Kohoutová (ODS): Žádná práce není dehonestující a žádná práce nesmrdí

01.09.2011 14:07

Řeč na 22. schůzi PS PČR, dne 1. 9. 2011.

Kohoutová (ODS): Žádná práce není dehonestující a žádná práce nesmrdí

Vážená paní předsedající, kolegyně, kolegové, ráda bych vystoupila v obecné rozpravě a upozornila na to, jak už tady hovořili moji předřečníci, že sněmovní tisky 372, 373 a 374 spolu souvisí. Mnoho věcí je zde provázáno, a proto vás bych v obecné rozpravě ráda seznámila s nejdůležitějšími body, tak jak byly projednávány a tak jak vidím, že je dobré, abychom s nimi byli seznámeni a abychom o nich hovořili.

Za prvé. Diskutovaný příspěvek na péči, který se týká především sněmovního tisku 372. Navrhovaná novela zákona počítá s tím, že příspěvek na péči zůstane volně k rozhodování, aby klient služby si rozhodl, za kým půjde příspěvek, a my považujeme za důležité, aby příspěvek byl svázán přímo s péčí. Čili v novele zákona říkáme, že příspěvek na péči je dále vázán na osobu se zdravotním postižením, nicméně je výplata přímo z úřadu práce, to znamená, že osoba se zdravotním postižením se rozhodne, návrh zavádí povinnost pro poskytovatele služeb s výjimkou osob blízkých vyúčtovat poskytnutou službu do 15 dnů, a příjemce pak na základě tohoto vyúčtování dá příkaz k úhradě. Nevyčerpané částky za daný měsíc pak může samozřejmě osoba se zdravotním postižením použít v následujících dvou měsících. Je tedy zajištěna jistá variabilita v tom, že nárok na péči může být v různých měsících rozdílný.

Jak to bude vypadat konkrétně. Je to tak, že v případě, kdy například matka pečuje o své dítě se zdravotním postižením, bude příspěvek na péči vyplácen přímo jí, případně se bude dělit mezi osobou blízkou a např. asistenční službou. Asistenční služba bude v tomto ohledu mít povinnost poskytnout vyúčtování a na jeho základě dát příjemci příspěvku příkaz k úhradě. Příspěvek, jak jsem už řekla, vyplatí úřad práce. Čili stačí pouze odsouhlasit na počátku smlouvou o službě.

Karta sociálních systémů. Tak diskutovaná karta sociálních systémů bude především identifikátorem a my jsme se v rámci koaličních dohod dohodli, že to je jediná priorita, kterou považujeme za důležitou. Bude zároveň fungovat jako průkaz osoby se zdravotním postižením a její platební funkce bude čistě dobrovolná. Čili osoba se zdravotním postižením, člověk na státní sociální podpoře a v určitých případech na hmotné nouzi vždy bude sám rozhodovat o tom, kam půjdou peníze, které mu stát dává. Čili může si zvolit svůj vlastní účet, složenku a nebo může zvolit i platební funkci karty sociálních systémů. Tak jako jsme se k tomu zavázali v koaliční smlouvě, tak v některých případech bude stát sám vázat platby, a tedy zde bude určitá povinnost používat úhrady přes kartu sociálních systémů nebo platby přes kartu sociálních systémů.

Průkazy TP, ZTP a ZTP/P. Průkazy mimořádných výhod budou i nadále poskytovány i těm osobám, které nepobírají příspěvek na péči. Čili vyslyšeli jsme mnoho pacientských organizací, vyslyšeli jsme opoziční partnery, a ano, je to tak správně, příspěvek na péči nemá být vázán na průkaz osoby TP, ZTP a ZTP/P.

