Vláda České republiky současně rozhodla omezit výši čerpání úvěru Evropské investiční banky na spolufinancování prostředků Operačního programu doprava na částku 3,74 miliard korun. Toto snížení představuje téměř 50% propad oproti potřebám plynoucím ze stavu realizace evropských projektů. Primárním cílem investiční politiky musí být zajištění čerpání evropských zdrojů, což znamená nutnost vyčlenit národní zdroje na spolufinancování prostředků EU.
Jestliže vyčleníme národní prostředky v objemu zhruba 3 miliard na spolufinancování evropských prostředků, fakticky tím dojde ke zkrácení národního rámce o 13 miliard korun. Toto řešení představuje pokles o 27% z původně slíbeného objemu prostředků, na který byly vybrány stavby k realizaci.
Mimo jiné to představuje:
nezahájení dostavby D11 Osičky - Hradec Králové v roce 2012
zpomalení výstavby I/49 Malenovice - Otrokovice
zpomalení akcí I/42 tunely Dobrovského B a Dobrovského - Svitavská radiála
zpomalení akce D47 Bohumín - st. hr., I/67 Skřečoň - Bohumín obchvat
nerealizace dostavby I/56 Ostrava - Prodloužená Místecká II. stavba
zastavení financování akcí hl.m. Prahy, zejména Štěrboholské a Vysočanské radiály
odsunutí financování akce Středočeského kraje - Severovýchodní tangenta v Mladé Boleslavi
Tento scénář zpomalení, či zastavení staveb, vyvolá vícenáklady, které všechny projekty ve svém důsledku prodraží. Drastické snížení rozpočtu dále znamená zastavení, nebo odsunutí příprav staveb, včetně staveb připravovaných pro nové programy EU od roku 2014:
pražský okruh Běchovice - D1
obchvat Českých Budějovic (D3)
rychlostní komunikace Opatovice - Mohelnice R35
omezení přípravy dostavby III. železničního koridoru (Plzeň - Praha - hr. ČR/SR) a IV. železničního koridoru (Praha - České Budějovice)
Je pravděpodobné, že kvůli těmto opatřením nebude Česká republika schopna od roku 2014 začít efektivně čerpat finanční podporu EU.
Citelné bude i zrušení příspěvkových programů na výstavbu cyklistických stezek, zvyšování bezpečnosti a zpřístupňování dopravy pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace. Následovat bude omezení programů bezpečných přejezdů a výstavby protihlukových opatření. Zde zejména hrozí finanční sankce za neplnění hlukových limitů. Zastaví se i předfinancování krajů pro projekty EU na silnice II. a III. tříd. Ministerstvo dopravy rovněž nebude mít dostatečné finanční prostředky na opravy a údržbu silniční a železniční sítě.
Související:
Ministr Kalousek: Usiluji o schodek ve výši 95 miliard korun
Ministr P. Dobeš: Každý nový kousek dálnice je plus pro region
Češi chtějí čínské dálnice, tvrdí průzkum
Dotaz Pavlu Dobešovi můžete položit ZDE
##MINIPAS 4775##
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Ministerstvo dopravy