Sobotka (ČSSD): Volby představují pro občany jedinečnou šanci vystavit vládě účet

16.06.2012 16:33

Volební manifest ČSSD pro krajské a senátní volby 2012 - Jiná vládní politika je možná!

Sobotka (ČSSD): Volby představují pro občany jedinečnou šanci vystavit vládě účet
Foto: Hans Štembera
Popisek: Předseda ČSSD Bohuslav Sobotka

Vážené spoluobčanky a vážení spoluobčané,

na podzim tohoto roku se bude v krajských a senátních volbách rozhodovat o osudu celé České republiky. Jak jistě víte, naše země nevzkvétá. Tíživé dopady světové hospodářské krize jsou ještě zhoršeny chaotickou politikou současné vlády Petra Nečase. Vláda, honosící se titulem „vláda rozpočtové odpovědnosti a boje proti korupci“, v obou těchto oblastech fatálně selhala. Za jejího působení došlo k dramatickému nárůstu veřejného dluhu na 41 % HDP a poklesu životní úrovně širokých vrstev občanů, kromě té vrstvy nejvyšší.

Česká strana sociálně demokratická se proto obrací na veřejnost se sociálně demokratickým reformním programem. Ten na jedné straně nezadluží naše děti, na straně druhé spravedlivě rozloží náklady řešení krize na všechny společenské vrstvy. Oproti politice plošných škrtů přicházíme s politikou podpory hospodářského růstu, vytváření pracovních míst, rovného přístupu ke kvalitním veřejným službám a boje proti korupci. Sebelepší programové návrhy však naši zemi nepomohou bez volební podpory vás, občanů České republiky.

Krajské a senátní volby tak představují pro občany jedinečnou šanci vystavit vládě Petra Nečase účet. Jestliže k pádu Nečasovy vlády nepomohly masové demonstrace, petice nebo stávky, mohou nám k němu pomoci výsledky podzimních voleb. Občané mohou využít svého hlasu a dát jasně najevo, co si o politice současné vlády myslí. Nevěřte argumentu těch, kteří tvrdí, že tyto volby mají řešit jen lokální problémy. Krajská a celostátní politika jsou totiž neoddělitelně propojeny. Politika krajů je financována z daňových příjmů, o kterých rozhoduje vládní většina. Byla to právě současná vláda, která nedodržela předchozí dohody a krátila krajům peníze, které nyní výrazně chybí například při opravě silnic, dopravní obslužnosti, financování škol, nemocnic či sociálních služeb. Jasná porážka vládních stran v krajských a senátních volbách by představovala výraznou podporu pro ty občanské a společenské síly, které volají po demisi vlády a vypsání předčasných voleb. Prohra ODS a TOP 09 znamená reálnou naději na nové volby už na jaře roku 2013!

Česká republika se nyní nachází na rozcestí mezi bezohlednou a sobeckou politikou nekoncepčních škrtů a plíživé privatizace státu a sociálně demokratickou politikou sociálně citlivých reforem založených na hodnotách ochrany lidské důstojnosti, svobody, solidarity a spravedlnosti. Osud našeho státu je opět v rukou občanů. O tom, jakým směrem se země bude ubírat, rozhodne v následujících volbách i váš hlas. Stojíme o to, aby ho získala právě ČSSD!

Děkuji za vaši podporu.

Bohuslav Sobotka
předseda České strany sociálně demokratické

Jiná vládní politika je možná, chceme spravedlivou společnost!

Co se dnes děje v naší zemi, velká část občanů odmítá. Hospodářství stagnuje a nevytváří nová pracovní místa. Rostou obavy z dalšího zhoršování stavu a kvality veřejných služeb, od zdravotnictví přes školství až po policii. Máme nevýkonnou veřejnou správu, bují korupce, selhává justice a ochrana práv občana.

Skupiny obyvatel jsou stavěny proti sobě (mladí proti starým, nezaměstnaní proti pracujícím, jedna profesní skupina proti druhé). Arogantní vládní politika dále zhoršuje postavení sociálně nejslabších, propadá se ale i střední vrstva. Stále více platí, že vládní politika slouží výhradně úzké a bohaté oligarchické skupině, která podporuje škrtání v rozpočtu     a utahování opasků, ale rozhodně tím nemá na mysli své vlastní příjmy a majetky. Pravicová vláda, která ztratila podporu veřejnosti, nemá šanci v boji s korupcí a kmotrovským klientelismem, kterým je sama zasažena a ovládána.

