Kalousek: K zavedení druhého fondového důchodového pilíře

13.07.2011 10:50

Projev na 20. schůzi Poslanecké sněmovny PČR, dne 13. 7. 2011. Návrh zákona o důchodovém spoření a návrh novely zákona o doplňkovém penzijním spoření.

Kalousek: K zavedení druhého fondového důchodového pilíře

Děkuji za pochopení a dovolím si proto předložit jak návrh zákona o důchodovém spoření, tak návrh novely zákona o doplňkovém penzijním spoření, tak také stručně vysvětlit, proč je nezbytné schválit tzv. změnový zákon.

Dovolte tedy, abych se nejprve věnoval návrhu zákona o důchodovém spoření, který zavádí tzv. druhý fondový důchodový pilíř. Tento zákon poprvé umožní na bázi dobrovolnosti, není to tedy povinné, ale umožní na bázi dobrovolnosti diverzifikovat každému pojištěnci podle vlastního rozhodnutí rizika budoucího penzijního zabezpečení mezi státní pilíř a mezi druhý pilíř, který není ryze privátní, je to spolupráce veřejného a privátního sektoru. Tedy chcete-li, je to diverzifikace rizik mezi riziko solventnosti státu a mezi riziky kapitálových trhů. Neexistuje budoucnost bez rizika. Neexistuje žádný systém bez rizika, ale ta rizika rozkládat a diverzifikovat je moudré.

Návrh je tedy založen na tom, že každý občan České republiky, fyzická osoba starší 18 let, se může rozhodnout kdykoliv do svých 35 let, že nebude odvádět celkově - když to vezmu na zaměstnance, tak celkově 28 % z hodnoty své práce do tzv. průběžného pilíře, že bude odvádět pouze 25 a 3 % si může ukládat na soukromé spoření, ovšem za podmínky, že si k tomu přidá ještě další 2 %. Výsledkem kromě toho také je, že přibudou peníze v penzijním systému, protože první i druhý pilíř musíme vnímat jako součást penzijního systému.

Osoby, které v okamžiku spuštění reformy starší 35 let se budou moct tak rozhodnout také, já tak například učiním v šesté dekádě svého života, a na toto rozhodnutí budeme mít šest měsíců, zda tak chceme či nechceme učinit. To rozhodnutí je ryze dobrovolné, nicméně je nevratné. Nedá se potom kdykoliv během penzijního spoření brát zpátky.

Návrh zákona vchází z nejmodernějších principů regulace institucí z posledních směrnic Evropské unie působících na kapitálovém trhu. Zůstanou však zachována specifika, jež jsou vlastní produktům spoření na stáří, a to dlouhodobost a zvýšená obezřetnost.

Tou zásadní pojistkou je důsledné oddělení majetku akcionářů společnosti od vkladů klientů. Nesmí to být mícháno a především vklady klientů nesmí být a nikdy nebudou zahrnuty do konkurzní podstaty v okamžiku, kdy se ta společnost dostane do potíží. To znamená, pokud se ta společnost dostane do potíží, bude předmětem konkurzní podstaty pouze majetek akcionářů, nebudou předmětem konkurzní podstaty vklady jednotlivých klientů, a ty potom přebere jiná zdravá společnost. Je to mechanismus obdobný jako u zdravotních pojišťoven. Tam také vklady pojištěnců nejsou a nemohou být předmětem konkurzní podstaty.

Každá společnost bude muset mít povinně licencovány čtyři fondy pro různé investiční strategie. Bude to, jak je ve světě obvyklé, strategie konzervativní, strategie vyvážená a strategie dynamická, a vzhledem k tomu, že ve veřejné diskusi silně zněl požadavek po něčem, co by mohlo být vykládáno jako vládní garance - my jsme mnohokrát vysvětlovali, že státní fiskál, státní rozpočet, není svým objemem schopen z dlouhodobého hlediska garantovat vklady, které se budou kumulovat v penzijních fondech, to znamená, žádná vládní záruka nikde na světě vůči penzijním fondům nemůže existovat, samozřejmě, nemizí tím morální odpovědnost politických reprezentací za správu těchto prostředků, ale něco jako vládní garance nemůže existovat, to je asi stejné jako každý z nás ze svého rodinného účtu těžko může ručit úvěry za Škodu Plzeň nebo za Škodu Mladá Boleslav, protože může dojít až k takovým rozdílům - nicméně aby se vyhovělo tomuto požadavku z veřejné diskuse, bude povinně licencován ještě čtvrtý fond, fond státních dluhopisů, kde se investor může rozhodnout, že chce spořit na stáří pouze prostřednictvím nákupu českých státních dluhopisů plus některých dalších zemí Evropské unie, jejichž rating bude stejný nebo vyšší než České republiky.

Správní poplatky za vedení účtů těchto fondů jsou odstupňovány podle stupně náročnosti investičních strategií, to znamená, že fond státních dluhopisů bude mít 0,3 %, 0,4 % bude mít fond konzervativní, 0,5 % bude mít fond vyvážený a 0,6 % bude mít fond dynamický.

