Joch (ČSSD): Úsek D3 Úsilné-Hodějovice je klíčový

18.05.2013 7:35

Úsek dálnice Úsilné - Hodějovice je klíčový nejen pro tranzitní dopravu, protože povede k většímu komfortu i zrychlení, ale i pro samotné České Budějovice. Projekt stále provází nedořešené otázky, které jej mohou zbrzdit, proto se hledá takové řešení, aby k žádným prodlevám nedošlo. Ve hře jsou totiž evropské peníze, z nichž má být tento úsek dálnice financován.

Joch (ČSSD): Úsek D3 Úsilné-Hodějovice je klíčový
Foto: Hans Štembera
Popisek: Silnice, ilustrační foto

Jednání svolané Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) o dostavbě D3 mělo své druhé kolo. Při tom prvním v dubnu společně s radním pro dopravu a územní plán Jihočeského kraje Antonínem Krákem, nás generální ředitel ŘSD David Čermák seznámil s úrovní rozpracovanosti jednotlivých úseků dálnice od Veselí nad Lužnicí po Hodějovice na Českobudějovicku a ujistil nás, že D3 má jako liniová stavba prioritu Ředitelství silnic a dálnic i české vlády. Jedním z důvodů, proč se dostavba těší tomuto zájmu je i potřeba vyčerpat evropské prostředky do roku 2015 a následně z operačního programu doprava OPDII, a právě tato klíčová stavba má zpracovanou dokumentaci a potřebná povolení. Na oplátku jsme přislíbili podat pomocnou ruku při výkupu pozemků a kraj nabídl i maximální součinnost při řešení dalších problémů, které se mohou dálnice a dálničních staveb týkat.
 
Počátkem tohoto týdne se konalo druhé setkání. Hovořilo se konkrétně o úseku 0310/IÚsilné - Hodějovice, kde bude dálnice jihočeskou metropoli obcházet. A právě tato část je pro naše město klíčová, protože z Českých Budějovic vyvede tranzitní dopravu, která zásadně zahušťuje město. Navíc je trasa dálnice naplánována tak, aby nenarušila místní dopravu a dopravní spojení. Celkově tak přinese nejen rychlejší tranzitní cestování, ale i podstatné dopravní zklidnění.
 
Vyprojektování tohoto úseku dálnice bylo velmi náročné, protože trasa prochází v blízkosti sídel, což s sebou nese problémy s hlučností i napojením na stávající dopravní síť. Proto do jednání o její konečné trase vstoupilo nejen město, ale i okolní obce tzv. memorandem obcí. Přestože byla nalezena shoda a v roce 2011 nabylo územní rozhodnutí právní moci, zůstávají některé nedořešené sporné body. Těmi jsou mimoúrovňové křižovatky, které spolu s dalšími dopravními stavbami, z nichž nejvýznamnější je tunel Pohůrka a třináct mostních objektů, zásadně komplikují výstavbu celého úseku.
 
Právě mimoúrovňové křižovatky (MÚK) byly stěžejním bodem jednání této pracovní skupiny. Komplikací je především MÚK Hlinsko a Pohůrka. Podmínku ministerstva vnitra v územním rozhodnutí, že MÚK Hlinsko a Pohůrka nebudou spojeny průpletovým úsekem, tj. úsekem, na němž dochází k tzv. průpletu jízdních proudů v témž dopravním směru , a připojovací a odbočovací pruhy budou ukončeny v požadované vzdálenosti před portály tunelu, totiž není možné v rámci stávající dokumentace pro územní rozhodnutí (DÚR) splnit. Dodržet požadovanou vzdálenost konce připojovacích a odbočovacích pruhů není možné, vzhledem k blízkosti portálu tunelu, právě bez průpletového úseku.
 
Z jednání pracovní skupiny vyplynulo, že tento problém není možné řešit ani zkrácením tunelu, což znemožňuje memorandum obcí, ani vypuštěním MÚK Pohůrka, protože přivaděč realizovaný z prostředků  kraje je v pokročilém stadiu realizace. Problém tedy bude řešit ŘSD a PRAGOPROJEKT, a ve hře je i jiná varianta křižovatky MÚK Pohůrka, či jiné provedení křížení. Takováto úprava se ale neobejde bez projednání s obcí Srubec, s přihlédnutím k jejímu územnímu plánu. Protože tyto změny mohou negativně ovlivnit průběh celé výstavby, zvažuje se i možnost MÚK Pohůrka vynechat a dopracovat až v pozdějším termínu. Tím by nedošlo k průtahu příprav. Stavba D3 0310/I bude hrazena z evropských fondů a musí se stihnout v termínu.
 
Ke změnám dochází i v případě MÚK Pohůrka a MÚK Hodějovice. Změnila se totiž norma, ČSN 73 6110, ve vzdálenosti mezi konci přídatných pruhů. Jako jedno z možných řešení je vypuštění MÚK Hodějovice, o čemž se bude jednat zejména s obcí Staré Hodějovice a městem České Budějovice.
 
Problémy jsou však i s přivaděči k MÚK, především toho Hlinského. Jako kompromisní řešení se nabízí zahájení přípravy Hlinského přivaděče jako investice kraje, kdy ŘSD bude spolufinancovat nejnutnější část přivaděče jako náhradu za přerušenou sil. III/0341. 
 
Miroslav Joch (ČSSD)
1. náměstek primátora pro ekonomiku a majetek města České Budějovice
radní a předseda dopravní komise Jihočeského kraje
 

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: c-budejovice.cz

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bruntál: Stavba opěrné zdi pod autobusovým stanovištěm je prakticky dokončena

22:09 Bruntál: Stavba opěrné zdi pod autobusovým stanovištěm je prakticky dokončena

Práce na rekonstrukci autobusového stanoviště pod Společenským domem se blíží k svému završení, auto…