Rath: Kalousek bude mít radost, úmrtí totiž moc nestojí

12.07.2011 20:27

Projev na 20. schůzi PS PČR, dne 12. 7. 2011.

Rath: Kalousek bude mít radost, úmrtí totiž moc nestojí

Dámy a pánové, někdy mám pocit, že se trochu budu opakovat, ale opět - máme tady návrh zákona, který v podstatě stávající právní úpravu jenom zhoršuje.

Z mně nejasného důvodu stávající právní úprava říká, že záchranná služba má dojet od výzvy do 15 minut. Na většině území naší země je tento limit dodržován, může jít o nějakých 70 - 80 % území. Počtem obyvatel může jít o nějakých 90 % obyvatel, tedy má zajištěnu dostupnost záchranné služby do 15 minut. Pak jsou skutečně odlehlá místa a každý jistě pochopí, že pokud je třeba na Sněžce, tak tam záchranná služba asi do 15 minut prostě dorazit nemůže. Čili jsou odlehlé lokality a místa, kde je to problematické, toto zajistit.

Nicméně tato novela přichází s prodloužením limitu z 15 na 20 minut. V podstatě, když se ptáte proč, tak já jsem nikde odpověď nedostal. Jediné, co mně přijde logické, je, že někdo předpokládá, že za těch pět minut zemře více pacientů, než stačí dojet záchranná služba, a tudíž zdravotní systém ušetří a je to příspěvek řekněme k celkové politice vlády - šetřit, šetřit, šetřit, hlavně šetřit na těch druhých. Jiné logické vysvětlení tohoto prodloužení limitu ze stávajících 15 minut dojezdu záchranné služby na 20 minut skutečně nevidím.

Jistě bude mít asi radost pan ministr Kalousek, protože, jak říkám, stoupne procento úmrtí a jak víme, za úmrtí se zase tolik neplatí, hledání nebožtíka tolik nestojí, takže státní pokladna nejspíš ušetří. Jestli to bylo cílem předkladatelů? Vypadá to, že skutečně ano.

Druhá, řekněme velmi zajímavá věc, nevím, jestli si toho všimli poslanci pravicových stran - víte, že souhlasem s tímto zákonem znárodníte soukromé záchranné služby? A abyste viděli, že si nevymýšlím, tak vám tady ocituji přímo ustanovení tohoto vašeho zákona: "Poskytovatelem zdravotnické záchranné služby je příspěvková organizace zřízená krajem, která má oprávnění k poskytování zdravotnické záchranné služby." Bod č. 2 v § 8: "Zdravotnická záchranná služba je na území kraje poskytována jedním provozovatelem zdravotnické záchranné služby."

Čili, dámy a pánové, nevím, jestli poslanci pravicových stran zaznamenali, že v České republice mnoho a mnoho let funguje řada soukromých záchranných služeb, které mají smlouvy s pojišťovnami, jsou zařazeny do sítě a kooperují s krajskými záchrannými službami. Já musím říci, že nejsem zastáncem toho a myslím si, že to byla taková trošku zvláštnost, že k této privatizaci někde došlo, nicméně k ní došlo, a nutno říci, že zkušenosti jsou spíše dobré na rozdíl od třeba soukromých nemocnic, kde zkušenosti jsou spíše špatné.

Čili zatímco tato vláda a Ministerstvo zdravotnictví podporuje vznik privátních nemocnic a privatizaci nemocnic, kde, jak jsem říkal, jsou zkušenosti spíše špatné a převažují zkušenosti velmi problematické, tak tady, kde máme za sebou zhruba dvacet let zkušeností s fungováním soukromých záchranných služeb, které za dvacet let prokázaly, že dovedou fungovat zhruba stejně dobře jako ty krajské či státní, navíc šetří i svým způsobem finanční prostředky, tak ty tady chceme zlikvidovat. Šmahem znárodnit. Já už se těším jako kraj z tohoto ministerského zákona já budu povinen je asi znárodnit. Čili já tam pošlu někoho jako národního správce, který si tam sedne a převezme tu soukromou záchrannou službu. Třeba v našem kraji zajišťují řadu stanovišť na Slánsku, Kralupsku, ale i na Praze-západ, Praze-východ, takže jsem zvědav, jak to jako uděláme, asi tam pošleme nějaké komando, nějakého dělnického správce. Doufám, že ho jmenuje pan ministr, aby to nebylo na nás, který tam přijde, převezme sanitky, převezme dispečinky, převezme zaměstnance a předá to nám jako kraji ke správě.

