Chovanec: Nečerpáním evropských fondů ministerstvo dopravy zadlužuje republiku

19.04.2012 11:27

Stanovisko hejtmana Plzeňského kraje a stínového ministra dopravy Milana Chovance k čerpání eurodotací.

Chovanec: Nečerpáním evropských fondů ministerstvo dopravy zadlužuje republiku
Foto: Hans Štembera
Popisek: Hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec

„Naprostá neschopnost a nekompetentnost, která panuje na ministerstvu dopravy, zadlužuje republiku. To, že nebyli odpovědní manažeři schopni zajistit transparentní a úspěšné čerpání disponibilních finančních zdrojů a reálně tak hrozí nejen nedočerpání alokace, ale i vracení již proplacených prostředků, je naprosto skandální,“ říká stínový ministr dopravy za ČSSD a hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec. Podle něho je nutné vyvodit z této navýsost dramatické situace osobní i politickou odpovědnost. Namísto toho, abychom byli příjemci peněz z EU, se totiž staneme čistými plátci. Na vině pak není jen současný ministr dopravy Pavel Dobeš, ale i jeho předchůdci. V konečném důsledku pak i celá vláda. Právě ta totiž v dopravě schválila sérii nepromyšlených a nesystémových škrtů.

  Z celkové možné částky 145 miliard korun, které bylo možné pro dopravu získat, bylo z rozpočtu již vyplaceno 119 miliard. Z Evropy ale přišla zpět přibližně jen třetina této částky. Podle Chovance to vypadá, že ti, kteří řídí ministerstvo dopravy, vůbec nepochopili k čemu mají evropské dotace sloužit. Namísto toho, aby k evropským zdrojům přistoupili jako k doplňku financování, s cílem zrychlit výstavbu prioritních dopravních staveb, používali je jako náhradu zdrojů národních. Navíc je naprosto neuvěřitelné, že navrhované národní zdroje teď nestačí ani na povinné spolufinancování. „Realitou je, že Brusel schválené příspěvky a již proplacené finanční prostředky vyhodnotil jako nezpůsobilé. To znamená, že zálohově proplacené peníze neuzná a my nemáme připravené žádné náhradní projekty, na které by bylo možné alokované prostředky vyčerpat,“ doplňuje Chovanec.

  Podle Chovance je teď nutné zachránit vše, co se ještě zachránit dá. Především je nutné okamžitě posílit národní zdroje na původní výši a nemenší pozornost věnovat transparentnosti veškerých zakázek. Jen tak je možné zajistit spolufinancování, a tím získat nárok na dotace. „Problematické jsou však náhradní projekty, a to vzhledem ke složitosti přípravy i komplikovanosti vlastní realizace. Právě sem by mělo být v tuto chvíli napřeno veškeré úsilí. Obávám se však, že vzhledem k tristnímu personálnímu stavu a celkovému chaosu, který v rezortu panuje, toho nebude ministerstvo dopravy schopno,“ uzavírá Chovanec.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: cssd.cz

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Niedermayer (TOP 09): Můj "ECON" finiš za posílením evropské ekonomiky

7:17 Niedermayer (TOP 09): Můj "ECON" finiš za posílením evropské ekonomiky

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k nové ekonomické legislativě Evropské unie