Zelení primátoru Svobodovi: Pražský vzduch je nebezpečný, jednejte!

07.11.2011 17:00

Pražské ovzduší je v průběhu letošního podzimu opět škodlivé pro zdraví obyvatel města. Za úplného nezájmu magistráru i médií přesáhla v pondělí 7. 11. 2011 ráno hodinová koncentrace oxidů dusíku v Legerově ulici 200 mikrogramů na metr krychlový. Dle ČHMÚ (chmu.cz) byla koncentrace NO2 dokonce 213,4 µg/m3.

Zelení primátoru Svobodovi: Pražský vzduch je nebezpečný, jednejte!
Foto: ekolist.cz/Hugo Charvát
Popisek: Petr Štěpánek, zastupitel Prahy 4 za Stranu zelených

Oxidy dusíku přitom patří mezi látky, které přímo škodí horním dýchacím cestám a podílejí se na vzniku obtíží od zánětu průdušek po dýchavičnost a astma. Na několika stanicích jsou překročeny také limity pro polétavý prach (PM10), Legerova jej momentálně neměří. Není přitom pochyb, že v centru města je hlavním původcem znečištění automobilová doprava.

„V situaci jako je dnes je třeba přikročit k omezení vjezdu osobních automobilů do centra města a regulovat nákladní dopravu jen na nutné zásobování. Šokuje mne, že město nevydalo žádné upozornění. Magistrát dlouhodobě hazarduje se zdravím všech Pražanů," kritizuje pasivitu radnice někdejší radní pro životní prostředí Petr Štěpánek.

„Pražané se dusí. Jsou dlouhodobě ohrožováni znečištěným ovzduším, přičemž ty nejškodlivější látky pocházejí z automobilové dopravy. Polétavý prach u dospělých i dětí poškrábe horní cesty dýchací, což je vstupní brána pro infekci. Plíce se zanášejí nečistotami. Oxidy dusíku jsou pro člověka nesmírně nebezpečné, pronikají do dolních cest dýchacích a mají podobný účinek na krev jako oxid uhelnatý," říká Ivana Cabrnochová, zelená zastupitelka v Praze 10.

„Primátor Svoboda by měl okamžitě jednat, protože zdraví obyvatel Prahy stojí nad právem projíždět automobilem přes centrum města. Magistrát musí najít odvahu na krátkodobé i dlouhodobé řešení problémů s pražským ovzduším. V těchto dnech je třeba regulovat automobilovou dopravu v centru, je třeba upřednostnit veřejnou dopravu včetně příměstských vlaků a pokud to bude třeba, množství spojů masivně posílit. Dále investujte do systému automatické regulace vjezdu aut do centra Prahy, do masivního posílení veřejné dopravy včetně vlaků, do sítě odstavných parkovišť na okraji Prahy," říká Petr Vilgus, člen vedení pražských zelených a zastupitel v Praze 8.

Dále čtěte:
Štěpánek (SZ): Magistrátní vyhláška zakáže moderní urbanismus
Štěpánek (SZ): Místo architekta bude rozvoj Prahy řídit slabá úřednice 

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Zeleni.cz

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Maříková (SPD): V4  je mimořádně důležitý nástroj, který nám dává velkou sílu

23:07 Maříková (SPD): V4 je mimořádně důležitý nástroj, který nám dává velkou sílu

Projev na 98. schůzi Poslanecké sněmovny 18. dubna 2024 k Visegradské čtyřce.