Lze prokázat, že země, které reagují na projevy ekonomické a sociální krize  promyšleně a koncepčně, mají nesrovnatelně lepší výsledky než země, které se na žádnou reflexi nezmohou. Proto je třeba skončit s „rozbitostí“ a „bezcílností“ české politiky. Je třeba mít vizi státu, která je víc než jenom sledováním aktuálního hodnocení ratingových agentur. Je třeba znovu svést zápas    o svobodu rozhodovat, v jaké zemi chceme žít, a dát občanům na výběr mezi alternativami. V lidech nesmí růst pocit, že nejsou schopni ovlivnit vývoj a směřování společnosti. V naší zemi nesmíme připustit celkový rozpad sociálního rozměru moderního občanství.

Česká republika se vzdaluje úspěšným zemím Evropy a stále více funguje hluboce pod své možnosti. Zatímco všechny okolní země ekonomicky rostou, my se ostudně potácíme na okraji recese. Kde je příčina? Fungování státu a společnosti nelze založit na sobectví, hamižnosti a nespravedlnosti. Česká republika nemůže být státem, který myslí pouze na bohaté a úspěšné.

Současná vládní politika vyžaduje zásadní změnu. Chceme budovat společnost, jež je soudržná. Občan, který se snaží pracovat a platí daně, má právo na garantovanou úroveň zdravotních a sociálních služeb, má právo na dostupné vzdělání, zabezpečení v nemoci, a zaslouží si jistotu, že ten, kdo zneužívá výhody, dopouští se korupce apod., bude spravedlivě potrestán.

V současné krizové situaci ve světě se jako nejúspěšnější model ukazuje sociálně a ekologicky orientované tržní hospodářství, které úspěšně kombinuje vysokou ekonomickou výkonnost se sociální ochranou, citlivým přístupem k životnímu prostředí a úsilím o rovnost šancí. Základním cílem je chránit důstojné životní podmínky občanů, vytvořit podmínky pro kvalitní život všem. Proto musí existovat nediskriminační přístup ke vzdělání, lékařské péči, zabezpečení nemocných, starých lidí a těch, kteří se ocitli v nouzi. Jiná než Nečasova politika je možná. V Evropě ji reprezentují zejména skandinávské státy, jejichž fungování je dlouhodobě založeno na moderních sociálně demokratických principech.

Stojíme na straně lidí práce. Poctiví nesmí prohrávat.

Cítíme potřebu obnovit sociální smír, nastolit efektivní a spravedlivou daňovou soustavu a vyhlásit nemilosrdný boj jakémukoli parazitování na veřejných penězích. Problémy této země nejsou často způsobeny ani tak světovou krizí jako spíš vlastní špatnou hospodářskou politikou a tolerancí vůči korupci.

Jsme na prahu třetí průmyslové revoluce. Budoucnost a prosperita naší převážně průmyslové země závisí na naší schopnosti vytvářet a nabízet zboží a služby s co nejvyšší přidanou hodnotou. Česká společnost si proto musí být schopna udržet vysokou intelektuální a kulturní úroveň.

Školám je nutné vrátit výchovnou úlohu a učitelům ztracenou prestiž. Vzdělání musí být všeobecně přístupné a kvalitní. Rodiče musí mít jistotu, že základní a střední veřejné školy poskytnou jejich dětem to nejlepší možné vzdělání. A že stát úroveň vzdělávání kontroluje a garantuje. Nelze dopustit, aby školné či zápisné omezovalo přístup k vysokoškolskému vzdělání nemajetným uchazečům. Pedagogové musí mít odpovídající odměny i podmínky k práci. Vzdělání se musí stát celoživotním programem. Zesílíme tlak na kvalitu vysokých škol, na jejich spojení s výzkumem, vývojem a samotnou praxí. Investice do výzkumu a vývoje by měly stabilizovat stávající výkonné instituce a zároveň by měly hledat perspektivní oblasti uplatnění ve výzkumu a na trzích inovací. Podpora vědy musí připravovat budoucí konkurenceschopnost země a pracovní místa.

Jak se dostat z krize

Práce za námi sama nepřijde, musíme pro ni vytvářet podmínky. Potřebujeme přitáhnout investice soukromého sektoru. Jde nám o nový typ investičních pobídek, které by měly být přednostně směrovány do problematických regionů a musí být více zaměřeny na náročnější výrobky a služby. S ohledem na stárnutí populace rozšíříme ve všech regionech nabídku práce ve zdravotních a sociálních službách.

Vládní rozpočtová, mzdová a sociální politika musí mít na zřeteli udržení kupní síly domácností a silné vnitřní poptávky.

Jedním z klíčových momentů hospodářské politiky by měla být podpora exportu. Zvláštní stimulaci si zaslouží například rozvoj exportu služeb. Maximálně je nutné využívat nástrojů ekonomické diplomacie.

