Chybné výběrové řízení na dodavatele a nedostatečný geologický průzkum – v tom spatřuje stínový ministr dopravy KSČM a poslance PČR Pavel Hojda příčiny toho, proč firma OHL ŽS dnes odmítá bez navýšení ceny stavby pokračovat v opravě dálnice D1.
„Vybrala se firma s nejnižší cenou a nikoho už nezajímalo, co nabízí. Nikdo od ní nepožadoval seriózní záruku, že se v průběhu stavebních prací nedostane do finančních potíží a nikdo se neptal, jak je ze strany Ředitelství silnic a dálnic připravena samotná stavba,“ upřesňuje Hojda. Stínový ministr dopravy označil tyto neodborné a povrchní geologické průzkumy za obecný problém. „Důsledkem pak je, že dodavatel uplatňuje vícenáklady, které zatěžují státní pokladnu. Mnohdy se jedná i o 30 – 40 procent z ceny stavby. Dochází k prodražování a prodlužování staveb, odčerpávají se finanční prostředky státu, které by se daly využít na další dopravní stavby“, vysvětluje poslanec a varuje před dalším nebezpečím: „Může nastat problém i s Evropskou komisí, která zřejmě (podobně jako v případě dálnice D8 – nedostatečná příprava stavby, soudní pře apod.) znovu odmítne proplatit prostředky z Operačního programu 1.“ Podle Hojdy jsou připraveny stavby, které by ze zmíněného programu bylo možné financovat, bohužel se však nerealizují. „Například mohu uvést výstavbu části rychlostní silnice R6 Bošov-Lubenec (trasa propojující Karlovy Vary a Prahu), kterou bývalý ministr dopravy Bárta zastavil jako nevhodnou a nepotřebnou. Studie ekonomické proveditelnosti však ukázala, že tato stavba je ekonomicky návratná a pro Karlovarský kraj, jenž nemá dobré silniční spojení s Prahou a českou dálniční sítí, nesmírně důležitá.“ Pavel Hojda vidí hlavní problém tohoto neutěšeného stavu v nedostatečné kontrolní činnosti ze strany ministerstva dopravy.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
autor: kscm.cz