ale ještě drahé. Například představte si, že v České republice máme všechny lékaře ze zákona vedené v registru České lékařské komory. Ten registr samozřejmě něco stojí, protože tam máte zaměstnance, musíte to mít v určitém elektronickém prostředí, čili upgrade a tak dále. Stojí to skutečně nemalé finanční prostředky. No. To nestačí. Přece my jsme tak bohatá a schopná země, že si můžeme dovolit těch registrů hned několik. Stejných. Proč bychom si je z veřejných prostředků přece nezaplatili.

Registr placený a vedený Lékařskou komorou ze zákona Ministerstvu zdravotnictví nestačí a z tohoto zákona vznikne nový registr, tentokrát ho bude platit státní rozpočet. Ten lékařský platí Lékařská komora. Bude zajímavé porovnávat, kolik za to utratí Lékařská komora, to jsou řádově, řekněme, statisíce, jednorázově miliony. Ale já si tipnu, pane ministře, že soutěž na registr Vašeho ministerstva vyhraje nějaká úžasná firma, která to udělá za pár desítek milionů. Stejně tak jak pan Šnajdr v minulosti předal administrování atestací soukromé firmě. To Vám také nevadí. Do té doby to dělalo IPVZ a ministerstvo. Od nástupu pana Julínka a Šnajdra to přešlo na soukromou firmu a platí se za to.

Tak teď zase se vyobchoduje nějaký nový registr, úplně zbytečný, který už tady máme, který platíme, tak ho budeme platit ještě jednou. Co naplat. Bude stát, teď už ne statisíce nebo miliony, ale desítky milionů, protože všechno, co dělá ministerstvo, je extrémně drahé. Pak se stejně zjistí, že není úplný a že nefunguje. Bude stát každoročně spoustu peněz jeho udržování, jeho opravování. Samozřejmě po pár letech nebude stačit to elektronické prostředí, tak zase se bude soutěžit nové elektronické prostředí a nový program, zase za desítky milionů. Hlavně že se kola točí.

To je ta vaše filosofie. Šetřit se musí hlavně na těch druhých. Můžete mi vysvětlit jedinou logiku, proč chcete utrácet za registr, který už existuje ze zákona? To vám není hloupé? Nepřijde vám to k ničemu? Zjevně ne. Vy jste spokojen. Přednesl jste to tady a usmíváte se. A lidi si budou říkat, on ten hodný pan ministr to myslí dobře.

Další, co je zajímavé, dámy a pánové, je tam zasunuta také taková drobná velmi nebezpečná věc. Představte si, že za kontrolu kvality zdravotnictví a výsledků nebude odpovídat nějaký veřejný orgán - ministerstvo, Lékařská komora, ale od platnosti tohoto zákona soukromé společnosti.

No samozřejmě, oč jde. Báječný byznys. Z tohoto zákona první krok je, že se to dělá dobrovolně. Ano. Dobrovolně zdravotnická zařízení se budou moci samozřejmě za peníze, a ne malé peníze, nechat zkontrolovat nějakým soukromým subjektem, buď fyzickou nebo právnickou osobou, která získá od ministerstva na to papír.

Samozřejmě ten papír nezíská každý. Víme, jak ministerstvo nakládá se zákony. Takže někdo ten papír dostane, třeba pan doktor Marx nebo nějaký jiný kamarád někoho, a ten bude obcházet ty nemocnice a zařízení a bude říkat: Já ti tady zkontroluji kvalitu a bude tě to stát pouhých pár milionů. Proč ne.

Pak už stačí změnit jenom jedno slůvko v zákoně a z tak zvaně nepovinné, tedy dobrovolné kontroly kvality, se stane povinná tím, že toto slůvko se někde ztratí v nějaké příští novele, a najednou to budou muset platit všichni. Budou to muset platit nemocnice a ordinace. A každý praktický lékař a každý internista a chirurg a každý špitál si budou muset najmout takovou fyzickou či právnickou osobu, soukromého byznysmena, který jim tam skvěle zkontroluje kvalitu.

Pane ministře, tahle lumpárna vám přijde správná? To vám nevadí, že jste se pod něco takového podepsal? To si skutečně myslíte, skutečně myslíte, že nějaká soukromá právnická či fyzická osoba může prostě za odborné orgány kontrolovat úroveň, kvalitu poskytovaných služeb a poskytované péče ve zdravotnických zařízeních? To je privatizace veřejného sektoru. Jestli někdo má tuto povinnost, tak je to samozřejmě Ministerstvo zdravotnictví.

Mimochodem chtěl bych vám připomenout a vy si to nejspíš i pamatujete, že v době, kdy já jsem byl ministrem, tak takový odbor byl na ministerstvu zřízen, tedy zřízen odbor kontroly kvality zdravotní péče. Ten přejímal ze zahraničí modely kontroly kvality, jak tedy, řekněme, objektivní data sledování různých komplikací, úmrtností a dalších věcí. Mimochodem vámi tehdy řízená hradecká nemocnice v tom systému byla také zapojena, to znamená musela předávat určité klíčové informace právě o úmrtích, komplikacích a problémech do tohoto systému. Dále ten systém sledoval i spokojenost pacientů a průběžně se to vyhodnocovalo.

