Jarolím (VV): Korupce na ŘSD

05.10.2011 15:06

Quo vadis – kam kráčíš? Starý latinský obřad, který můžeme použít nejen na jednotlivce, ale také na společnost.

Jarolím (VV): Korupce na ŘSD
Foto: Zbyněk Pecák
Popisek: Jana Drastichová, Radek John, Karolína Peake, Radim Vysloužil

Třeba společnost starající se o naše cesty a dálnice, tedy o ŘSD. Je to jedna z mála organizací státu, která spadá svou zodpovědností až k naší straně, neboť její nadřízený orgán je ministerstvo dopavy, které vede náš ministr.

V minulosti, konkrétně za posledních několik let bylo ŘSD Ústeckého kraje spojováno s korupcí a podivným - podvodným zadáváním zakázek. Stovky milionů korun, ba miliardy končily na účtech společností jejichž majetková struktura se nedá rozkrýt, ale jejichž vazby na politické špičky v našem kraji jsou nepopíratelné! Kmotři, jak je označil odvážně a pravdivě ex-ministr Bárta se dodnes musejí proto soudit. Jasně se ukázalo, že kdo má moc má možnost rozdělovat peníze a kdo má možnost rozdělovat peníze má moc. Tak vznikl podnikatelsko politický konglomerát v našem kraji, který obsáhl nejen zdravotnictví, dotace, ale i onu dopravní infrastrukturu. Systém, který spojil nespojitelné. ODS a ČSSD. Tedy popravdě jejich vrcholné představitele a vrcholné představitele podnikání. Tomu odpovídal i systém rozdělování penez do regionu.

Toto je téma, které legitimně musíme řešit i na krajské politické úrovni. Spravedlnost a rovnoprávnost ve vztahu k účelnému a zákonnému využití rozpočtu. Nejen kraje, ale také třeba ŘSD. V současnosti probíhá v odborných kruzích debata na téma dostavby komunikace I/27, tedy spojnice mezi městy Mostem a Litvínovem. Jedná se o rozšíření spojnice na fomu čtyřproudové komunikace v hodnotě skoro jedné a půl miliardy korun. Dvouproudová varianta je „jen" za půl milardy. Uvádím tuto investiční akci jako příklad. Není sporu, že tuto komunikaci by bylo dobré realizovat. Tedy pokud by na to byly peníze a pokud by nebylo v kraji nutné realizovat daleko naléhavější dopravní investice. To bohužel není, ale i pokud by i bylo dost peněz, bylo by to spravedlivé?

Jak vlastně z pohledu rozdělování peněz fungoval v minulosti náš kraj ve vztahu k ŘSD? Totálně s úměrou ke korupci a lobizmu, o kterém se zmiňuji na začátku! Vždyť 80% finančních investic za posledních 8 let šlo do tří okresů! Most, Chomutov a Louny, to jsou ti vyvolení. Tedy obráceně, do čtyřech dalších okresů, tedy Ústeckého, Děčínského, Teplického a Litoměřického šlo z krajské ŘSD jen 20% finančních investic! Bylo by tedy záhodno, aby se tento stav napravil. Neříkám obrátil, ale napravil. To znamená, že vidím daleko nutnější investice třeba ve Šluknovském výběžku, nebo zejména na R7. Hlavně, ale vidím nutnost zajistit, aby ŘSD v našem kraji řádně fungovala nikoliv jen v investicích, ale hlavně a zejména v údržbě.

Jak vlastně funguje? Vezmu to svým jednostranným pohledem. Jarní tráva se seká v září a říjnu. Opravy silnic po zimě se dělají ještě dnes a začalo se s nimi o prázdninách. Stěžejní komunikace krajským městem se opravuje půl roku, a většinu této doby se zde nic neděje, takže krajské město kolabuje zbytečně. Když se ŘSD brání, že čeká na povolení od krajského úřadu tak ten oprávněně reaguje. Chcete po nás povolení za tři dny? Ověřený elektronický systém kontrolingu, který je doslova „vynálezem" zaměstnanců z ŘSD a soukromé firmy v našem kraji je odmítnut a vypovězen, i když tak zaujme samotné generální ředitelství ŔSD a přímo ministerstvo a ministra dopravy Dobeše, že jej okamžitě chce aplikovat v celé zemi a dokonce i na SUS. Tento elektronický systém a jeho realizace se doposud objednávala u soukromé společnosti, která jej vymyslel a jejíž zaměstnanci objíždějí kraj a do systému dodávají data. Podotýkám, bez rozhodovacích kompetencí. Měsíčně to stojí 540.000,- Kč. Současné vedení krajské ŘSD rozhodlo, že smlouvu vypoví a tuto práci budou dělat zaměstnanci ŘSD. Na původní práci těchto zaměstnanců, (stvabení dozor atd, což je práce se zodpovědností a pravomocí rozhodovat) se pak najímají soukromníci. Za dva měsíce to ŘSD stojí 2.800.000,- Kč! Takto funguje naše ŘSD. Nevím zda to je tím, že krajský ředitel této organizace není z oboru, možná tomu já jen „odborně" nerozumím. Možná.

