Luzar (KSČM): Proč hromadná doprava zdarma?

29.07.2012 17:12

Některé z mnoha argumentů pro bezplatnou městskou hromadnou dopravu.

Luzar (KSČM): Proč hromadná doprava zdarma?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Autobusové nádraží ve Zlíně

Jízdné zdarma by bylo zdaleka nejjednodušší politikou vznesenou národní vládou kdekoli na planetě k ochraně životního prostředí, jež by okamžitě výrazně snížila používání osobních aut a emise CO2.  

Jízdné zdarma by bylo nejvýraznějším prosociálním politickým opatřením vlády proti rostoucí chudobě, neboť jsou to převážně lidé s nízkými příjmy, kdo se nejvíce spoléhá na hromadnou dopravu.

Jízdné zdarma by odstranilo množství dopravních nehod, snížilo by tak utrpení mnoha lidí a snížil by se tím tlak na zdravotní pojišťovny a pohotovostní služby. V roce 2004 bylo nahlášeno Policií ČR 196.481 dopravních nehod s těmito následky:

  • 1.382 usmrcených osob
  • 4.711 těžce zraněných osob
  • 29.543 lehce zraněných osob

Podle odhadů dopravní policie na místě nehody byla způsobena hmotná škoda ve výši 9,687 miliard Kč. Většina nehod se týká právě osobních vozů (128 849 nehod).

Jízdné zdarma by pomohlo snížit nemocnost dýchacích ústrojí, která ostře stoupá právě s rostoucí hustotou silničního provozu.

Jízdné zdarma by zvýšilo kupní sílu obrovského množství pracujících s nízkými příjmy, což by celkově posílilo ekonomiku státu.

Jízdné zdarma by zvýšilo efektivnost a produktivitu hospodářství, neboť obrovské sumy unikají tím, že pracovní síla vázne v dopravních zácpách (pro příklad: v Británii vyčíslili tyto ztráty na 15 mld. liber ročně). 

Jízdné zdarma by bylo významnou turistickou atrakcí, přinášející každoročně stamilióny korun do státní ekonomiky od rostoucího počtu zahraničních návštěvníků. 

Jízdné zdarma by přineslo zvýšenou podporu ze světa, především od globálních ekologických hnutí, a vytvořilo by tím tlak na další evropské vlády, aby přijaly podobnou politiku.

Jízdné zdarma by snížilo závislost státu na čerpání ropných rezerv, neboť 67% celosvětové produkce ropy je použito právě na dopravu.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Leo Luzar - profil

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Maříková (SPD): V4  je mimořádně důležitý nástroj, který nám dává velkou sílu

23:07 Maříková (SPD): V4 je mimořádně důležitý nástroj, který nám dává velkou sílu

Projev na 98. schůzi Poslanecké sněmovny 18. dubna 2024 k Visegradské čtyřce.