NKÚ jenom potvrdil to, na co upozorňujeme již několik let. Předražování zakázek z důvodů nedostatečně provedeného geologického průzkumu a následných nutných změn projektů. Nekřesťanské ceny za vykupované soukromé, ale i obecní pozemky. Zmanipulovaná výběrová řízení tak, aby vyhrála dohodnutá firma, samozřejmě zpravidla s nejvyšší cenou (protože musela zajistit určité odstupné firmám, které nezvítězily - buďto finanční nebo zajištěním předražených subdodávek). To vše nám nyní potvrzuje NKÚ – ale neodhaluje tím nic nového.
Každoročně při projednávání výroční zprávy SFDI a plánu financování dopravní infrastruktury na další rok na tento stav věcí nejen my, poslanci KSČM, upozorňujeme. Přestože tento stav trvá dlouhé roky, žádná vláda ani sněmovna s ním nedokázaly nic udělat!
Na druhou stranu je ovšem třeba dodat, že nálezy NKÚ jsou v některých případech i tzv. "poplatkem nebo úlitbou" za "demokratický průběh územního řízení“. To co bylo projednáno a schváleno v územním řízení před 15 nebo 20 i 30 lety v současné době již neplatí. Nicméně na základě protestů určitých nátlakových skupin (různé aktivity pro ochranu životního prostředí, skupiny občanů, kteří si postavili vilky právě v blízkosti míst, kde je dlouhodobě plánovaný obchvat nebo rychlostní komunikace) dochází k dalším vynuceným změnám a vícenákladům.
Zářným příkladem je R35. Ještě výraznějším a pro ČR dražším je D8, která právě na základě protestů nátlakových skupin musela být úplně vyjmuta z financování OPD 1, tedy z evropských zdrojů na obnovu dopravní infrastruktury. Bohužel musím konstatovat, že NKÚ kritizuje i postupy a předražování, které prostě i z důvodu platné legislativy nebylo možné investorem měnit. Je to právě citovaný výkup pozemků, změny územního plánu, protesty nátlakových skupin apod.
Pavel Hojda, poslanec a místopředseda Hospodářského výboru PS PČR
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: kscm.cz