Prolobovaný zákon o významné tržní síle drží v Česku cenu uměle vysoko. Problém je v tom, že chrání velké dodavatele potravin a nápojů před tlakem obchodních řetězců. Ty tak často o cenách, za které nakupuji potraviny, vůbec nemohou smlouvat. Nové ceny jsou jim dodavatelem jen oznámeny. Jeden z nejkřiklavějších příkladů je právě Plzeňský Prazdroj. Ten v srpnu pouze vydal tiskové prohlášení, že zdražuje všechno své pivo o 3 %, aniž by o tom s kýmkoli mluvil. Na to asi o měsíc později zareagoval i Staropramen a učinil totéž.
Výsledkem je, že „Plzeň“ se v ČR prodává za 22,90 Kč. V Německu to samé pivo koupíte v přepočtu za 18 Kč. To je rozdíl 4,90 Kč na každé jedné lahvi piva. Pokud tuto konečnou cenu očistíme o rozdíl v DPH a spotřební dani (které jsou obě v ČR vyšší), vychází nám, že dodavatelská cena piva, tedy ta, za kterou nakupují řetězce, je v ČR o 3,15 Kč vyšší než v Německu. Prazdroj tak vydělává na tom, že ho chrání zákon o významné tržní síle. A to se musí změnit.
Čili opakuji. Dokud se u nás nezmění zákon o významné tržní síle, dokud se u nás nesrovná cena Plzeňského Prazdroje, do té doby si tohoto piva nedám ani kapku.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Vít Bárta