Podpoříme rozsáhlé investice v rámci podniků se státní účastí, zejména v oblasti energetiky. Vedle jaderné energetiky se jedná také o alternativní kapacitu plynového elektrárenství, které bude muset doplňovat stále větší využití  alternativních zdrojů. Kraje by měly získat investiční prostředky pro opravy a rekonstrukce týkající se silniční sítě a veřejných budov, které by měly přísně sledovat cíle energetických úspor.

Zásadní význam pro investice by měly mít evropské strukturální fondy. Je nutné vytvořit spolehlivé nástroje nezávislé kontroly zacházení s těmito penězi, abychom je mohli v plné míře čerpat. Eurozóna má pro Českou republiku mimořádný význam. Je s ní dramaticky provázán náš průmysl, který je klíčovou složkou našeho výkonu. Je tak fakticky motorem, který udržuje naši ekonomiku v pohybu. Stabilita eurozóny je osudovou kartou naší země a naše politika s tím musí počítat.

Evropské zdroje by měly být využity také pro obnovu památek, které na sebe váží velké množství kvalifikované práce. Obdobně by bylo vhodné v gesci obcí a měst uvolnit evropské zdroje na menší ekologické stavby a protipovodňová opatření.

Vysoké zisky distributorů energií by měly být vyváženy investicemi do rozvodných sítí. Zároveň by měly být občanům nabídnuty evropské příspěvky na bezpečnější a efektivnější zdroje tepla, zateplení a programy rekonstrukcí a revitalizace panelové zástavby. Smyslem opatření by měla být také podpora místních menších firem, podpora místních potravin a programů pro mikroenergetiku. Nadále je nutno podporovat rozvoj malého a středního podnikání, které představuje stále nevyužitý rezervoár růstu a zaměstnanosti. Tyto subjekty by měly získat více příležitostí z veřejných zakázek, měly by mít podporu v rozvíjení nových technologií.

Bráníme sociální stát

Sociální stát nechápeme jako břemeno, ale jako nástroj zabezpečení kvality života a zároveň i jako zdroj hospodářského růstu. Všechny prováděné reformy sociálního státu musí být založeny na hledání co nejširšího konsensu při respektování role sociálního dialogu s odbory i zaměstnavateli.

Po dobu otevřené krize je důležitá veřejná podpora účelně zkrácené pracovní doby a také veřejná podpora prvních pracovních míst pro absolventy škol. Kombinace hospodářské a sociální politiky podporou zaměstnanosti je v období chronické hospodářské recese důležitější než kdykoli předtím. Ztráta praxe, pracovních návyků a kontaktu s profesí může způsobit nevratné škody. Zvláštní pozornost státní politiky zaměstnanosti vyžadují ohrožené skupiny, jimiž jsou zejména mladí lidé bez praxe, občané po padesátce, ženy po mateřské dovolené a zdravotně postižení.

Nedávná cílená destrukce úřadů práce a s ní spjaté rozpočtové škrty vedly k omezení podpory v nezaměstnanosti a praktickému zániku aktivní politiky zaměstnanosti. Bude proto nutno znovu posílit a rozvinout veřejné služby zaměstnanosti. Budeme vytvářet komplexní systém celoživotního učení a zároveň komplexní a individuálně připravenou strategii rychlého návratu na trh práce. Odmítáme výrazné snižování úrovně sociální ochrany nezaměstnaných stejně jako schválenou novelu zákoník práce, která celkově snižuje úroveň ochrany a jistoty zaměstnanců a značně omezuje jejich odborová práva. Zrušíme ponižující a nesmyslné hlášení nezaměstnaných na poštách. Posílíme motivaci pracovat pravidelným zvyšováním minimální mzdy, která stagnuje už od roku 2007. Obnovíme také výplatu nemocenské pro pracující i v prvních třech dnech nemoci.

Chceme budovat vstřícný stát, který zabraňuje lidem v propadu na sociální dno, ocitnou-li se v úzkých, ztratí-li práci, onemocní-li, jsou-li ohroženi invaliditou či existenční nejistotou. Fungující veřejné služby mají nesmírný význam pro přitažlivost země, podnikání a také základní životní spokojenost. Sotva se dá docenit a vyčíslit, jakou výhodou je pro společnost, pokud má zdravou      a vzdělanou populaci, která je společensky zodpovědná, aktivní a vybavená smyslem pro vzájemnou solidaritu. Pro život má velký význam, jestli je možné principiálně spoléhat na vstřícnost úřadů k občanům a jejich férovou obhajobu zájmů lidí a státu.