Účastník systému bude moci kdykoliv poměrně rychle přecházet z jedné investiční strategie do druhé podle toho, jak se on sám rozhodne, podle toho, jak jemu bude vyhovovat buď větší míra rizika s vidinou větší míry zisku či menší míra rizika s větší jistotou. Bude moci také měnit i penzijní společnosti.

Výplata důchodů z tohoto druhého pilíře pak bude moci být prováděna dvojím způsobem. Za prvé anuitou. Pokud se tak klient rozhodne, tak mu bude vyplácena podle průměrné délky dožití až do jeho smrti z naspořených peněz vypočítaná částka podle toho, kolik si tam naspořil.

Pokud nechce riskovat, že umře dříve než mu penzijní společnost vyplatí alespoň ty peníze, které si tam naspořil - neboť to je princip anuity, žiju-li dlouho, vydělávám, žiju-li kratší dobu, prodělávám - tak se může rozhodnout i pro výplatu dvacetileté renty, to znamená, že je mu to rozpočítáno na dvacet let a v takovém případě pobírá rentu dvacet let.

Pokud předpokládá, že se dožije alespoň těch dvaceti let, tak si může být jist, že všechny tyto prostředky mu budou vyplaceny, nicméně po těch dvaceti letech to samozřejmě končí.

To znamená, že záleží na rozhodnutí každého z nás. Pravděpodobně se tak budeme řídit podle své okamžité situace. O tom se budeme rozhodovat opravdu až když se rozhodneme pro čerpání důchodu. O tom se nemusíme rozhodnout v okamžiku, kdy do toho systému vstupujeme.

Největší pravděpodobností, pokud se rozhodnu začít čerpat tento důchod až po sedmdesátce a necítím se zcela zdráv, tak se asi rozhodnu pro anuitu, protože budu mít měsíční výplaty vyšší než kdybych se rozhodl pro dvacetiletou rentu. Vstoupím-li do toho jako křepký mladistvý důchodce, který uvažuje o tom, že se potřetí ožení, pravděpodobně se rozhodnu pro tu dvacetiletou.

Další návrh zákona, který s tím souvisí, protože tvoří ucelený celek penzijní reformy, kterou společně s panem ministrem práce a sociálních věcí předkládáme, je návrh zákona o doplňkovém penzijním spoření, který představuje zásadní reformu takzvaného třetího pilíře, to znamená stávajícího doplňkového spoření v penzijních fondech. Tam opět tou základní změnou je ono důsledné oddělení majetku akcionářů penzijních fondů a majetku účastníků a zajištění, že vklady klientů nebudou předmětem konkurzní podstaty.

Mírně tento zákon pozměňuje motivaci, to znamená, že posunuje státní příspěvek tak, aby to motivovalo k vyšším úložkám a k vyšším úsporám, protože tento současný systém, který tady běží už déle než patnáct let, sice soustřeďuje velké množství klientů /skoro pět miliónů/ a je tam nakumulováno zhruba 220 mld. Kč, což jsou veliké peníze, nicméně průměrné úložky se pohybují kolem 500 - 600 Kč měsíčně. Rozhodně se nedá mluvit o nějakém jednoznačném zajištění na stáří. Spíše bych řekl, že úložky jsou odměřeny tak, aby si klient došel pro státní příspěvek. To znamená posunout pro hodnotný státní příspěvek tuto hranici výš je dáno tím, že se snažíme tímto finančním nástrojem motivovat k většímu spoření a k většímu zajištění na stáří.

V souvislosti s těmito návrhy zákonů, protože jsou to poměrně velmi složité materie, které zasahují do celé řady další legislativy, ať už je to daň z příjmů, ať už je to zákon o sociálním pojištění, ať už je to zákon o bankách, o podnikání na kapitálovém trhu /nebudu vás tímto výčtem zdržovat, je uveden v onom změnovém zákoně/, je samozřejmě potřeba uvést všechny tyto zákony, do kterých penzijní spoření a důchodové spoření spadá, do souladu s těmito zásadními systémovými změnami, a proto je vám předložen i zákon změnový.

To jsou tedy tři zákony, které vláda předkládá do Poslanecké sněmovny. Těší se na diskusi a bude vás přesvědčovat o vhodnosti jejich schválení. V tuto chvíli si dovolím pouze požádat o propuštění do druhého čtení. Děkuji za pozornost.


Dále čtěte: Agresivní odboráři poslali Hegera do pr... Pak došlo i na Kalouska

##MINIPAS 170##

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PSP ČR

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Richter (ANO): Neschválení tohoto bodu může vyvolávat pocit, že policie něco tají

21:03 Richter (ANO): Neschválení tohoto bodu může vyvolávat pocit, že policie něco tají

Projev na 98. schůzi Poslanecké sněmovny 19. dubna 2024 ke zřízení poslanecké komise k vyšetření stř…