Skokan (VV): Pro úředníka není občan klientem ale poddaným

10.11.2011 5:44

„To, že ministerstvo vnitra přišlo až po dvaceti letech od společenských změn v naší zemi s analýzou úrovně veřejné služby, je dáno tím, jak moc je u nás historicky zažitý její vrchnostenský model," říká poslanec VV Petr Skokan v souvislosti s informací, že komise ministerstva vnitra posuzovala stav státní i veřejné správy.

Skokan (VV): Pro úředníka není občan klientem ale poddaným

Vláda si u speciální komise ministerstva vnitra objednala rozsáhlou analýzu úrovně naší veřejné správy. Závěrečná zpráva pak shrnuje, že úřady často nevědí, jaké agendy vlastně dělají, jestli k tomu mají zákonné opatření a zda jsou vůbec třeba. „Zmatky v úřadech, nejasné kompetence, neefektivní činnosti a neprofesionální úřednictvo je důsledkem toho, že u nás přetrvává vrchnostenský model," říká poslanec Petr Skokan, který nedávno organizoval seminář na téma depolitizace státní správy.

Podle jeho slov má podstata problému historické kořeny. „V myslích mnoha lidí, a bohužel i v praxi, přetrvává podoba c. a k. úřadu a úředníka. Za císaře pána a později za komunistů byl úřad jen mocenskou převodní pákou. Úřad se z podstaty věci nikdy nemýlil a člověka ovládal," říká poslanec s tím, že řešení vidí v přechodu od vrchnostenského systému státní správy k modelu klientskému.

„Klientský model veřejné správy funguje tak, že na demokraticky založené instituce jsou převedeny nezbytné pravomoci k tomu, aby řídily chod společnosti. Lidé si je platí ze svých daní proto, aby jim jako klientům sloužily. U nás tento přechod proběhl jen formálně, v myslích řady úředníků, politiků i občanů přetrvává ten vrchnostenský model nad klientským. Sice možná přímo neškodí, ale obtěžuje," vysvětluje Skokan.
 
V podobném smyslu hovoří i analýza ministerstva vnitra. Její závěry shrnují, že by bylo výhodnější vytvořit standardy pro jednotlivé činnosti, které má každý úřad vykonávat, a to včetně jejich časového a finančního ohodnocení. Ministerstvo chce nechat vyhotovit mapy veřejné správy, tedy detailní přehled agend, který by mohl vést například k zadávání některých činností externím dodavatelům a také až ke slučování některých ministerstev.
 
Petr Skokan je přesvědčený, že ministerstvo vnitra přichází s analýzou veřejné služby a tvoří mapu veřejné správy až dvacet let po společenských změnách proto, že dřív k tomu nebyla politická vůle. „Starý model otevíral prostor pro přímé politické ovlivňování veřejné správy a s tím spojenou korupci. Politizace této sféry jde ruku v ruce s absencí zákona o státní službě," říká Petr Skokan ve shodě s analýzou, která upozorňuje, že u nás po volbách dochází na mnohých úřadech k personálním obměnám dokonce i na referentské úrovni.
 
Jeho slova podporuje i závěrečná zpráva ministerské analýzy, která konstatuje, že Česká republika je jednou ze dvou členských zemí Evropské unie, které stále ještě nemají účinnou právní úpravu práv a povinností státních úředníků.
 
Zákon o úřednících a státních zaměstnancích by měl mimo jiné řešit i doposud velmi nejasnou hranici mezi politicky a úředně obsazovanými pozicemi. „Během uplynulých dvaceti let už vyrostli odborníci, kteří by mohli být schopní změnu od vrchnostenského ke klientskému typu státní správy provést. Zákon o státních úřednících by jí dal právní rámec. Cílem by měla být profesionální, nikoliv politická ústřední státní i veřejná správa," dodává Petr Skokan.
 
Pro Věci veřejné je takový zákon jedním z nástrojů v boji s korupcí, a proto do něj chtějí prosadit i hmotnou zodpovědnost úředníků za jejich rozhodnutí. Zároveň by veřejní činitelé usvědčení z korupce měli mít zákaz práce ve státní správě a skončili by bez nároku na výslužné.

##PROFIL 2298##

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Veciverejne.cz

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jurečka (KDU-ČSL): Plán, jak pomoci naplnit peněženky pracujících rodin

15:14 Jurečka (KDU-ČSL): Plán, jak pomoci naplnit peněženky pracujících rodin

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k prorodinné politice KDU-ČSL