Kováčik (KSČM): Je cosi shnilého v řízení hospodaření Lesů ČR

03.11.2011 12:41

Projev na 27. schůzi PS PČR, dne 3. 11. 2011.

Kováčik (KSČM): Je cosi shnilého v řízení hospodaření  Lesů ČR

Přeji dobré ráno všem, kdo zde strávili bezesnou noc, přeji dobré ráno i vám, paní předsedající.

Paní a pánové, dovolte mi, abych se krátce vyjádřil k problematice, která je dlouhodobě sledovaná a kterou se i já dlouhodobě se zájmem zabývám. A prohlašuji, že nemám žádný střet zájmů v této souvislosti, ani já, ani nikdo z mé rodiny není zaměstnancem Lesů České republiky či jiného subjektu jakkoliv souvisejícího s lesy, ať již státními, obecními, soukromými atp.

Tato situace, která je dlouhodobá, to není záležitost posledních týdnů nebo dokonce posledních let, je vždy částí médií problematizována, je i uvnitř státního podniku problematizována vždy s každým novým nastoupivším vedením. Je podivné, že "poločas rozpadu" generálního ředitele Lesů České republiky, čili instituce, která spravuje obří majetek a která více než kterákoliv jiná potřebuje především stabilitu, tak tento "poločas rozpadu" je velmi krátký.

I to je jeden z důvodů, proč klub KSČM přistoupil k podpisu listiny žádající svolání této schůze. Podepsali jsme ostatně žádosti o svolání všech čtyř schůzí, protože vidíme, že všechny čtyři problematiky, které jsou zde nastíněny, žádají rychlé řešení.

Státní podnik Lesy České republiky je již řadu let určitým jablkem sváru, nebo chcete-li, určitým neuralgickým bodem nejen české ekonomiky, ale v řadě případů tomu bylo tak i v české politice. Je to samozřejmě pochopitelné, vždyť jde o obrovský, dosud privatizací v podstatě nedotčený majetek. Je to majetek, který přes všechny problémy, ať už virtuální, tedy umělé, nebo skutečné problémy vyplývající ze složitosti a dlouhodobosti lesnické práce, přináší možnosti velmi slušných výnosů, a o ty výnosy a jejich užití je také spor. No, a vyplývá z toho také to, že je to majetek a výnosy, na které tu a tam ta či ona zájmová skupina může mít zájem je uchvátit.

Nejvíce se ona spornost nebo ona nejednoznačnost výkladů nebo ony neviditelné přetahovací nitky projevují vždy a projevovaly vždy, když se rozhodlo o nějakém způsobu výběrového řízení. Zajímavé bylo, a je i dnes, že vždycky nějaká zájmová skupina, prezentovaná jednotlivými občanskými sdruženími nebo sdruženími podniků, si přála nějaký způsob a jakmile ten způsob byl přijat, jakmile byli zodpovědní blízko dohody, tak zpravidla do rána nebo do týdne nebo do velmi krátkého času ti samí, kteří ten způsob chtěli, dohodu zpochybnili a tak byla lesnická veřejnost, podnikatelská veřejnost v lesích a následně tedy i veřejnost v České republice udržována v jakémsi přesvědčení, že v Lesích České republiky nepanuje nic jiného než nepořádek, spory různých zájmů a že žádný z managementů, který dosud byl, a včetně ministerstva, není schopen podnik řídit. Ostatně, podnik je řízen manažerským způsobem a manažeři, kteří se tam tu s větším, tu s menším úspěchem vystřídali, by sami mohli vyprávět, jakým problémům, jakým vlivům museli při stanovování způsobu výběrových řízení čelit.

Žádný ze způsobů výběrového řízení na pěstební a těžební práce, na činnosti, které akciové společnosti či lesnické společnosti či jiné formy podniků poskytujících služeb, podaly, vysoutěžily, případně nabídly, nebyl konec konců vhod. Vždycky se nacházely nějaké rozpory, nějaké problémy a velmi často do toho vstoupil například Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. A já jsem přesvědčen o tom, že minimálně dvakrát se tak stalo ne úplně košer.