Efektivní stát je něco jiného než bujení razítek. Budeme usilovat o důsledné odpolitizování veřejné správy, o snižování administrativní zátěže, propojování informačních bází, rušení či slučování administrativních agend. Obdobně musí dojít například k  odlehčení zátěže soudů, které banálními povinnostmi a zkostnatělým způsobem práce ztrácejí čas potřebný pro řešení závažných případů.

Mnohem více je nutno dělat pro ochranu spotřebitele. Trh je zaplaven spoustou nekvalitního zboží a nabídkou podřadných služeb. Běžný spotřebitel je klamán a okrádán neseriózními nabídkami, zavádějící reklamou, nesprávným označením apod. Lidé nemají čas ani prostředky na právní vymáhání nápravy a z toho těží neseriózní subjekty. Kontrola musí získat více pravomocí, mít lepší organizaci a personální vybavení. Občané se nesmí stávat oběťmi novodobých lichvářů, poskytování půjček vyžaduje mnohem přísnější regulaci. Zabráníme tomu, aby činnost soukromých exekutorů vedla k novým nespravedlnostem.

Nedovolíme zadlužení státu

Sociální stát nechceme budovat na dluh. Vždy jsme byli přesvědčeni, že jsme schopni si na něj vydělat. Předpokladem sociálního státu je spravedlivý a účinný daňový systém, úspěšná hospodářská strategie a výkonná rostoucí ekonomika.

Za klíčový úkol pokládáme stabilizaci veřejných financí a spravedlivé rozložení daňového břemene. Snižování deficitu by mělo být postupné a mělo by být převážně řešeno na příjmové straně rozpočtu. Usilujeme o vyrovnání státního rozpočtu do roku 2017. Chceme zjednodušit daňovou soustavu a dát daňovému prostředí potřebnou stabilitu.

Naším cílem je zavedení progresivní daně z příjmů pro fyzické osoby, budeme prosazovat zavedení další sazby ve výši 38 % z hrubé mzdy pro příjmy nad 100 000 Kč měsíčně. Chceme zvýšit základní sazbu daně z příjmů právnických osob o dva procentní body, zároveň navrhujeme zavedení druhé sazby této daně pro velké podniky působící v oblastech, jako jsou energetika, telekomunikace a finančnictví. Zvýšit by se mělo zdanění hazardu i dědická daň u velkých majetků. Odmítáme další zvyšování DPH, stejně jako experiment se sjednocením DPH do jedné sazby.  Trváme na zachování snížené sazby této daně pro sociálně citlivé položky, jako jsou léky, potraviny či knihy.

Uvažujme o širším využití ekologických daní. Jde především o stimulaci úspor energií a dalších surovin, racionální hospodaření s obaly, využití odpadů, penalizaci znečištění
a stimulaci čistých technologií a spotřeby. Podporujeme zavedení daně z finančních transakcí na evropské úrovni.

Odmítáme nespravedlivé a finančně nepřiměřené narovnání s církvemi a v případě volebního úspěchu budeme jednat o jeho finanční korekci.

Korupce nesmí dusit ekonomiku

Vysoká míra korupce v naší zemi je jednou z příčin omezeného růstu investic a hospodářské stagnace. Navíc korupce rozleptává sociální pojivo společnosti – významně podkopává důvěru v politický systém, ve státní instituce a politiku samotnou.

Boj s korupcí a úsilí o nezávislost justice vyžaduje širší alianci politiků, odborů, zaměstnavatelů i občanských iniciativ. S jejich pomocí chceme prosadit zásadní legislativní změny.

Usilujeme o zákon o majetkových přiznáních, včetně výrazných sankcí za nelegálně nabytý majetek. Prosazujeme úplné zrušení akcií na doručitele. Potřebujeme daleko přísnější novelu zákona o zadávání veřejných zakázek, která přinutí dodavatele i subdodavatele doložit svou majetkovou strukturu. Prosadíme elektronické aukce.

Navrhujeme výrazně zprůhlednit systém financování politických stran, stanovit limity na všechny centrální volební kampaně a také zakázat financování politických stran firmami. Všechny volební výdaje musí být evidovány a stanoveným způsobem zveřejněny.

Chceme obnovit finanční policii. Navrhneme zákon o lobbingu a zajistíme, aby byl uveden v život takový zákon o státní službě, který bude úředníky veřejné správy chránit před politickými nebo komerčními vlivy.

Chceme dokončit a zprovoznit plnou elektronizaci veřejné správy. Ve veřejné správě prosadíme povinnost hospodárného nakládání s majetkem. Za tímto účelem je zapotřebí také novelizovat zákon o finanční kontrole.

