ČSSD chce urychlit budování vysokorychlostních železničních tratí

14.10.2013 16:11

Urychlit budování vysokorychlostních železničních tratí s cílem spojit Prahu a Brno za hodinu jízdy, a to už v roce 2025.

ČSSD chce urychlit budování vysokorychlostních železničních tratí
Foto: CSSD.cz
Popisek: Logo ČSSD

Takový bude jeden z cílů příští vlády, pokud ji bude sestavovat ČSSD. Na pondělní tiskové konferenci to řekli stínoví ministři dopravy a průmyslu ČSSD Milan Chovanec a Milan Urban. Dosavadní plány Správy železniční dopravní cesty předpokládají dokončit toto spojení až v roce 2038.

Podle Milana Chovance by měl stát věnovat železniční dopravě více pozornosti. „Resort dopravy musí připravit alespoň střednědobou strategii rozvoje Českých drah, národního dopravce na kolejích,“ říká stínový ministr dopravy a plzeňský hejtman.

„Pokud nezačneme včas s výstavbou vysokorychlostních tratí, stane se z nás skanzen Evropy a rychlovlaky budou jezdit mimo nás,“ prohlašuje stínový ministr průmyslu a obchodu Milan Urban. Už nyní při budování tratí výrazně zaostáváme i za státy, jako je Portugalsko nebo Turecko. „Chceme-li udržet naši konkurenceschopnost, nesmíme stát bokem,“ dodává Urban. „Budování rychlotratí prokazatelně zvyšuje ekonomický růst.“ Osvědčené jsou také kladné dopady na zaměstnanost, mobilitu občanů i na životní prostředí (přenesením části silniční dopravy na železnici).

Zprovoznit 200 km nové rychlotratě za 11 let není nereálné. Například ve Španělsku zahájili přípravy první vysokorychlostní tratě v roce 1981 a jejích 471 kilometrů zprovoznili v roce 1992. Ve Francii trvala podobná stavba od projektu 5 let, v Itálii 9 let.

ČSSD nehodlá, v případě sestavení vlády, zapomínat ani na regionální železniční dopravu. Příkladem může být plánovaná výstavba Masarykovy rychlodráhy mezi největším středočeským městem Kladnem ,přes letiště Václava Havla do centra hlavního města. „Tím bude umožněn hvězdicovitý systém železnice okolo Prahy po vzoru Paříže nebo Barcelony,“ říká Milan Urban, kandidující za ČSSD ve středních Čechách.

Důležité je i zřízení nezávislého regulátora. „Musíme nastavit přehledné mantinely soutěže na našem železničním trhu. Funguje to tak prakticky ve všech vyspělých státech Evropy. Jen my máme železnici bez regulátora. To je stejné jako hra bez rozhodčího,“ tvrdí hejtman Chovanec.

Milan Chovanec, stínový ministr dopravy
Milan Urban, stínový ministr průmyslu a obchodu 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: cssd.cz

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Davis (Zelení): Evidentně potřebujeme novou generaci političek a politiků

23:08 Davis (Zelení): Evidentně potřebujeme novou generaci političek a politiků

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k stavu životního prostředí v České republice