Ale co hlavně. Očekával jsem od nového, našeho, vedení ŘSD v našem kraji, ale i centrálně, realizaci našeho hlavního programového bodu. Boj s korupcí. Nezaznamenal jsem od nich ani jedinné zjištění minulé korupce, ani jeden podnět orgánům činným v trestním řízení. Ani jedinný krok vytáhnout na světlo boží kmotrovské praktiky tunelování peněz z ŘSD. Snad jen ty své. Svá trestní oznámení a podněty ke kauzám dotýkajícím se i ŘSD.

Co si mám myslet o tom, že pro zakázky zadávané ŘSD v našem kraji neplatí otevřené pravidlo soutěžení a jsou obesílány na práce třeba v okrese Děčín společnosti z Mostecka a Chomutovska? A nejen tam, ale jsou implantovány vlastně do všech okresů? Nebyl by možný alespoň ústupek logice a k těmto „výběrovým„ společnostem by se přiřadilo i pár místních? Výběrových podotýkám proto, že životnost některých těchto společností, tedy termín jejich založení se počítá na měsíce. Nebo naopak je výběrová skladba jejich majitelů. Třeba vazby společnosti Rekultivace a.s. a jejich majetkové napojení na firmz Czech Coal. Nic proti nim, ale nechtělo by to širší výběr?

Osobně je mi úplně jedno, zda ŔSD vede pan Dundr, nebo Mařík, nebo Franta Voháňka. Chci ale, aby ho vedl někdo, kdo to umí a ŘSD bude fungovat jak má. Aby byla posekaná tráva a silnice bez děr tak jako ve všech ostatních krajích. Aby naše aktivity v rámci boje s korupcí došly úspěchu i v tomto sektoru. A pozor, to není jen o minulosti. Ta zmiňovaná spojka I/27 se už soutěží. A jen tak pro zajímavost kdopak je asi v užším výběrovém řízení? Rád se o tuto informaci podělím: EDS Holding, Strabag a zejména Silnice Group. Nebudu Vás nudit čísly o tom, kolik tyto „spolčenosti" dostaly miliard z našeho kraje v minulých letech.

Dalším nepochopitelným krokem ŘSD je snaha o zrušení části provozu v krajském městě a přestěhování této agendy do Chomutova. Já se selským rozumem ptám, nemělo by to být naopak? V chomutově vzniklo sídlo ŘSD jen pro důvod dodělání R7. Ta bude za dva roky hotová a sídlo naší krajské ŘSD není jako jediná výjimka v zemi v krajském městě, ale mimo. Co je ale podstatné, není uprostřed kraje, ale na jeho okraji. Nebylo by tedy daleko efektivnější naopak prodat nemovitost v Chomutově a udělat centrum v Ústí? Zejména s blížící se dostavbou D8? Nebo je možné za tím hledat jiné zájmy? Třeba personální obsazování z regionu Chomutovska a Mostecka? Tomu by nasvědčovalo propuštění profesionálů s praxí a nabírání nových lidí bez zkušeností, ale s dobrým rodinným vztahem. Nebo je to zájem prodat lukrativní nemovitost přímo v centru Ústí? To nevím, pokud by tam byl zájem realitní, pak by se určitě spěchalo na prodej jiných nemovitostí, které ŘSD nepotřebuje, jsou prázdné, ale platí se jejich provoz a ostraha..

Quo vadis? Čeká nás v našem kraji opravdu hodně práce.

Tomáš Jarolím

Více:
Jiří Švorc rezignoval na post generálního ředitele ŘSD


Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Veciverejne.cz

Tomio Okamura byl položen dotaz

Fakt si myslíte, že jsou Ukrajinci nacisti?

Proto, že se brání a brání svou zem nebo proč? Vy byste ČR nebránil, kdyby bylo potřeba? A nejsou Ukrajinci spíš hrdinové?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rozvoral (SPD): V těchto dnech si připomínáme ukončení druhé světové války v Evropě

21:03 Rozvoral (SPD): V těchto dnech si připomínáme ukončení druhé světové války v Evropě

Každoročně si začátkem května připomínáme osvobození Československa od německého nacismu v roce 1945…