Chládek: Rozvoj školství se musí vrátit mezi absolutní priority každé vlády
11.07.2013 21:06
ČSSD odmítá dnešní prohlášení bývalého ministra Nečasovy vlády Petra Fialy o tom, že svému nástupci předává resort školství stabilizovaný a v pořádku. Výsledky mezinárodních srovnání, dlouhodobá stagnace státní finanční podpory školství či tragický stav v čerpání peněz z fondů EU usvědčují bývalého ministra z toho, že neříká pravdu.
Ministři Nečasovy vlády Josef Dobeš a Petr Fiala byli ve své snaze řídit ministerstvo školství neúspěšní. Josef Dobeš se zapíše do historie jako ministr, který připravil školství o několik miliard korun z fondů EU. Petr Fiala pak bude vždy spojen s naprosto nevýrazným vedením rezortu a s neúspěšným pokusem změnit pravidla pro vysoké školy, pro která nenašel dostatečnou politickou ani odbornou podporu.
Nový ministr školství Dalibor Štys přebírá resort v těžké situaci. Ať už bude mise Rusnokovy vlády jakkoli dlouhá, je nutné, aby se v klíčových oblastech neztrácel čas. Školství se musí vrátit zpět mezi absolutní priority jakékoli vlády, Rusnokovu nevyjímaje.
Podle ČSSD by se měl proto nový úřednický ministr soustředit především na následujících šest priorit:
- pokračovat v přípravě novely vysokoškolského zákona
- připravovat změny financování regionálního školství, protože současná podoba je neufinancovatelná
- stabilizovat státní maturitu, protože současný dočasný model je nastaven jen do roku 2014
- dokončit kariérní řád pedagogů
- určit strategii podpory učňovského a odborného školství
- řešit nedostatek kapacit mateřských škol
ČSSD již veřejnosti představila pro všechny oblasti svá řešení a pozitivní návrhy změn, které mají za cíl českému školství pomoci.
Nový ministr by také neměl zavírat oči před opakujícím se "velkým letním problémem", kdy řada škol postupuje tak, že učitele na prázdniny pošlou na Úřad práce, aby je v září opět zaměstnaly. A stejně tak by měl zvážit návrhy svých předchůdců v oblasti plošného testování žáků 5. a 9. tříd, kde by bylo řešením testovat jen reprezentativní vzorek žáků.