Kvalitní a dostupná zdravotní péče pro všechny

Za pravicových vlád došlo k narušení principu solidarity. Zdravotní péče je rozdělována na základní, tedy lacinou, a na ekonomicky náročnější, kterou si mohou bohatší zaplatit ze svého. Podobné dělení medicíny na léčbu pro chudé a bohaté je pro nás nepřijatelné.

Jako základ zdravotnické soustavy vidíme páteřní síť nemocnic, které budou pod kontrolou veřejné správy. Měly by být neziskovými organizacemi, tedy institucemi zřízenými ne za účelem vytváření zisku, ale za účelem poskytování kvalitních a dostupných zdravotních služeb. Rozsah péče stanoví ministerstvo ve spolupráci s kraji. Odmítáme privatizace či dlouhodobé pronájmy všech veřejných nemocnic a ústavů, zřizovaných ministerstvem zdravotnictví, kraji a městy. Záměrem sociální demokracie je snížení počtu zdravotních pojišťoven, zrušení stropu při platbě zdravotního pojištění, zjednodušení systému úhrad a zavedení kategorizace cen zdravotnických prostředkům vnesením pořádku do lékové politiky. Budeme usilovat o vyvážení práv a povinností pacientů a zdravotníků.

Zrušíme poplatky ve zdravotnictví, s výjimkou časově ohraničeného příspěvku na stravu v nemocnici. Uděláme vše proti zdražování zdravotní péče, která se pro řadu lidí stává v důsledku vysokých doplatků za léky nedostupnou.

Přistoupíme k modernizaci nemocnic a stabilizujeme personální situaci ve zdravotnických zařízeních. Občané musí mít v kterékoli chvíli a na kterémkoli místě přístup k rychlé a kvalitní první pomoci.

Spravedlivý důchodový systém

Klíčovým cílem důchodové reformy musí být zajistit všem – současným i budoucím – důchodcům dostatek prostředků pro důstojný život, zachování odpovídající životní úrovně a také schopnost podílet se na veřejném, sociálním, ekonomickém a kulturním životě společnosti. Důchodový systém musí být spravedlivý a dlouhodobě udržitelný.

Odmítáme pravicovou vládou prosazený druhý důchodový pilíř, je pro občany nevýhodný, riskantní a spokojenost s ním vyjadřují jen zástupci soukromých fondů. Za podstatnou považujeme stabilizaci veřejného, průběžně financovaného pilíře. Navrhujeme sloučit oba dobrovolné soukromé spořící důchodové systémy do jediného se státní podporou založenou nikoli na vyvádění peněz z průběžného systému, ale na státním příspěvku. Chceme zvážit způsoby, jak motivovat zaměstnavatele k tomu, aby svým zaměstnancům do penzijního fondu více přispívali.

Zasadíme se o postupné zpružnění podmínek odchodu do důchodu s tím, že budeme občany motivovat k prodlužování pracovní aktivity.

Základním úkolem státu je zajistit bezpečnost občanů

Nesystémové rozpočtové škrty současné vlády zapříčiní, že v následujících dvou letech hrozí zánik až 60 % hasičských stanic a téměř 30 % policejních oddělení nebude moci zajistit základní služby pro občany. Je třeba zastavit Kalouskova finanční opatření a nedále nepokračovat v„pseudoreformách“, které bezpečnostní sbory devastují a destabilizují. Nečasova vláda provedla drastická personální a rozpočtová opatření, která ve výsledku budou znamenat jedno – postupnou privatizaci bezpečnostního sektoru. Dopady těchto opatření se dotknou všech občanů tohoto státu!

Prosadíme základní pilíř bezpečnosti – zákon o vnitřní bezpečnosti. Nastavíme bezpečnostní standardy, ze kterých bude vycházet skutečná potřeba příslušníků bezpečnostních složek. Bezpečnostní sbory finančně stabilizujeme a udržíme jejich profesionalitu na vysoké úrovni. V žádném případě nedopustíme podfinancování hasičských záchranných sborů. Vytvoříme fond, do kterého budou pojišťovny povinně odvádět procentuální část ze svých zisků, a tyto finanční prostředky se přerozdělí profesionálním a dobrovolným hasičům.

Bezpečnost není výsada, ale právo každého občana. Kraje a obce nesmí suplovat úkoly a povinnosti státu. Stát musí být garantem bezpečnosti!

Moderní integrovaná doprava

Předpokladem pro fungování ekonomiky, ale také pro rozvoj cestovního ruchu, dostupnost škol, zdravotnických zařízení apod. je kapacitně dostatečná, kvalitní a včasně fungující doprava. Naším dlouhodobým cílem v oblasti infrastruktury je dobudování silniční a železniční sítě i vodních cest.

