Hojda (KSČM): Mýty a fakta o reklamaci závad na D 47

26.01.2012 18:30

Vyjádření poslance PČR a stínového ministra KSČM pro resort dopravy a průmyslu Pavla Hojdy k informacím o reklamaci stavby D47.

Hojda (KSČM): Mýty a fakta o reklamaci závad na D 47
Foto: KSČM
Popisek: Pavel Hojda

Již od listopadu 2011 Ředitelství silnic a dálnic a ministerstvo dopravy přes média sdělují lidu této země, že dálnice D47 v úseku Ostrava, Rudná - Ostrava, Hrušov má velmi mnoho závad způsobených zhotovitelem, firmou EUROVIA. Přitom zhotovitelem stavby je Sdružení Moravskoslezská dálnice s vedoucím členem sdružení ODS-Dopravní stavby Ostrava a.s. a dalšími členy, tedy i firmou EUROVIA.
 
Na tomto mediálním "humbuku" by nebylo nic špatného, kdyby se tvrzení opírala o nepopiratelná fakta a kdyby bylo zcela jasné a evidentní, kdo je skutečným viníkem zjištěných a medializovaných závad. Jsme ohromováni  stamilionovými částkami, které bude zapotřebí na odstranění závad vynaložit, a dopředu je již znám viník "šlendriánsky" odvedeného díla.

Než budeme ale někoho mediálně "lynčovat" a poté i skutečně požadovat náhradu škody (o odstranění závad by se nemělo diskutovat, ale rychle je odstranit), měli bychom si položit několik otázek.

  • Jak byl prováděný stavební dozor a dozor projektanta stavby.
  • Jak byly prováděny záznamy o postupu stavby a jednotlivých technologických postupech do stavebního denníku.
  • Kdo doopravdy určil do podloží dálnice použití struskového odvalu namísto běžného kameniva (rozumím tomu, že hlavním motivem byla značná úspora nákladů stavby), zda byl tento materiál cetifikovaný a zda se použil pouze certifikovaný materiál.
  • Jak byla dálnice převzata investorem, tedy ŘSD, a proč nebyly zjevné závady (hovoří se o více než 900 závadách) uplatněny při přejímce stavby.
  • Proč nebyly vyjmuty a zvlášť vyjmenovány zjevné závady, které mohly vzniknout po přejímce stavby investorem.

Takovýchto dotazů by mohlo být mnoho a je nutné na ně odpovědět. Kdo ale na ně může odpovědět hodnověrně? Samozřejmě nezávislí experti z oboru dopravních silničních staveb. A nakonec s definitivním rozsudkem a určením viníka s náhradou škody a případným postihem trestním příslušný soud.

Proto se ptám, proč takový humbuk ještě před tím, než je znám skutečný viník, a proč je viník dopředu označován, aniž by byly doloženy důkazy? Nabízí se i otázka, zda nejde o snahu něčí odpovědnost zamlžit. Jakmile budou známi viníci nepopiratelných závad, je totiž zapotřebí, aby byli po zásluze potrestáni. Pokud bude viníkem zhotovitel, jistě kromě dodatečných nákladů na odstranění závad bude pro něj největším trestem, že bude značně diskvalifikován při zadávání veřejných zakázek. Každá z firem, která se stavby zúčastnila, bude totiž mít "cejch" zhotovitele nekvalitních prací.
 
Přesto si ale neodpustím ještě jednu hypotetickou otázku. Není tento "humbuk" i určitou odplatou za to, že některé firmy ve sdružení zhotovitele nechtěly přistoupit na "nová pravidla" vztahu investora nebo státu se zhotoviteli veřejných zakázek státu?

Pavel Hojda, poslanec Parlamentu ČR a stínový ministr KSČM pro dopravu a Zdroj: Mediální úsek ÚV KSČM
průmyslu

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: kscm.cz

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mračková Vildumetzová (ANO): 42 milionů na vládní propagaci. Zrušte to

23:07 Mračková Vildumetzová (ANO): 42 milionů na vládní propagaci. Zrušte to

Projev na 98. schůzi Poslanecké sněmovny 19. dubna 2024 k migračnímu paktu a 42 milionům na informač…