Plán ministerstva dopravy na zvýšení ročního výběru poplatků za používání dálnic a silnic prvních tříd na 5 mld. Kč je pro KSČM zcela nepřijatelný.
Z uvedeného návrhu vyplývá navýšení ceny dálničního kupónu pro osobní automobily na 1.500, - Kč, nové zavedení časového zpoplatnění dálnic pro motocykly ve výši 1.000, - Kč a nové zavedení časového zpoplatnění silnic prvních tříd pro osobní automobily ve výši 600, - Kč.
Navýšení ceny dálničního kupónu pro osobní automobily o 300, - Kč potvrdilo obavy poslanců KSČM z neomezeného a skokového nárůstu poplatků za používání vybraných komunikací. Tyto obavy byly důvodem našeho odmítavého stanoviska k dotčenému zákonu při jeho projednávání v poslanecké sněmovně.
Zpoplatnění motocyklů na dálnicích je velmi nestandardním krokem i v rámci členských zemí EU, které bude mít za následek i mnoho technických problémů s případným praktickým uplatněním. Největším problémem a jednoznačným signálem plošného zvyšování finanční zátěže občanů je zpoplatnění silnic 1.tříd, pokud není provázáno se snížením spotřební daně z pohonných hmot. Silnicím prvních tříd se nelze při jízdách s osobními vozidly vyhnout a to znamená, že časový kupón si bude muset zakoupit každý provozovatel osobního vozidla.
Pro KSČM by bylo přijatelné pouze zavedení výkonového zpoplatnění (mýtného), jako jediného spravedlivého způsobu pro využívání a zatěžování těchto komunikací a to prostřednictvím satelitní technologie. Z odborného i věcného hlediska nelze v návrhu najít ani ekonomický přínos pro zajištění dostatku národních finančních prostředků pro údržbu, opravy a budování silniční infrastruktury. V rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury již pro rok 2011 chybí 38 mld. Kč a pro další léta to nebude o nic příznivější. Ze spotřební daně z pohonných hmot stát ročně získává cca 80 mld. Kč. Do Státního fondu dopravní infrastruktury plyne pouze 8,9 %, krajské rozpočty získávají 11,1% a plných 80% je pravidelně rozpuštěno ve státním rozpočtu. Z uvedeného je zřejmé, že navýšení výnosů z poplatků ve výši 5 mld. nemůže vyřešit nedostatek prostředků ve Státním fondu dopravní infrastruktury.
Zde je na místě konstatovat, že vládní koalice již skutečně neví, co ještě a jakým způsobem občanům ČR zdanit. Je to projev absolutní neschopnosti naplnit příjmy státního rozpočtu aktivní hospodářskou politikou a pokračování destrukční politiky škrtů, které mají vyřešit zvyšující se deficit státního rozpočtu a zadluženost veřejných rozpočtů. Nikdy nemůžeme souhlasit s dalším rozšiřováním poplatků pro občany ČR. Metoda stále rostoucího počtu zdaňovaných potřeb společnosti je projevem rezignace na respektování únosnosti zatížení rodinných, ale i podnikatelských rozpočtů.
Karel Šidlo, poslanec PČR za KSČM
Dále čtěte:
Pavel Dobeš exkluzivně: Kalouskův rozpočet není veselé čtení
Šidlo (KSČM): Rozhodnutí SRN o odstavení jádra ohrožuje udržitelnost dodávek elektřiny v EU
##PROFIL 263##
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: kscm.cz