Prioritou zůstává dokončení páteřní dopravní sítě, odstranění historického zanedbání silniční sítě na komunikacích nižších tříd včetně snížení přetížení na silničních komunikacích. Investice, modernizace a rozsáhlé opravy budou vyžadovat spolupráci veřejného a privátního sektoru, a to nejen pro vlastní finanční krytí, ale i vytváření nových pracovních míst.

Naším cílem je nadále budovat systém veřejné dopravy jako integrovanou, neduplicitní, kvalitní, kapacitně dostatečnou a pokrývající požadované spektrum potřeb občanů. Nadále budeme usilovat o maximální propojení autobusové a osobní železniční dopravy v jeden ucelený systém, který by měl poskytovat finančně dostupnou alternativu osobní automobilové dopravě. Za optimální považujeme stav, kdy cestující na jednu trasu bez ohledu na přepravce a regiony bude potřebovat pouze jednu jízdenku.

Stát musí být garantem dostupnosti veřejné dopravy občanům a musí vytvářet podmínky pro efektivní rozvoj napříč jednotlivými regiony. S ohledem na podporu zaměstnanosti musí stát vytvářet podmínky pro mobilitu občanů.

Rozvíjejme regiony společně

Rozvoj regionů chceme stavět na otevřeném dialogu s občany, na právu občanů nejenom poskytovat politikům mandát, ale i právu je kontrolovat, na právu občanů vyjadřovat nejenom nespokojenost, ale zejména své potřeby.

Budeme usilovat o transparentní rozhodování ve všech oblastech a na všech úrovních řízení krajů s důrazem na veřejné zakázky, u kterých budeme nadále zavádět všechny ověřené a efektivní způsoby vedoucí  k minimalizaci korupčního potenciálu.

Změníme systém projednávání krajských rozpočtů a vytvoříme otevřený systém rozhodování o rozpočtu s možností určit investiční a rozvojové priority samotnými občany. K již zavedeným     a efektivním opatřením přidáme elektronické a „rozklikávací“ rozpočty. Za nedílnou součást transparentnosti hospodaření považujeme možnost průběžné kontroly ze strany občanů v oblasti veřejných zakázek.

Senát dbající o dobro celku

Naši senátoři budou lépe využívat ústavních možností Senátu jako pojistky, bránící přijímat nedokonalé zákony. Zároveň budeme usilovat o plné uplatnění Senátu v roli orgánu prosazujícího české národní zájmy v evropské agendě. Na půdě Senátu povedeme diskuse o zásadních otázkách budoucnosti naší země. Pokud udržíme převahu sociálně demokratických senátorů, budeme moci nadále garantovat nedotknutelnost sociálních práv občanů v naší Ústavě a Senát bude nadále důsledně a aktivně bránit snahám pravice o demontáž sociálního státu.

Jak dál v krajích v letech 2012 – 2016

Naše principy: aktivní, otevřený dialog s občany

Správu věcí veřejných chápeme jako službu občanům. Občan je klient veřejné správy.

V následujícím období, pokud získáme důvěru občanů,  se při správě krajů zaměříme na:

  • další rozvoj aktivit, při nichž se budeme setkávat s občany,
  • rozhodování krajů nesmí podléhat lobbistickým tendencím, popř. situacím, kdy privátní zájmy      jsou prosazovány nad zájmy veřejné,
  • transparentní rozhodování ve všech oblastech a na všech úrovních řízení krajů s důrazem na veřejné zakázky,
  • otevřený systém rozhodování o rozpočtu,
  • transparentní hospodaření - kraje od roku 2008 zvyšují transparentnost nakládání s veřejnými prostředky,
  • kontrolní mechanismy, které významně eliminují neprůhledné procesy,
  • elektronické a „rozklikávací“ rozpočty,
  • systém nákupu formou elektronických aukcí,
  • přímé zapojení občanů do komisí pro otevírání obálek a hodnocení nabídek,
  • hledání takových dopravních a ekonomických řešení, která přispějí k rozvoji tzv. zelené ekonomiky a sníží zátěž na životní prostředí.

Hlavní programové oblasti:

Vzdělání

Vzdělání je investicí do budoucnosti, považujeme je za prioritu pro zvýšení konkurenceschopnosti  regionů a životní úrovně občanů

Našimi cíli jsou:

  • vytvoření systému celoživotního vzdělávání, který umožní kvalitní vzdělání dostupné všem občanům,
  • stabilizace pedagogického sboru,
  • oborově a kapacitně přizpůsobit školství poptávce na trhu práce, což je podmínkou zvýšení konkurenceschopnosti ČR,
  • dostupnost všech forem vzdělání,
  • flexibilní systém celoživotního vzdělávání,
  • navrácení dobrého jména učňovského školství,
  • podpora handicapovaných žáků,
  • spolupráce středních škol se zaměstnavateli s důrazem na technické obory,
  • zjednodušení a zlevnění nynějšího systému maturit, ale i připravovaných testů na základních školách,
  • zvýšením motivace dosahovat kvalitnějšího vzdělání na všech úrovních a v různých oborech.