Zavádíme mezinárodní klasifikaci ICF. V novele zákona o sociálních službách je uvedeno, že při posuzování stupně závislosti se hodnotí schopnost zvládat tyto základní životní potřeby: mobilitu, orientaci, komunikaci, stravování, oblékání a obouvání, tělesnou hygienu, výkon fyziologické potřeby, péči o zdraví, osobní aktivity, péči o domácnost. Toto ustanovení v sobě skrývá odkaz na mezinárodní klasifikaci funkčních schopností, disability a zdraví. Tato klasifikace s sebou přináší zcela nový přístup v posuzování, a to tím, že namísto příčiny zdravotního postižení se soustředí na jeho přímý vliv v životě člověka. Tím vnáší do hodnocení nezbytný sociální aspekt. Tento nový pohled by měl zaručit to, že se pomoc dostane těm, kteří to opravdu potřebují.

Možná bych dala malý příklad. Dva lidé se stejným onemocněním mohou mít naprosto odlišné životní potřeby, kdy první člověk může mít práci, rodinu, bydlí v blízkosti sociálních služeb, které potřebuje, a na druhou stranu zde může být stejně postižený člověk žijící sám v nevyhovujícím bariérovém prostředí, a v jehož blízkosti není žádná služba. Čili každý člověk, i když má stejnou invaliditu nebo stejné procento invalidity, může být posuzován jinak právě proto, v jakém prostředí žije.

Diskutovaná veřejná služba. Návrh zákona o hmotné nouzi počítá s tím, že lidé, kteří pobírají déle než dva měsíce příspěvek v nezaměstnanosti, budou povinni přijmout nabídku úřadu práce k výkonu veřejné služby. Pokud takovou nabídku odmítnou, nebudou již dále považováni za osoby v hmotné nouzi. Nezůstanou rozhodně bez jakýchkoliv prostředků, ale budou příjemci pouze existenčního minima. Což samozřejmě k tomuto nás váže Ústava České republiky.

Což samozřejmě k tomuto nás váže Ústava České republiky. V případě, že jim takovou nabídku úřad práce neučiní, tak jak tady již říkala moje kolegyně paní poslankyně Ivana Řápková, budou moci dávku čerpat samozřejmě i nadále. Zákon také počítá s určitou flexibilitou při výkonu veřejné služby, abychom umožnili nezaměstnaným hledat si novou práci. To znamená, že když říkáme, že bude člověk muset odpracovat 20 hodin týdně, tak si bude moci samozřejmě ve službě domluvit, že bude pracovat 40 hodin týdně jeden týden a druhý týden si může hledat práci.


Veřejná služba se nebude týkat například starších občanů nebo osob se zdravotním postižením či osob pečujících o člena rodiny, takže chráníme určité skupiny lidí průřezem všech zákonů.

Často slýcháme, že veřejná služba je pouze úklid veřejného prostranství v obci a že tato práce je pro některé osoby dehonestující. Žádná práce není dehonestující a žádná práce takzvaně nesmrdí. Navíc veřejnou službu bude organizovat příslušný úřad práce, čili z obcí přejde tato kompetence na úřad práce, který bude organizovat práce, které jsou v oblasti veřejného zájmu nebo veřejné prospěšnosti. Tedy bude možné, aby v obci pomáhali nezaměstnaní lidé ve zdravotnictví, školství, v neziskových organizacích a samozřejmě také i na úklidových pracích. Určitě nebude zpočátku tento systém jednoduchý co do organizace, ale věřím, že v budoucnu budeme mít stejně jako je to v jiných zemích Evropské unie ve školce tetu, která pomůže oblékat děti, nebo paní, která pomůže ve školní jídelně anebo pána, který pomáhá například s úpravou zeleně na školkové zahradě.

Stejně tak nás všechny, kteří známe neziskový sektor, trápí nedostatek asistentů či pomocných pracovníků, kteří budou pomáhat lidem se zdravotním postižením, lidem bez domova a dalším.

Občas slýcháme, že v tomto systému jde o tzv. nucené práce, které budou provádět nezaměstnaní v režimu polovičního pracovního úvazku. Zde je zapotřebí připomenout, že stát v průměru platí nezaměstnanému spoluobčanovi příspěvek v nezaměstnanosti v průměrné částce 5800 korun českých plus zdravotní a sociální pojištění. Pokud jsou v domácnosti další spoluposuzované osoby, jsou samozřejmě poskytování dávky i v hmotné nouzi. Na pomyslný poloviční pracovní úvazek tak nezaměstnaný člověk získá minimálně stanovenou minimální mzdu. Nelze tedy jakkoli vykládat veřejné služby výše uvedeným způsobem.