Já vím, že používám silná slova, ale jestliže v začátcích se pořád management a pracovníci ministerstva včetně ministra, kdysi dávno, v 90. letech, nebo koncem 90. let, přesvědčovali, že státní podnik Lesy České republiky nepatří mezi ty, kteří by naplno podléhali zákonu o zadávání veřejných zakázek, jakmile se připravilo to zadání podle této konzultace s ÚOHS, tak ÚOHS byl první, kdo najednou, ze dne na den, přes noc tedy, naprosto otočil a celé to úsilí znehodnotil.

V celé té historii byla řada podobných pochybností vzbuzujících kroků a aktů. Já osobně jsem přesvědčen o tom, že počátek všech těch problémů byl, je a vždycky bude ve špatně zvoleném způsobu transformace Československých státních lesů.

Jestliže došlo k rozhodnutí, že se oddělí majetek, tedy vlastnictví, od činností, tedy správy a využívání, a nastavilo se to tak, že vlastníkem a tím zodpovědným tedy je stát prostřednictvím státního podniku, a ty činnosti, to znamená ty těžební a pěstební práce, a ty výnosy bude realizovat soukromá sféra, tedy akciové společnosti, lesní společnosti a některé další formy, jak se to postupem času vyvinulo, tak potom se při tu nižší kontrole, tu opomenutí nesmíme divit, že docházelo k tomu, že zde bylo porušeno právo vlastníka na výnosy z jeho majetku. Že slepička, která snášela zlatá vajíčka, je nesnášela tomu vlastníkovi do kurníku, ale snášela je těm, kteří měli ve službách odvést tomu vlastníkovi podle rozhodnutí o transformaci ty vlastní těžební a pěstební práce. A došlo to až tak daleko, že byl odvolán postupně, rok po roce, nejdéle sloužil necelé tři roky, generální ředitel, jeden za druhým. A v žádném případě se nepodařilo, i když ta snaha byla, najít nějaké řešení.

To řešení se hledá velmi obtížně. Mě vždycky fascinují návrhy, které tu a tam, když ta mediální vlna jde nahoru, přicházejí, jako například, že by si státní podnik Lesy České republiky měl ty pěstební a těžební práce dělat sám. Že by si sám měl těžit, sám měl prodávat, sám měl sortimentovat. Vždyť podívejte se, například obecní a soukromé lesy mají vyšší výnosy a dělají to tímto způsobem a je to možné. Mně by se to, paní a pánové, také líbilo, nebýt ovšem toho, že došlo k oné transformaci tehdy, kdy se rozhodnutím státu oddělilo vlastnictví od činností, kdy se těm, kteří ty činnosti zprivatizovali, nebo dělali dál, přislíbily jakési podmínky. Ty podmínky okamžikem, kdy by si to státní podnik začal zpátky dělat sám, by se tak dramaticky změnily, že jednak na pořízení té infrastruktury, na pořízení těch pracovních míst, na pořízení těch zaměstnanců by byly obrovské náklady, a jednak další, nesrovnatelně vyšší náklady by Česká republika prohrála v arbitrážích. Tady není cesty zpátky, takové cesty, která by nebyla velmi bolestivá.

Je možnost, ale sami zajisté uznáte, že tuto možnost nepodporuji, v uvozovkách, je to dáváno jen jako velmi hypotetická, téměř nemožnost - "dobře, tak je teda znárodněme", slyšíme také občas. A jsme opět na tom začátku - arbitráže, politické dopady, politické škody. Je to opět cesta, která k onomu cíli nevede, k tomu řešení nevede.

