Hojda (KSČM): Cena za prodej podílu v ČSA se jeví jako podhodnocená

15.03.2013 4:31

Vyjádření poslance PČR a stínového ministra KSČM pro resort dopravy a průmyslu Pavla Hojdy k rozhodnutí vlády o prodeji menšinového podílu v ČSA.

Hojda (KSČM): Cena za prodej podílu v ČSA se jeví jako podhodnocená
Foto: KSČM
Popisek: Pavel Hojda

Vláda ČR na svém zasedání 13. března rozhodla o prodeji 44% podílu ČSA a.s. korejskému leteckému dopravci Korean Air. Bohužel musím konstatovat, že řízení společnosti a strategické rozhodování postupně od působení pana Tvrdíka (2003-2006) až po současné vedení Aeroholdingu, pod které ČSA a. s. spadá, spělo postupně k situaci, kdy bylo nutné rozhodnout, jak dále v podnikání jediného leteckého dopravce v ČR, ve kterém je stát majoritním vlastníkem. Bývalé vedení ČSA se rozhodlo po roce 2003 pod vedením Ing. Jaroslava Tvrdíka, že je nutné urychleně nakoupit nová letadla s velkým doletem a více se angažovat na linkách mimo Evropu. Ihned po nákupu letadel se zdálo, že záměr by mohl přinést rozvoj ČSA a upevnění postavení zajímavého a kvalitního leteckého dopravce ve střední Evropě. Bohužel se záhy ukázalo, že náklady na splácení letadel a náklady na provoz ČSA, včetně neustále rostoucích platů pilotů, jsou smrtícím koktejlem. Do podnikání v letectví významně samozřejmě zasáhla opatření, která bylo nutno přijmout v souvislosti s útokem na Dvojčata v New Yorku. Navíc po roce 2008 silně leteckou dopravu zasáhla celosvětová finanční a hospodářská krize. Vláda ČR, pravděpodobně na návrh managementu Aeroholdingu, tedy nyní s konečnou platností rozhodla o prodeji menšinového podílu ČSA korejskému leteckému dopravci.

Velmi mně ale zaráží nízká, ba dokonce silně podhodnocená cena, na kterou byla ČSA ohodnocena. Vzal odhadce v potaz i hodnotu leteckého personálu (osobně se domnívám, že patří mezi nejkvalitnější v osobním letectví). A jak byla ohodnocena obchodní značka ČSA? Vždyť obchodní značka (ČSA je velmi známou a kvalitní značkou) bývá to nejhodnotnější v zavedené firmě. Současná pravicová vláda pouze ukázala, že bude privatizovat za každou cenu, ať to stojí, co to stojí. Jsem tedy velmi rozpolcen v hodnocení prodeje ČSA. Na jedné straně bylo nutné učinit krok pro záchranu národního leteckého dopravce a získání zajímavých leteckých destinací (na dálkové tratě ale už nemá ČSA letadla), na straně druhé šlo více méně o darování menšinového podílu.

Co říci závěrem. Přeji si, aby tento krok vedl k posílení pozic ČSA a aby vstup partnera nebyl pouze přípravou na úplnou privatizaci a následně likvidaci jediného národního leteckého dopravce s většinovým podílem státu.

Pavel Hojda, poslanec PČR a stínový ministr KSČM pro resort dopravy, průmyslu a obchodu

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: kscm.cz

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Filip (KSČM): O jedné otázce, kterou slýchám často

4:31 Filip (KSČM): O jedné otázce, kterou slýchám často

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k výhře Ruské federace ve sporu s Ukrajinou u Mezinár…