Ministr Chalupa: Zákon o odpadech

04.08.2011 12:20

Vystoupení ministra pro životní prostředí na 11. schůzi Senátu z 4. srpna 2011

Ministr Chalupa: Zákon o odpadech

Vážený pane předsedo, vážené paní senátorky, vážení pánové senátoři, dovolte, abych vám předložil návrh, který byl tolikrát diskutován veřejností, ve výborech mezi senátory, poslanci a zejména pak členy jednotlivých rad a výborů připojených nebo operujících v rámci státního programu Fondu životního prostředí.

Jak všichni víte, tento materiál, který je předkládán, je reakcí na situaci, která vznikla způsobem administrací, ale také, a to zejména, mimořádným zájmem občanů a vlastníků nemovitostí v České republice o program "Zelená úsporám". Já toto nezakrývám a říkám to zcela jasně. Je to program, a víte, že jsem patřil k těm, kteří ho v mnoha ohledech kritizovali. Ale na druhou stranu je to program, do kterého se zapojilo víc než čtvrt milionu českých domácností a svým objemem je to program nesrovnatelný.

Dámy a pánové, materiál, který je nám předkládán, popisuje situaci z hlediska alokací prostředků národních zdrojů na otázku likvidace tzv. autovraků. Materiál, který je předkládán, asi popisuje nejlépe ze všeho tu situaci, ve které jsme. A ta situace je taková, že dnes kupující vozidel, která nejsou nová, ale ať už dovezená jako starší anebo koupená jako starší v České republice, jsou s ohledem na to, jaké jsou emisní údaje jednotlivých vozidel, povinni platit určitý poplatek. Tento poplatek pak směřuje na likvidaci autovraků. Situace je taková, že v roce 2009 bylo takto vybráno 670 mil. Kč, v roce 2010 605 mil. Kč a v roce 2011 se příjmy pohybují v prvních měsících roku kolem 30 mil. Kč měsíčně, potom i s ohledem na to, že dochází v průběhu roku k vlnám v objemu prodávaných automobilů, tato částka narůstá. Proti tomu čerpání těchto prostředků k dosavadní situaci je takové, že se čerpalo zhruba 38 mil. Kč, což představuje náklady na likvidaci zhruba 90 tisíc vozidel.

Když jsme diskutovali o tom, zda, jak a v jaké výši jsou použitelné tyto prostředky na čerpání jiného národního programu v oblasti životního prostředí, tzn. programu Zelená úsporám, diskutoval jsem jak se zástupci Svazu automobilového průmyslu, tak se Svazem dovozců automobilů i se svazem, který provozuje jednotlivé autovraky nad tím, jak je systém nastaven, jak vytvořit pozici, aby došlo k rychlejší a plynulejší obměně vozového parku v ČR. Je totiž skutečností, že když se podíváme na stav a stáří vozidel, které jezdí po českých ulicích, zjistíme, že tento průměrný údaj, katastrofálně nadprůměrný proti údajům v EU, není.

Druhá záležitost je, že údaj o počtu vozidel registrovaných v ČR vykazuje opravdu vyšší stáří vozidel než v Čechách, protože to jsou vozidla, která sice nejsou provozována na komunikacích, ale na komunikacích, zahradách a v garážích stále stojí a musíme se pokusit je z ulic dostat. Diskutovali jsme se svazem, který se stará o likvidaci autovraků, jak podpořit aktivitu, jak zamezit tomu, aby docházelo k nelegální likvidaci těchto vraků a dohodli jsme se na vytvoření pracovní skupiny, která již funguje a připravuje nové opatření i s ohledem na to, že v uplynulém období, ve kterém byly poplatky podle stáří jednotlivých vozidel uplatňovány, a my jsme předtím, jak postupovat v následujícím období.

Nedílnou součástí této debaty je také otázka, kolik z peněz, které se dnes vybírají, alokovat pro autovraky. V tuto chvíli počítáme s tím, že byť reálné plnění v roce 2010 bylo 38 milionů Kč, za zhruba 80 tisíc zlikvidovaných autovraků na území ČR, tak pravděpodobně nereálně z hlediska tak velkého objemu, ale pro jistotu počítáme s alokací ve výši nejméně 100 mil. pro rok 2011 a 2012, abychom si neukrojili prostředky, které by mohly být potřeba, byť asi v tuto chvíli i s ohledem na to, že máme za sebou první pololetí, se ukazuje, že v takovém objemu alokace rezervy ve výši 100 mil. Kč pro každý rok nebude potřeba. Je to ale jakási forma předběžné opatrnosti.

Dovolte mi také zmínit několik údajů. Vím, že jako senátorky a senátoři jste ve svých obvodech dotazováni, a to, jak to teď vypadá se Zelenou úsporám, řekl bych k tomu několik informací k aktuální situaci. Situace je zhruba taková, jak jste asi zaznamenali, na konci dubna, byly rozeslány dopisy zhruba 15 tisícům žadatelů, kteří měli nějaké chyby v podáních a zhruba 24 tisíc to trvalo, protože se to vyřizuje už se smlouvami až do července, byly odesílány dopisy těm, jejichž žádné chyby nebyly v materiálu shledány a žádosti v tomto smyslu byly perfektní. U skupiny 24 tisíc žadatelů dochází nyní k průběžnému vracení smluv a podle toho, jak se naplňují parametry smluv, k jejich proplácení, protože na ně prostředky jsou.

