Hojda (KSČM): Stát neumí utratit miliardy na stavbách?

29.08.2013 17:50

Reaguji na článek v E15.cz. Článek konstatuje, že v letošním roce nedokáže stát utratit ze SFDI (státní fond dopravní infrastruktury) cca 2,3 miliardy korun a k tomu náležejících cca 5,5 miliardy korun z evropských zdrojů, tedy OPD 1 (Operační program doprava 1). Jaké hlavní příčiny vidím já.

Hojda (KSČM): Stát neumí utratit miliardy na stavbách?
Foto: KSČM
Popisek: Pavel Hojda

Nástupem koaliční vlády ODS, TOP09 a VV v roce 2010 došlo k tomu, že rozestavěné stavby např. na R6, ale i další se pozastavily s tím, že tehdejší ministr dopravy Vít Bárta zaútočil na stavební firmy a chtěl je přinutit, aby již vysoutěžené stavby zlevnily cca o 10 %. To se nejen nelíbilo stavebním firmám, ale navíc by došlo k porušení podmínek výběrového řízení, a to byl také důvod různých odvolání stavebních firem k ÚHOS (Úřad pro ochranu hospodářské soutěže). S tím, jak fungovala (nefungovala) koaliční spolupráce ve vládě po roce 2010, došlo k několikeré výměně na postu ministra dopravy od Víta Bárty, Radka Šmerdy, Pavla Dobeše, Zbyňka Stanjuru až po ministra v demisi Zdeňka Žáka, nemohlo ministerstvo dopravy pracovat koncepčně a s výhledem na několik let dopředu, zejména ne na získání dostatečných národních prostředků ze Státního rozpočtu, ale nakonec i na čerpání prostředků z fondů EU.

Po roce 2010 se prakticky zastavila příprava staveb na dopravní infrastruktuře a k tomu kontrola z EU zjistila vážné závady na stavbách, které byly z fondů EU spolufinancovány. Ministerstvo dopravy ve spolupráci se SFDI, ŘSD (Ředitelství silnic a dálnic), SŽDC (Správa železniční dopravní cesty) a ŘVC (Ředitelství vodních cest) tak muselo urychleně hledat a zajistit náhradní projekty. Jako nejvýhodnější se jevil projekt rekonstrukce a modernizace nejvytíženější dálnice, tedy D1. K tomu je ale zapotřebí říci, že projekt v době rozhodnutí nebyl zcela připraven a výběrové řízení, které se řídilo novým zákonem o veřejných zakázkách, ukázalo, že představy o rychlosti celé rekonstrukce a tím i čerpání evropských peněz se zcela rozchází s realitou. Jednak se stavební firmy odvolávaly nejen proto, že je naprostý nedostatek zakázek ve stavebnictví, ale také proto, že firmy, aby získaly veřejné zakázky, nabízely a nabízejí výstavbu za ceny, které jsou nejen hluboko pod rozpočtem projektu, ale dokonce hluboko pod cenou nákladovou.

Bohužel, musím konstatovat, že v roce 2010 byla zastavena - na pokyn Víta Bárty - zahájená a rozpracovaná stavba Bošov-Lubenec na trase rychlostní silnice R6, která je životně důležitou spojnicí mezi Karlovarským krajem a centrem. Jedná se o stavbu, která může být financována z evropských peněz. Až po nástupu nového ministra Zdeňka Žáka bylo rozhodnuto o opětovném obnovení prací na této stavbě od září 2013.

Velmi vážné je i to, že zásahem Víta Bárty došlo k pozastavení přípravy dalších akcí a například právě na R6 tím dochází k dalšímu posunutí staveb dokonce i na období, které se může minout s plánovacím obdobím OPD 2 (operační program dopravy 2), které je plánováno po roce 2014.

Výsledkem takovéhoto postupu bývalé koaliční vlády je to, že stavebnictví je na samém dně a Vláda společně se SFDI není schopna utratit v letošním roce nejen potřebné národní prostředky, ale ani čerpat příspěvky z EU, které by rozhodně ekonomický růst ve stavebnictví nastartovaly. Je zapotřebí ale připomenout, že nepřipravená dopravní infrastruktura nejen silniční, ale i železniční a vodní bude v dalších letech významným limitem možného ekonomického rozvoje našeho hospodářství. Nezbývá než dodat, volte KSČM. KSČM nabízí zaměstnanost, rozvoj ekonomiky a ne tupé škrtání a nezaměstnanost.

Ing. Pavel HOJDA, kandidát KSČM pro volby do PSP ČR (Karlovarský kraj)

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: kscm.cz

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Jurečka: Situace vodicích psů v České republice není úplně ideálně řešena

14:02 Ministr Jurečka: Situace vodicích psů v České republice není úplně ideálně řešena

Projev na 98. schůzi Poslanecké sněmovny 18. dubna 2024 k asistenčním psům.