Samozřejmě, protože se začínalo, tak ten systém měl celou řadu, řekněme, problematických a právem kritizovaných úskalí, jako každý systém, který se zavádí nově. Tento systém, který nestál nic, nestál v podstatě ani korunu, Ministerstvo zdravotnictví to zajistilo ze svého stávajícího schváleného rozpočtu, tak byl ministrem Julínkem okamžitě zdestruován, zrušen, aby teď jste vy jako pravice přišli s objevným nápadem sledování a kontrolování kvality. Ale světe div se, už to nebude dělat zdarma Ministerstvo zdravotnictví, už to budou dělat za peníze soukromé podnikatelské subjekty.

Takže tady zase pěkně to zdravotnictví podojíte, pěkně mu pustíte zase žilou. Ono v souhrnu samozřejmě nebudou to miliardy, ale budou to desítky, možná stovky milionů, které ty soukromé společnosti dostanou. Takže, pane ministře, když to projde, tak já se k vám přihlásím a založím si takovou společnost na kontrolu kvality. Jsem zvědav, jestli já tu registraci dostanu, nebo jestli ji dostanou vaši kamarádi a kamarádi vašich kamarádů jako výborný byznys. A navíc byznys k ničemu. Dámy a pánové, k ničemu. To s kvalitou zdravotní péče a s kvalitou poskytovaných služeb totiž nemá vůbec nic společného. To je jediné, to je tunel na veřejné peníze, který se halí do hávu toho, že to má sledovat prostě kvalitu. Je mi z vás špatně, že se vůbec k něčemu takovému propůjčujete.

Dámy a pánové, poslední zajímavost tohoto zákona jsou sankce na lékaře. Já jsem zvědav, až ti lékaři se ten zákona naučí, jak se budou divit, protože představte si, že tenhle zákon přináší takové sankce za spoustu, řekněme, drobných pochybení. Například, když budu chtít být škodolibý pacient, nebudu spokojen se svým lékařem, tak mu strhnu například cedulku ordinačních hodin, vyfotografuji si to a udám ho. Podle tohoto zákona ten lékař za to, že mu nevisí před ordinací ordinační hodiny, může vyfásnout až třistatisícovou pokutu. Obdobně když zapomene třeba vyvěsit dovolenou nebo někdo mu škodolibě strhne tu cedulku, že je na dovolené, tak opět mu bude hrozit až třistatisícová pokuta.

Samozřejmě že tyhle věci mají být sledované, mají být napravované, ale myslíte si, že je normální a logické, aby za to byly takovéto statisícové pokuty? Vždyť to je úplně mimo realitu. Podívejte se třeba do živnostenského zákona, kolik hrozí podnikateli, když třeba nevyvěsí podle živnostenského zákona, třeba kdo je podnikatel, kdo je majitel, jaké má služby. Také mu hrozí sankce, ale podstatně jiné.

Tady najednou na doktory vy přinášíte úplně astronomické pokuty, prostě pro to, a myslím si, že tohle řekl prezident komory Kubek docela asi logicky a jasně, že ty lidi tak trápíte, ty pacienty, zavedli jste různé další poplatky, zdražujete jim léky, oni jsou čím dál tím naštvanější, tak teď vy prostě ukážete na doktora a řeknete si: Ulov si svého doktora.

Prostě, pomsti se mu. Dostane půlmilionovou pokutu za to, že tam nemá ordinační hodiny, nebo že zapomněl napsat, jak se jmenuje jeho zdravotní sestra. Prostě vy se snažíte ty doktory natlačit proti těm pacientům. Já nevím, jaký to má význam. Já jsem pro to, aby tyto věci byly kontrolované. Jsem pro to, dokonce sám jako ministr jsem se několika kontrol účastnil, například jestli praktičtí lékaři mají ordinační hodiny vyvěšené, snažili jsme se vyvíjet tlak i přes zdravotní pojišťovny, aby tak činili. Tehdy překvapivě média to kritizovala, co se do toho ministr míchá, nebo pojišťovny míchají. Dneska média mlčí. Za to, že doktor nebude mít ordinační hodiny, tak mu napálíte pokutu půl milionu. A vám je to jedno. Vám je to úplně jedno. Vás to prostě nezajímá. Nestydíte se trošku? Není vám to hloupé? Zjevně ne. Zjevně ne, tak to asi má být a tak je to asi v pořádku, prostě pro to, že doktor nemá ordinační hodiny, dostane půlmilionovou pokutu. Půl milionu, to ten doktor na to vydělává celý rok, ten jednotlivý soukromý lékař.

Čili, dámy a pánové, tento Julínkův zákon, který ministr Heger přinesl do této Poslanecké sněmovně v podstatě jenom jako Julínkův pošťák, nepřináší vůbec nic nového, dobrého. Přináší jen chaos, problémy a další - řekněme - napětí, které v českém zdravotnictví už se dá téměř krájet. Prostě ministr Julínek to se svými lidmi napsal špatně a je pro mě hlubokým zklamáním, že tuto špatnou normu tady prosazuje i stávající vláda a stávající vládní koalice. Děkuji za pozornost.

Sledujeme téma ZDRAVOTNICKÁ REFORMA
Další projevy z 20. schůze PSP ČR čtěte ZDE

Dále čtěte:
Agresivní odboráři poslali Hegera do pr... Pak došlo i na Kalouska

##MINIPAS 236##

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PSP ČR

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministryně Langšádlová: Že jsem „neviditelná”?

16:21 Ministryně Langšádlová: Že jsem „neviditelná”?

Rekapitulace výsledků práce ministryně pro vědu, výzkum a inovace, zveřejněná na svém veřejném faceb…