Takže tady poprvé za dvacet let tato vláda, tato vládní koalice přichází se skutečným znárodňovacím zákonem. Zatím třeba pravice o znárodnění mluvila nebo se o tom debatovalo, ale tohle je reálný návrh zákona, který znárodní soukromé záchranné služby. Velice pozoruhodné. Jak říkám, kdybychom s tím přišli my, tak já se třeba netajím tím, že si myslím, že role soukromých nemocnic by měla být spíše menší právě z negativních zkušeností, které s nimi máme. Myslím si, že pokud se zprivatizují důchody, tak je na místě do budoucna uvažovat o jejich opětovném zestátnění tak, jak to dělají v Maďarsku a v celé řadě dalších zemí, protože je to v podstatě tunelování důchodového systému, tak tady bych se naopak spíše soukromých majitelů záchranných služeb zastal, protože jsou to řekněme podnikatelé menší střední velikosti. A znovu říkám, navíc jsou s nimi dlouholeté docela dobré zkušenosti, tak tady úplně nelogicky přichází tato vláda a tato vládní koalice a chce je znárodnit.

Ptáte se proč. Já nechápu. Možná nám to pan ministr osvětlí. Takže, dámy a pánové, navíc tento zákon zapomněl na vyřešení financování záchranných služeb. Je tam sice takové vágní ustanovení, že záchranné služby jsou placeny z pojištění a taky něco stát a taky jako krajské rozpočty, ale tak to už funguje dnes. To je popis současného neutěšeného stavu ve financování záchranných služeb. Vysvětlím, proč je neutěšený. Nevím, jestli to víte, ale drtivou většinu peněz na provoz záchranných služeb musí dávat kraje. Já celkem proti tomu nic nemám, ale musím se ptát trošku po důvodu. Protože máme systém zdravotního pojištění a systém zdravotního pojištění má přece pokrýt všechny složky péče o pacienta. Z mého logicky postaveného uvažování bych předpokládal, že právě záchrannou službu, která zachraňuje životy, pokryje z drtivé části právě povinné zdravotní pojištění. Protože proč si platíme zdravotní pojištění, právě proto, aby o nás bylo postaráno v případě těch řekněme nejvážnějších, nejtěžších či složitých onemocnění.

A tady se jaksi tiše roky předpokládá, že záchranné služby zaplatí kraje. Nikolivěk, zdravotní pojišťovny. Dobře, já bych to pochopil, kdyby záchranné služby byly součástí ne zdravotnictví, ale součástí integrovaného záchranného systému stejně jako policie, stejně jako hasiči jsou také placeni z veřejných rozpočtů. Nicméně záchranářům nepatří statut takový, jako mají třeba hasiči, nebo jako mají policisté. Na záchranáře, pracovníky záchranky, lékaře, sestry na záchrance je hleděno jako na zdravotníky, zdravotnické pracovníky. Jejich práce je výkonem povolání zdravotnického pracovníka, čili nemají všechny řekněme výhody, které mají ostatní složky integrovaného záchranného systému a tento zákon samozřejmě nepředpokládá a tento návrh tak, jak je předložen, že by tyto řekněme stejné výhody a stejné ochrany dostaly i tito pracovníci.

Čili ve financování to nepřináší vůbec nic nového, popisuje to status quo a nepřináší to ani žádné řekněme benefity, zlepšení pracovních podmínek pro pracovníky záchranných služeb. Čili v podstatě shrnuto a podtrženo, pane ministře, dámy a pánové, je to předložena úplně k ničemu.

Sledujeme téma ZDRAVOTNICKÁ REFORMA
Další projevy z 20. schůze PSP ČR čtěte
ZDE

Dále čtěte: Agresivní odboráři poslali Hegera do pr... Pak došlo i na Kalouska ##MINIPAS 236##

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PSP ČR

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rozvoral (SPD): Migrační pakt EU, který odsouhlasil ministr vnitra Rakušan, zásadně odmítáme

21:03 Rozvoral (SPD): Migrační pakt EU, který odsouhlasil ministr vnitra Rakušan, zásadně odmítáme

Ve čtvrtek 18. dubna byla v Poslanecké sněmovně zahájena mimořádná schůze, svolaná na žádost opozice…