Ministr P. Dobeš: Nový zákon o autoškolství přinese revoluční změny

20.10.2012 20:15

Nový zákon o autoškolství kompletně změní systém výuky, ověřování získaných znalostí i dovedností a chování žadatelů o řidičská oprávnění.

Ministr P. Dobeš: Nový zákon o autoškolství přinese revoluční změny
Foto: LIDEM
Popisek: Exministr dopravy Pavel Dobeš

Revoluční změnou má být už samotná cesta k řidičskému oprávnění, která bude dvoufázová. Zkoušky budou probíhat pod státním dohledem u nově vzniklé zkušební organizace, která by po pěti letech měla být nejen samofinancovatelná, ale umožňovat také vlastní investice do prevence a infrastruktury. Pro nové žadatele se chystá řidičský průkaz na zkoušku a test vnímání rizik.

Jedním z cílů nového zákona je vychovat vysoce profesionální komisaře, kteří budou mít v oblasti výcviku autoškol silný respekt a budou sami motivovaní se neustále vzdělávat. „Zákon by tak měl díky vyšší kontrole eliminovat stávající vysokou míru korupčního jednání při výkonu zkoušek z odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel, kdy jsou v této souvislosti v ČR trestně stíhány už desítky zkušebních komisařů,“ vyjmenoval jeden ze zásadních přínosů nového zákona ministr dopravy Pavel Dobeš. Návrh počítá s tím, že stávající počet cca pěti set zkušebních komisařů (v rámci obcí s rozšířenou působností dnes častokrát s kumulovanou funkcí) se v rámci nově vzniklé zkušební organizace sníží na cca tři stovky plnohodnotných zkušebních komisařů. Nově vzniklá organizace by měla být nejpozději po pěti letech samofinancovatelná. „Přinese tak nejen nulové zatížení státnímu rozpočtu, ale navíc ještě vydělá vlastní finanční prostředky, které bude využívat například pro prevenci,“ doplnil ministr Pavel Dobeš.

Nový zákon si klade také za cíl přispět ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. „Získání řidičského oprávnění by se mělo stát vrcholným stádiem základního vzdělávání v dopravě a zároveň počátkem dalšího celoživotního vzdělávání,“ řekl k tomu ministr Pavel Dobeš. Žák, který bude chtít získat řidičské oprávnění, bude muset v autoškole absolvovat teorii a první praktické dovednosti s řízením vozidla na vyhrazeném místě pro výuku. Pokud si osvojí základní ovládání vozidla a zvládne teoretické učivo, bude skládat první část zkoušky před zkušebním komisařem, tj. zkoušku z pravidel silničního provozu a zkoušku z ovládání vozidla na cvičné ploše zkušební organizace. Teprve poté žák s instruktorem vyrazí do silničního provozu, kde bude pokračovat v praktickém výcviku. „Jakmile si žadatel osvojí základní znalosti a dovednosti v řízení příslušné skupiny vozidel, bude připuštěn k závěrečné zkoušce z praktické jízdy, která bude posledním stádiem zkoušky z odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel příslušné skupiny. U zkoušky řidičů motocyklů dochází k zásadní změně, kdy žadatel bude vykonávat zkoušku zcela samostatně bez přítomnosti zkušebního komisaře na výcvikovém vozidle,“ vysvětlil chystané změny Karel Bezděkovský z odboru provozu silničních vozidel Ministerstva dopravy.

Zkoušce z praktické jízdy bude předcházet test vnímání rizik a u prvožadatelů se počítá s tzv. řidičským průkazem na zkoušku, se zkušební dobou na jeden rok. Začínající řidiči budou mít k dispozici snížený počet osmi dosažitelných bodů, přičemž zkušební režim bude možné prodloužit pouze dvakrát. Se dvěma opravnými termíny se počítá rovněž u samotných zkoušek. Některé druhy zkoušek bude možné nově vykonávat i mimo úřední dobu úřadu, ve večerních hodinách a o víkendu. Zkušební místa se plánují pouze ve větších městech s vhodným dopravním prostředím. Zabrání se tak situaci, kdy někteří žáci skládali zkoušky v malém, nerušném provozu, a nebylo tak možné důkladně ověřit jejich praktické dovednosti s řízením vozidla v různých intenzitách provozu. Zkouška z praktické jízdy bude monitorována prostřednictvím kamerového systému se záznamem dopravní situace před vozidlem, chování a reakcí žadatele ve vozidle a zároveň bude zařízení propojeno s GPS pro monitoring celého průběhu zkoušky včetně trasy, úkonů apod. Bude tak průkazné, kam a jak vozidlo jelo a jakým způsobem uchazeč reagoval na jednotlivé podněty. Záznamy pak budou sloužit zejména jako podklad pro případné námitky žadatelů.

Věcný návrh zákona odchází do meziresortního řízení a ministerstvo dopravy by jej vládě mělo předložit ke schválení ještě do konce roku, s platností nejdříve od druhé poloviny roku 2013. Základním pilířem pro tvorbu nového zákona byla trojice projektů (TWIST, SWING a TANGO). Hlavními zpracovateli zákona jsou za ministerstvo Karel Bezděkovský z odboru provozu silničních vozidel a vedoucí samostatného oddělení BESIP Roman Budský. Zákon má širokou podporu Asociace autoškol ČR i Profesního společenství autoškol ČR a získal nejvyšší hodnocení i v rámci Evropské unie. Jeho dlouhodobým cílem je návrat k tradici vysoké kvality českého autoškolství s kvalitními učiteli, erudovanými a motivovanými zkušebními komisaři a vzdělanými žáky, s akcentem na eliminaci korupčního prostředí a změnu hodnotových postojů napříč celou společností, která v konečném důsledku povede ke zvýšení bezpečnosti na našich silnicích.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Ministerstvo dopravy

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kocumová (LOL!): Bazén je zavřený a výběrové řízení se protahuje

6:23 Kocumová (LOL!): Bazén je zavřený a výběrové řízení se protahuje

Rekonstrukce bazénu, která byla podle zjištění policie od počátku manipulována přes Petra Židka a sp…