Nástupem koaliční vlády ODS, TOP09 a VV v roce 2010 došlo k tomu, že rozestavěné stavby např. na R6, ale i další se pozastavily s tím, že tehdejší ministr dopravy Vít Bárta zaútočil na stavební firmy a chtěl je přinutit, aby již vysoutěžené stavby zlevnily cca o 10 %. To se nejen nelíbilo stavebním firmám, ale navíc by došlo k porušení podmínek výběrového řízení, a to byl také důvod různých odvolání stavebních firem k ÚHOS (Úřad pro ochranu hospodářské soutěže). S tím, jak fungovala (nefungovala) koaliční spolupráce ve vládě po roce 2010, došlo k několikeré výměně na postu ministra dopravy od Víta Bárty, Radka Šmerdy, Pavla Dobeše, Zbyňka Stanjuru až po ministra v demisi Zdeňka Žáka, nemohlo ministerstvo dopravy pracovat koncepčně a s výhledem na několik let dopředu, zejména ne na získání dostatečných národních prostředků ze Státního rozpočtu, ale nakonec i na čerpání prostředků z fondů EU.
Po roce 2010 se prakticky zastavila příprava staveb na dopravní infrastruktuře a k tomu kontrola z EU zjistila vážné závady na stavbách, které byly z fondů EU spolufinancovány. Ministerstvo dopravy ve spolupráci se SFDI, ŘSD (Ředitelství silnic a dálnic), SŽDC (Správa železniční dopravní cesty) a ŘVC (Ředitelství vodních cest) tak muselo urychleně hledat a zajistit náhradní projekty. Jako nejvýhodnější se jevil projekt rekonstrukce a modernizace nejvytíženější dálnice, tedy D1. K tomu je ale zapotřebí říci, že projekt v době rozhodnutí nebyl zcela připraven a výběrové řízení, které se řídilo novým zákonem o veřejných zakázkách, ukázalo, že představy o rychlosti celé rekonstrukce a tím i čerpání evropských peněz se zcela rozchází s realitou. Jednak se stavební firmy odvolávaly nejen proto, že je naprostý nedostatek zakázek ve stavebnictví, ale také proto, že firmy, aby získaly veřejné zakázky, nabízely a nabízejí výstavbu za ceny, které jsou nejen hluboko pod rozpočtem projektu, ale dokonce hluboko pod cenou nákladovou.
Bohužel, musím konstatovat, že v roce 2010 byla zastavena - na pokyn Víta Bárty - zahájená a rozpracovaná stavba Bošov-Lubenec na trase rychlostní silnice R6, která je životně důležitou spojnicí mezi Karlovarským krajem a centrem. Jedná se o stavbu, která může být financována z evropských peněz. Až po nástupu nového ministra Zdeňka Žáka bylo rozhodnuto o opětovném obnovení prací na této stavbě od září 2013.
Velmi vážné je i to, že zásahem Víta Bárty došlo k pozastavení přípravy dalších akcí a například právě na R6 tím dochází k dalšímu posunutí staveb dokonce i na období, které se může minout s plánovacím obdobím OPD 2 (operační program dopravy 2), které je plánováno po roce 2014.
Výsledkem takovéhoto postupu bývalé koaliční vlády je to, že stavebnictví je na samém dně a Vláda společně se SFDI není schopna utratit v letošním roce nejen potřebné národní prostředky, ale ani čerpat příspěvky z EU, které by rozhodně ekonomický růst ve stavebnictví nastartovaly. Je zapotřebí ale připomenout, že nepřipravená dopravní infrastruktura nejen silniční, ale i železniční a vodní bude v dalších letech významným limitem možného ekonomického rozvoje našeho hospodářství. Nezbývá než dodat, volte KSČM. KSČM nabízí zaměstnanost, rozvoj ekonomiky a ne tupé škrtání a nezaměstnanost.
Ing. Pavel HOJDA, kandidát KSČM pro volby do PSP ČR (Karlovarský kraj)
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: kscm.cz