Jsem přesvědčen o tom, že je nutné varovat před tímto "žebříčkováním" základních škol na základě tohoto testování. Jak jsem psal již v době, kdy s tímto nápadem na plošné testování žáků 5. a 9. tříd přišel exministr Josef Dobeš, toto testování může být dobrým sluhou, ale špatným pánem.
V případě, že budou ředitelé a pedagogové žebříčky používat pro zlepšení své práce v té či oné škole (tedy například posílení konkrétních předmětů a oblastí), nejedná se o nic špatného.
Pokud se ale budou podobné žebříčky vytvářet za účelem tvrdé soutěže mezi jednotlivými školami, je to špatně. Žádný ředitel nebude chtít, aby byla jeho škola označena za méně kvalitní - a bude tedy naléhat na učitele, aby "zabrali" v testovaných předmětech, což se bude dít na úkor netestované látky.
Tyto žebříčky a testování také úzce souvisí s veřejným slyšením, které proběhlo v Senátu P ČR. V dnes projednávané petici „Nerušme základní školy praktické" jde právě o problematiku začleňování dětí s určitým handicapem či z vyloučené lokality do hlavního vzdělávacího proudu. Více než 70 tisíc petičních podpisů dokazuje, jak je toto téma společensky výbušné.
Pokud by se totiž podobné testování stalo bernou mincí a hodnotila by se podle něj kvalita té či oné školy, bude to mít obrovský vliv právě na začleňování - který ředitel by tedy měl zájem o horší žáky, pokud by věděl, že mu mohou zhoršit skóre?
Věřím, že si ministerstvo školství plně uvědomuje úskalí plošného testování žáků 5. a 9. tříd základních škol a bude k němu přistupovat s plnou vážností – tedy jako ke sluhovi, a nikoliv jako k pánovi či dokonce biči na jednotlivé školy.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: ČSSD