Zdravotnictví

Dostupné a kvalitní zdravotnictví je ukazatelem životní úrovně. Regulační poplatky zavedené pravicovými vládami neregulují, jsou pouze čistým příjmem zdravotnických zařízení. Proto odmítáme jakékoli další experimenty v systému zdravotnictví, včetně zavádění elitářství v péči o nemocné. Je neudržitelná situace, kdy jsou nespravedlivě preferovány fakultní nemocnice proti krajským nemocnicím.

V následujícím období budeme usilovat o:

  • stabilitu financování zdravotnictví, spravedlivé úhrady a širokou veřejnou kontrolu nad celým systémem,
  • zvýšení zdravotního pojištění jak pro běžné pojištěnce, tak zejména zvýšení plateb za pojištěnce hrazené státem,
  • zvýšení veřejné kontroly nad zdravotními pojišťovnami,
  • optimální organizaci systému zdravotní péče - za základ systému považujeme síť neziskových nemocnic pod plnou veřejnou kontrolou,
  • zamezení jakékoliv další privatizaci krajské sítě nemocnic,
  • optimalizaci lůžkové péče za široké odborné diskuse při zachování dostupnosti lékařské péče i v okrajových oblastech jednotlivých krajů
  • zlepšení prevence jako předpokladu pro hledání úspor,
  • efektivní zdravotnický systém, který nelze vytvořit bez aktivní účasti občanů,
  • ucelený systém od vzdělávání na všech úrovních přes veřejné stravování a kvalitu potravin,
  • nezatěžování práv občanů ke zdravotní péči jinými krytými formami poplatků (za návštěvu u lékaře, vysoké doplatky za léky).

Sociální politika

Sociální stát a sociální smír jsou našimi tradičními hodnotami. Obava ze ztráty zaměstnání, řešení krize na úkor sociálně nejslabších skupin, snižování dostupnosti sociálních služeb a pracovních příležitostí jsou faktory rostoucího napětí ve společnosti.

Strategickými cíli pro následující období proto jsou:

  • udržení dostupného systému sociální péče pro všechny skupiny občanů,
  • změnu současného stavu, kdy stále více absolventů středních a vysokých škol nemůže najít uplatnění,
  • připravení nabídky rekvalifikačních programů v rámci středních škol, budeme podporovat začínající podnikatele a vytvářet pracovní místa ve veřejném sektoru,
  • podpora možnosti zkrácených úvazků pro matky s dětmi,
  • rozšíření perspektivní veřejné investice do rozvoje infrastruktury země (dopravní cesty, energetika, informační a komunikační systémy),
  • podpora tvorby pracovních míst na úrovni krajů ve veřejných i soukromých službách, především sociálních a zdravotních,
  • podporu rodin jako jistoty nejenom v době krize. Rodiny jsou zatíženy dvojím způsobem – nesou náklady reforem a současně vychovávají děti,
  • vytvoření systému poskytování sociálních služeb pro všechny skupiny potřebných jako jedné z největších hodnot naší země,
  • hledání optimálního systému financování i celkové koncepce a strategie poskytování služeb v krajích,
  • fixaci finančních prostředků na sociální sféru jako součást rozpočtového určení daní,
  • snížení míry jakékoliv formy sociálního vyloučení,
  • úspěšnou emancipaci sociálně vyloučených osob prostřednictvím zvýšení jejich možnosti získat pracovní uplatnění,
  • maximální podpora aktivit, které omezí dopady pravicové škrtací politiky (slevy v dopravě, podpora spolkového života, výstavba cenově dostupných domovů pro seniory a podpora dosavadních sociálních služeb pro seniory),
  • podpora rozvoje sociální infrastruktury a zlepšení dostupnosti servisu pro seniory a zdravotně postižené.
  • Podpora výstavby sociálních bytů pro seniory a startovacích bytů pro začínající mladé rodiny

Doprava

Fungující doprava je předpokladem pro rozvoj ekonomiky, cestovního ruchu, dostupnosti škol, zdravotnických zařízení nebo sociálních služeb. Dlouhodobým cílem je dobudování páteřních dopravních sítí (silniční, železniční i vodní), odstranění historického zanedbání silniční sítě a snížení přetížení na komunikacích.