Předpokládáme, že budeme aktivizovat neaktivní občany a že jakási flexibilita umožní hledat si i pracovní uplatnění.

Zrušení souběhu rodičovského příspěvku a příspěvku na péči.

Návrh zákona o státní sociální podpoře počítá se zrušením rodičovského příspěvku pro rodiny, které pečují o dítě se zdravotním postižením. Dosud je platný až do věku 15 let. Toto v praxi znamená, že tyto rodiny budou nově pobírat pouze příspěvek na péči. Na rodiny, které v tuto chvíli pobírají pouze rodičovský příspěvek, pamatuje přechodné ustanovení, které všem těmto rodinám do 31. 12. poskytne příspěvek na péči v prvním či druhém stupni závislosti. Během roku 2012 je pak žádoucí, aby všechny děti byly přehodnoceny v rámci nové klasifikace, o které jsem zde již hovořila. Právě tato metoda je vlídnější vůči dětem, které by měly být v mnoha případech přehodnoceny do vyššího stupně příspěvku na péči.

Sociální příplatek.

Od roku 2012 nám, jak jistě víte, končí sociální příplatek u rodin s těžce postiženými dětmi. Tento bude fungovat ale následně tak, že rodiny, kterým doposud náležel, dostanou příplatek na příspěvek na péči, a to v hodnotě 2000 korun českých.

Příspěvek a doplatek na bydlení.

Doplatek na bydlení se vyplácí nejdéle po dobu 84 kalendářních měsíců v období 10 kalendářních let a sčítají se všechny doby pobírání doplatku na bydlení. Toto pravidlo samozřejmě neplatí pro osoby se zdravotním postižením a v návrhu vám načteme pozměňovací návrh, kdy místo 75 let u seniorů by se počítala doba pouze 70 let u seniorů. Čili jdeme dolů. Zde je nutno řešit do budoucnosti a začít diskutovat změny v sociálních intervencích, čili v sociální práci jako takové, čili v prevenci. A dále je nutné začít pracovat na zákoně o sociálním bydlení.

Agenturní zaměstnávání.

V současné době nemáme dostatek pracovního uplatnění pro své občany. Není možné podporovat plošně zaměstnávání, které je zde zprostředkováváno pro osoby, které nejsou občany Evropské unie. Proto se v zákoně zavádí výjimka, kde agenturní zaměstnávání není možné pro osoby, které nejsou občany Evropské unie. Zároveň říkáme, že je zapotřebí chránit osoby se zdravotním postižením a tedy v oblasti agenturního zaměstnávání nadále nebude možné zaměstnávat osoby se zdravotním postižením.

Jsme u zaměstnávání osob se zdravotním postižením.

Zaměstnávání osob se zdravotním postižením přináší změnu, která spočívá v tom, že se nebudou nadále vymezovat celé chráněné pracovní dílny, ale jednotlivá chráněná pracovní místa. Což znamená, že takto půjde zřizovat pracovní místa nejenom na tzv. chráněném pracovním trhu, ale na volném pracovním trhu. Čili nadále budeme podporovat jednotlivá chráněná pracovní místa u jednotlivých zaměstnavatelů na běžném pracovním trhu. Reforma se zaměřuje na pozvolné oddělení chráněných pracovních míst od sociálně terapeutických dílen, které jsou jakýmsi pracovním nácvikem. Zde jsou lidé se zdravotním postižením klienty služby, a to je zapotřebí vnímat, že nejde v sociálně terapeutických dílnách o faktické zaměstnávání, ale o sociální službu. A na rozdíl od chráněného pracovního prostředí, čili toho vymezeného chráněného pracovního místa, kde jsou osoby se zdravotním postižením, součástí běžného pracovně právního vztahu.

