Koncepce plošného testování má řadu rizik, které působí kontraproduktivně a rozvoji školství v žádném případně nepomáhá. Plošné testování vede například k tomu, že se školy na úkor všech ostatních oblastí zaměřují pouze na testované předměty. Záměr MŠMT jde navíc proti plánu na tzv.inkluzi ve školách - tedy namísto začleňování slabších žáků budou školy vedeny k tomu, aby se těch nejslabších co nejdříve zbavily a udržely si tak dobré výsledky testů.
Zatímco v zahraničí rizika a nevýhody plošného testování vzali na vědomí a hromadně od něho ustupují, české ministerstvo školství jde hlavou proti zdi a snaží se zavést metodu, která prokazatelně není pro školství prospěšná.
ČSSD namísto plošného testování žáků navrhuje používat pravidelná výběrová šetření, které lze provádět na reprezentativním vzorku žáků. To se může navíc zaměřit na širší okruh znalostí žáků základní školy než testování plošné, kde se testuje jen několik hlavních předmětů. Takovou cestu ministerstvu školství doporučujeme a takovou metodu chceme prosazovat.
Marcel Chládek, stínový ministr školství za ČSSD
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: cssd.cz