Pokud se týká žádostí, které jsou tzv. nedokonalé, tam jsme v průběhu vracení, protože každému z nich byla stanovena šedesátidenní lhůta, dokdy musí odstranit vady. Někdy byly velmi drobné, nejčastěji opatření typu, že nemovitost je ve vlastnictví společného jmění manželů, ale žádost obsahuje pouze podpis jednoho z nich - technického charakteru. Také se vrátili velmi brzy. Zaznamenali jsme zájem od žadatelů na fondu, který měl kolísavou tendenci, v prvních zhruba 14 dnech byl poměrně velký nápor těch, jejichž chyby byly marginální, pak začali docházet na konzultační centra k odstraňování chyb, které jsou většího významu a pak vždycky na poslední chvíli je zájem větší.

Situace je taková, že se zpátky vrátilo 12 320 žádostí. Když jsme počítali objem prostředků, počítali jsme s tím, že kdyby všichni ti, kteří svou žádost neměli perfektní, chyby odstranili, program z hlediska dodatečného financování, to znamená nejčastěji dávané otázky, zda vzít nebo nevzít obcím peníze a v jakém rozsahu, byl nastaven tak, že kdyby se všichni vrátili, byl by deficit 517 milionů Kč.

V tuto chvíli je možné říci, že ti, kteří nepodali žádost nebo vady žádosti neodstranili, po prozkoumání je jich zatím 0,75 mld. Kč. Znamená to, že v tuto chvíli je možné vyloučit, že bychom byli v deficitu tohoto programu při naplnění všech opatření včetně návrhu, který dnes v zastoupení vlády předkládám.

Druhá záležitost jsou probíhající kontroly. V tuto chvíli se ukazuje zhruba desetiprocentní chybovost v průběhu kontrol. Kontroly jsou nastaveny velmi přísně. Chyby kontrol v tuto chvíli odhalily nedostatky zhruba v objemu 0,5 mld. Kč. Navíc předpokládáme, že objem těchto prostředků bude narůstat, protože v první fázi se realizují kontroly menších projektů i z hlediska menšího finančního objemu, zatímco složitější kontroly, zejména bytových a panelových domů, najíždění postupně také, protože kontroly jsou rozsáhlejší a složitější a vyžadují větší administraci.

Co to fakticky znamená? Objíždím ČR, setkávám se se starosty na celém území a všem říkám jednu věc. V tuto chvíli jsme odložili stranou žádosti obcí a veřejných subjektů v objemu 4 mld. Kč, ale všechny tyto žádosti jsou vyhodnoceny a jsou bodově ohodnoceny od nejlepších po nejhorší podle pořadí jednotlivých bodů. Proč ještě nebyla vyhlášena a zároveň nebyly tyto složky vráceny je proto, že platí můj veřejný slib, který chci zopakovat, že v okamžiku, kdy dojde k naplnění a uspokojení všech buď perfektních nebo dodatečně opravených žádostí a bude tam byť několikamilionový jakýsi přebytek v tomto smyslu, potom začneme uspokojovat podle jednotlivých bodů pořadí úspěšnosti i veřejné budovy. Podle toho, jakým způsobem se nám budou buď vracet prostředky z kontrol, které probíhají, nebo s ohledem na skutečnost, že tisíce žadatelů žádosti nepodalo a také proto, že existuje nemalá skupina těch, podle našich odhadů kolem 10 procent, kteří sice podali opravenou žádost, ale vady v žádosti uvedené nebyly odstraněny nebo jsou zcela neodstranitelné.

Dovolte mi zmínit poslední poznámku. Ve spolupráci se Svazem měst a obcí, předpokládáme v podzimních měsících předpokládáme vyhlášení souběžné výzvy pro veřejné subjekty na zateplení veřejných budov v alokované částce 2,5 mld. Kč tak, aby byly tyto dva programy koordinovány a mohlo se uspokojit co nejvíce žadatelů nejen ze soukromých, ať už to jsou vlastníci individuálních domů, ale také bytových družstev, panelových domů společenství vlastníků, ale také v maximální možné míře veřejných budov. Není to ale možné bez návrhu, který zde předkládám.

Tento návrh byl projednán v Poslanecké sněmovně. Sněmovna ho schválila a doporučila k přijetí, ale zároveň byl také projednán a prodiskutován a na základě něho bylo uzavřeno memorandum mezi ministerstvem životního prostředí a Svazem dovozců automobilů i Svazem automobilového průmyslu o spolupráci a porozumění v řešení této situace a v hledání nadále otázky, jak řešit problematiku autovraků a vozidel se zhoršenými emisními podmínkami na provoz v ČR než dosud.

##PROFIL 1607##

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: senat.cz

Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

Důchodová reforma

Tvrdíte, o důchodové reformě jednáte i s laickou veřejností. Jak? Kde? Jsem si ničeho takového nevšiml. A myslíte, že má smysl schvalovat něco, na čem se aspoň z větší části neshodnete s opozicí? K čemu reforma, kterou jiná vláda zase zruší, což už se stalo? Nebylo třeba chybou, že jste s opozicí ne...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Seďa (SOCDEM): Jak se nám mění politika aneb Zelenou má dnes progresivismus

22:01 Seďa (SOCDEM): Jak se nám mění politika aneb Zelenou má dnes progresivismus

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k útlumu politického boje