Reforma řeší osoby se zdravotním znevýhodněním. Na tyto osoby se bude vztahovat pouze podpora tři roky. Pak bude ukončena. V tomto ohledu se domnívám, že by mělo dojít v průběhu tří let k jakési revizi skupiny osob zdravotně znevýhodněných. Domnívám se totiž, že díky posuzování osob se zdravotním postižením bude do budoucna tato skupina narůstat a je zapotřebí uvědomit si, že osoby se zdravotním znevýhodněním jsou lidé bez invalidního důchodu a patří samozřejmě mezi osoby ohrožené sociálním vyloučením. A to úplně stejně jako osoby se zdravotním postižením. Čas prověří tuto změnu, proto přechodné období tří let.

Náhradní plnění.

Institut náhradního plnění, tedy jedna z možností, jak nahradit skutečnost, že zaměstnavatel nezaměstnává stanovené procento osob se zdravotním postižením, znamená, že jednou z možností, jak toto splnit, je nakupovat od firem, které zaměstnávají osoby se zdravotním postižením, a to minimálně v 50 %. Zde je důležité říci, že všichni si uvědomujeme, že v tomto systému se dějí nekalé praktiky a je zapotřebí náhradní plnění do budoucna sledovat. Už nyní děláme to, že omezujeme, kolik se za jednu osobu za rok může fakturovat.

Bezplatná pečovatelská služba pro účastníky odboje.

V současné době je podle zákona o sociálních službách poskytování pečovatelské služby účastníkům odboje a dalším vyjmenovaným skupinám bezplatně podle pozměňovacího návrhu, je poskytována sociální služba bezplatně. V návrhu zákona se toto bezplatné poskytování ruší a v pozměňovacím návrhu načteme, že tento stav chceme zachovat do roku 2014. Čili, aby se bezplatně těmto lidem platila tato služba do roku 2014, kdy předpokládáme, že dojde k úplné změně financování sociálních služeb.

Příspěvek na zvláštní pomůcku a nákup motorového vozidla.

Oproti původním stům tisícům, které jsou v návrhu, a to na období pěti let, je navrhováno zvýšení částky na 200 000, a to na období deseti let.

Samozřejmě, že počítáme s tím, že může dojít k obé variantě, čili i 100 tisíc na pět let, i 200 tisíc na deset let. Navýšením této jednorázové částky na delší období umožníme lidem s handicapem, aby si pořídili kvalitnější vozidlo, do něhož nebudou muset investovat dodatečně prostředky, nebudou si tak muset kupovat v bazarech levné a nevyhovující ojetiny jako doposud. Počítáme s tím, že by si mohli zakoupit bezpečnější vozidlo.

Dámy a pánové, podle svého jsem vám vysvětlila asi pro mne nejdůležitější body, které jsme v rámci sociální reformy I., tedy tisku 372, 373 a 374, diskutovali. Děkuji vám za pozornost a věřím, že stejně tak jako my jste se věnovali plně načítání sociální reformy a že cítíte, že je důležité udělat reformní kroky, protože, jak jsme již mnohokrát řekli, v sociální oblasti nemáme nedostatek finančních prostředků, máme jich dost, ale neumíme je dobře přerozdělovat a neumíme kontrolovat, kam jsme a na jaké účely finanční prostředky vynaložili.

Děkuji vám za pozornost. (Potlesk zprava.)

Dále čtěte:
Kohoutová (ODS): Karta sociálních systémů pouze pro ty, co zneužívájí dávky
Sněmovna má rozhodnout o vyšší sazbě DPH a nižší podpoře spoření ##PROFIL 1840##

Další projevy z 22. jednání PS PČR čtěte ZDE

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PSP ČR

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Lachnit (ANO): „Pražský hudební papež“ na Malostranském hřbitově

9:15 Lachnit (ANO): „Pražský hudební papež“ na Malostranském hřbitově

„Jen pravda je diadémem umění“ je nápis vytesaný na pomníku hudebního skladatele Václava Jana Tomášk…