Vít Bárta: Co se to zase chystá na ministerstvu dopravy, ministře Pavle Dobeši?

02.06.2012 19:19

Z deníku Víta Bárty

Vít Bárta: Co se to zase chystá na ministerstvu dopravy, ministře Pavle Dobeši?
Foto: Zbyněk Pecák
Popisek: Vít Bárta

V rezortu ministra dopravy Pavla Dobeše z platformy Karolíny Peake se začíná vršit několik velkých problémů. Problémů, nad kterými by neměl ministr vlády zavírat oči, přehlížet je, anebo dokonce sám přiživovat.

Staré praktiky zadávání veřejných zakázek

Za mého působení na ministerstvu dopravy byla na SŽDC zavedena nová směrnice o zadávání veřejných zakázek. Byla postavena tak, aby zprůhlednila veřejné soutěže, nebyla diskriminační a co hlavně – aby zabránila dohodám při soutěžích. Všechny zakázky začaly být mimo jiné uveřejňovány na webu.

Jistě uhodnete, co patřilo mezi první kroky Dobešova nového ředitele na SŽDC - Jiřího Koláře. Ano, změna této směrnice! Ta zavádí nová kvalifikační kritéria tak, aby je byly schopen splnit jen omezený počet firem. Konkrétně jde o doplnění kritérií v bodě 12. 3.4. a) o „předložení oprávnění pro ověřování výsledků zeměměřičských činnosti“. Celou směrnici si můžete stáhnout ZDE. Tato její část představuje jen další omezení volné konkurence stavebních firem.

Aby se SŽDC ubránilo podezření, že chce manipulovat výběrovými řízeními, zapracovalo do onoho bodu slovíčko „doporučené“. Nicméně při mě známém způsobu fungování této státní organizace je naprosto jasné, že si to nikdo nedovolí nerespektovat. Dovoluji si jen upozornit, že na opravných a údržbových pracích SŽDC přerozdělí přes 3 miliardy korun.

Kolářovy severské cesty

Po prosazení této změny si generální ředitel SŽDC Kolář udělal malý výlet do Norska se skupinou podnikatelů. Na tom by snad nebylo nic zajímavého, ostatně tyto cesty konal jako člen představenstva ČD pravidelně. Nicméně nyní, vzhledem k jeho působení v čele instituce, která zadává nemalé zakázky stavebním firmám, se jedná o jasný střet zájmů, zvláště když se dozvídám, že v této skupině podnikatelů byl i generální ředitel firmy Viamont DSP pan Novák.

SŽDC vysoutěží ročně zakázky za desítky miliard. Takové schůzky se stavebními firmami jsou naprosto nepřípustné. V lednu byla vypsána zakázka na modernizaci trati Plzeň-Rokycany za 8 mld. korun, která se bude vyhodnocovat právě v těchto dnech. Další zakázky za 9,4 mld. korun měly být vypsány již ve druhém čtvrtletí tohoto roku.

Pokud má SŽDC vyčerpat v letošním roce prostředky z Operačního programu Doprava, musí vypsat zakázky za takřka 20 mld. korun. Celkově zde tedy mluvíme o celkem 40 miliardách v letošním roce a dalších 20 v příštím.

Rok a půl se nemohly stavební firmy domlouvat mezi sebou a rozdělovat si zakázky předem. Nyní se však vše vrací do starých kolejí. Nicméně stále však existují firmy, kterým se tyto postupy nelíbí a nehodlají na ně přistoupit. Na čí straně stojí ministr Dobeš? Chce levné železnice, nebo kartel stavebních firem?

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Vít Bárta

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Šlachta (Přísaha): Migranti musí čekat na vyřešení žádosti mimo Evropskou unii

14:07 Šlachta (Přísaha): Migranti musí čekat na vyřešení žádosti mimo Evropskou unii

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k řešení ilegální migrace