V následujícím období se zaměříme na:

  • rozvoj silniční sítě – dobudování základních kapacitních dopravních tras,modernizaci a rozsáhlé opravy komunikací, na které bude spolupracovat veřejný a privátní sektor (ve financování, ve vytváření pracovních míst apod.),
  • ochranu sítí před jejich ničením – kontrolní vážení vozidel na komunikacích II. a III. třídy, eliminování přetížené nákladní dopravy. Vytvoření mapy provozní nosnosti komunikací a stanovení objízdných tras,
  • řešení elektronického mýta založeného na satelitním sledování, abychom ochránili veřejný majetek,
  • úplnou integraci veřejné dopravy – propojení autobusové a železniční dopravy, zajištění dopravní obslužnosti ve všech obcích, odstranění duplicit, otevření trhu pro dopravce a zároveň jejich provázání do celostátní jízdenkové unie.
  • Zvyšování bezpečnosti dopravy odstraňováním bodových závad na dopravní infrastruktuře

Bezpečnost

Stát nemůže fungovat a prosperovat, pokud se lidé necítí bezpečně. Proto musíme zamezit nárůstu sociální nesnášenlivosti, hospodářské kriminality, úmyslnému poškozování svobod občanů a rozšiřování dalších škodlivých jevů. S tím souvisí náš nesouhlas se škrty současné vlády v oblasti financování bezpečnosti.

V následujícím období budeme čelit těmto zásadním výzvám:

  • spolupráce privátního a veřejného sektoru na budování kapacit IZS,
  • řešení příčin trestné činnosti v krajích (nárůst sociálních nejistot, ztráta práce apod.)
  • prevence kriminality – sociálně patologická prevence, přítomnost policistů na silnicích a ulicích, preventivní kontroly, spolupráce s podnikateli v regionech, omezení výherních automatů, vytváření prostoru pro volnočasové aktivity pro mládež, podpora tvorby pracovních míst, vzdělávání apod.,
  • trestání korupce, klientelismu a dalších činů. Nastavení modelu nevyhnutelnosti trestu,
  • aktivní zapojení občanů zvýší efektivitu systému bezpečnostního systému včetně IZS nebo Policie ČR,
  • IZS musí být akceschopný při eliminování krizové situace v reálném čase (např. při povodních nebo požárech)
  • Policie ČR, HZS a další složky IZS musí být rozmístěny a vybaveny tak, aby byly schopné zasáhnout, kde je třeba a kde vzniká reálné nebezpečí,
  • zapojení a akceschopnost Jednotek sboru dobrovolných hasičů,

Udržitelný rozvoj krajů

Udržitelný rozvoj krajů spočívá ve využití investic k nastartování hospodářského růstu. K tomu je podle nás efektivní maximální využití prostředků z fondů EU, včetně regionálních operačních programů. Tuto politiku je nutné uplatňovat co nejblíže k občanům, tedy v regionech, zejména pak v těch, kde je vysoká nezaměstnanost, není dobudovaná infrastruktura a chybějí podmínky k podnikání. K růstu se nelze proškrtat tak, jak to dělá vláda prostřednictvím svých „reforem“.

V následujícím období se zaměříme na:

  • ucelený systém strategického řízení regionálního rozvoje – začlenění celé veřejné správy do řízení (včetně například obcí), podnikatelské sféry (včetně investorů) i odborných organizací (zejména Hospodářská komora) a veřejnosti,
  • řešení rozporu mezi dostupnými finančními zdroji a potřebami kraje. Budeme hledat optimální modely financování včetně zapojení privátního sektoru (PPP projekty),
  • investiční projekty, které budou vytvářet nová pracovní místa,
  • spolupráci s firmami, které jsou ochotné převzít dlouhodobě část společenské odpovědnosti za rozvoj kraje, v němž podnikají,
  • posílení spolurozhodování o prioritách kraje ze strany občanů,
  • revizi rozpočtového určení, která odstraní rozpor mezi odpovědností kraje bez zajištění financování ze strany státu, rozpočtové určení musí být nejen spravedlivé, ale zároveň i nezávislé na libovůli ministerských úředníků při rozhodování o transferech krajům,
  • aktivní ekonomickou diplomacii v rámci marketingu krajů, vytváření podnikatelských příležitostí a investičních pobídek nejen pro firmy ze zemí EU, ale i mimo ni (Rusko, Čína, Indie, Brazílie). Pro tyto firmy můžeme být vstupní branou na evropský trh.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: cssd.cz

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Hladík: Peníze z emisních povolenek půjdou do ekonomiky, adaptačních opatření a domácnostem

17:17 Ministr Hladík: Peníze z emisních povolenek půjdou do ekonomiky, adaptačních opatření a domácnostem

Výnosy z aukcí emisních povolenek budou nově využívány ze sta procent na vybraná klimatická opatření…