Jsme přesvědčeni, že řešení je třeba hledat ve stávajících rámcích, že to řešení je ve zvýšené kontrole celého procesu tvorby těch podmínek tendrů i vlastního průběhu toho tendru, toho výběrového řízení. V průhlednosti od samého počátku. Ale já mám pocit, jestli třeba u toho posledního výběrového řízení, nebo u tvorby těch tendrů byla taková instituce, jako Transparency International, a byla tam od počátku až do konce, neodešla z celého toho procesu, mám pocit, že když v průběhu toho procesu docházelo ke konzultacím s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže a nebyly shledány žádné, nějaké podstatné problémy, a najednou dochází k tomu pozastavení, že je něco shnilého ve státě dánském v oblasti hospodaření v lesích, v oblasti řízení hospodaření v lesích.

Není to náhodou tak trochu umělé vytváření problémů, aby se pak řeklo - jako vždycky - "stát je špatný hospodář, stát to neumí, kraje by to třeba uměly lépe, pojďme to předat krajům, zprivatizovat". My říkáme - ne, tudy cesta nevede. Ta cesta vede, a opět se vracím zpátky - větší průhlednost, větší kontrola celého toho procesu, větší profesionalita při plánování, větší plánování, ano, slyšíte dobře, a větší profesionalita nejen při tom plánování, ale i při tom řízení. Menší možná zasahování do kompetencí toho managementu, který tam je.

Ostatně kdo to trošku sledujete, tak víte, že poslední rok přinesl docela zajímavý hospodářský výsledek, kolem 7 miliard se slibuje. A je to z hlavní činnosti. Není to prodejem majetku, různých staveb a cest apod., ale je to z hlavní činnosti.

A já se ptám, jestli náhodou součástí toho znejisťování, té tiché přípravy možné privatizace, ať už celého podniku nebo jeho částí, není také to, že dosud není jmenován příslušný náměstek na ministerstvu zemědělství. Je to špatně. Oblast Lesů České republiky je velmi závažná a myslím si, že by měla mít člověka, který by byl, tak jako odvolaný náměstek Novák, člověkem z branže, nebo alespoň člověkem, který tomu hospodaření v lesích rozumí.

Takže se ptám, a proto bych rád i od pana ministra v té zprávě slyšel, jak a proč se stalo, že na jedné straně má státní podnik pozitivní hospodářský výsledek a na druhé straně se o Lesích České republiky, státním podniku, dozvídáme z médií převážně negativní zprávy, téměř krizové zprávy. Kdo za to může, kde je ta zodpovědnost, ale také jak to ministerstvo hodlá řešit.

Ještě na okraj, a pak už budu končit, k té Dřevěné knize. Já jsem si velmi podrobně ty dřevěné stránky otáčel a také jsem je četl. Našel jsem tam věci, které bych třeba řešil jinak. Našel jsem tam věci třeba i z mého pohledu trošku sporné. Ale našel jsem tam věci poměrně velmi zásadní. Převážně Dřevěná kniha byla jednou z možných cest, jak řešit situaci v Lesích České republiky.

Je tam ovšem jedna zásadní věc v té Dřevěné knize. Mimo jiné Dřevěná kniha obsahovala velmi jasné a velmi zřetelné odmítnutí privatizace jako možnosti řešení. A tak se také pana ministra ptám, jestli třeba právě toto tvrzení v Dřevěné knize nevedlo jednak k jejímu odmítnutí, jednak postupně ke ztrátě postu dosavadního ministra. Děkuji. (Potlesk z řad KSČM.)

Dále čtěte:
Sobotka: Zabraňme již spuštěné skryté privatizaci Lesů ČR
Stav v Lesích ČR nebude sněmovna rozebírat. Proti bylo 77 poslanců

Antimonopolní úřad rozhodl o pozastavení obřího tendru Lesů ČR

##PROFIL 180##

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PSP ČR

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nacher (ANO): Zavedení povinných psychotestů je nerealizovatelmé

11:17 Nacher (ANO): Zavedení povinných psychotestů je nerealizovatelmé

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k psychotestům pro všechny držitele a nové zájemce o …