Drastichová (VV): Chládkova "finlandie" ve školství nic neřeší

04.03.2013 14:51

České školství se zkvalitní zejména tím, že žáci a studenti začnou chodit do školy až od devíti hodin a od sedmi let. A na prvním stupni by se neznámkovalo, ale jen slovně hodnotilo.Takovou představu o zvýšení kvality českého školství prezentoval sociálně demokratický stínový ministr školství Marcel Chládek. Inspiroval se ve Finsku.

Drastichová (VV): Chládkova "finlandie" ve školství nic neřeší
Foto: veciverejne.cz
Popisek: Jana Drastichová

Nechat se inspirovat školními modely ostatních států je určitě chvályhodné. Je ale potřeba hledat širší souvislosti a možnosti aplikace na český systém. A i v České republice se bude pohled na tyto otázky lišit region od regionu, jiné zvyklosti bývají v Praze a jiné třeba na Ostravsku. Nemůžeme opomenout ani rozdíly individuální. Kolikrát jste se v kruhu svých známých porovnávali, kdo z vás je sova a kdo skřivan?

Navíc ve Finsku, na rozdíl od České republiky, je školství prestižním povoláním, které je odpovídajícím způsobem i ohodnoceno – z toho si určitě můžeme brát příklad. Vlastní kvalita školství závisí především na úrovni pedagogického sboru, na jeho finančním ohodnocení a způsobu výuky.

Nejzávažnější z nadhozených námětů je otázka, v kolika letech má dítě nastoupit do 1. třídy základní školy. Současné děti v pěti letech běžně čtou a počítají, mnohé umějí již i psát. Představa, že nějakým moudrým (stínově) vládním rozhodnutím zbrzdíme přirozený vývoj na školu připravených dětí o rok, je proto škodlivá.

Kromě toho, již dnes některé děti nastupují do školy těsně před dovršením 7. roku věku. A další děti mají odklad začátku školní docházky o jeden rok na základě doporučení pedagogicko-psychologické poradny a žádosti rodičů. Pokud by se u některých dětí sečetly všechny takové skutečnosti, šly by do 1. třídy až skoro v 9 letech a základní školu by končily v 17 letech. Tím pádem by i do zaměstnání nastupovaly velmi pozdě, stát by za ně o to déle odváděl zdravotní a sociální pojištění. A dalším efektem by byl enormní tlak na školky, které již dnes kapacitně nestačí.

Hodnotit známkami, nebo slovně?

Obdobně ani ústní hodnocení má málo společného se školskými vědomostmi. To, co potřebujeme, je podpora dětí k učení a studiu, jejich motivace, aby se účastnily znalostních soutěží a získávaly granty na další studium a osobní rozvoj.

„Už dnes existuje možnost slovního hodnocení, záleží na rozhodnutí ředitelů škol a jejich dohody s rodiči,“připomíná Jana Drastichová, poslankyně Věcí veřejných, která se ve sněmovně věnuje zejména otázkám školství a sociální problematiky, a dodává. „Slovní hodnocení může být prospěšné u těch prvňáčků, kteří by na vysvědčení nedostali vytouženou jedničku. Právě na tu se ovšem většina žáků prvních tříd těší. A my bychom jim měli odepřít tuto motivační radost?“

Podle aktuálních výzkumů se české děti dlouhodobě propadají ve znalostech především v matematice a dalších exaktních vědách. Tuto situaci rozhodně nevyřešíme zavedením ústního hodnocení. České školství potřebuje srovnávání, systém kritérií, nikoli souhrn ústních doporučení.

Od osmé, či od deváté hodiny?

Školní docházka od devíti ráno by byla ranou hlavně těm rodičům, kteří budou řešit, kam se svými dětmi každý všední den mezi půl osmou a devátou ráno. Případným řešením by tedy spíše mohlo být zařazování lehčích předmětů do první vyučovací hodiny.

Podle zkušeností Jany Drastichové, která do zvolení poslankyní pracovala jako učitelka na základní škole, právě v 9 hodin vrcholí soustředěnost žáků a po 11. hodině již naopak klesá. „Z tohoto pohledu je lepší začít s výukou už v 8 hodin. A také musíme myslet na to, že mnoho žáků má odpolední kroužky. Pokud by se výuka protáhla, zbylo by na mimoškolní aktivity méně času.“

Vyhnout bychom se ovšem měli i opačnému extrému. Také jste v době svého dětství museli v některé dny začínat ve škole již od 7. hodiny ranní a na učitele spíše jen mžourali?

Léčba českého školství proto není otázkou přebírání finského nebo jiných vzorů. Je to pořád o těch samých záležitostech a nedostatcích: o zvýšení platů učitelům, o zavedení kariérních řádů, sjednocení vyučovacích osnov, zařazení srovnávacích testů pro žáky pátých tříd apod.

Česká republika potřebuje systém, ve kterém bude znalost ceněna, motivována a odměňována. Ne nějaké sociálně-demokratické inženýrství.

Mgr. Jana Drastichová

  • BPP
  • Vaše dotazy ráda zodpovím na svém Facebooku.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vitbarta.cz

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Okamura (SPD): Zdravotní péče je veřejná služba, která musí být kdykoli dostupná všem

20:07 Okamura (SPD): Zdravotní péče je veřejná služba, která musí být kdykoli dostupná všem

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k zhoršující se dostupnosti zdravotní péče