„V roce 2014 budou směřovat k závěru dvě strategické investiční akce – tunel Blanka a prodloužení trasy metra A. Ty odčerpají naprostou většinu finančních prostředků z investiční části rozpočtu,“ říká Petr Hulinský.
Ačkoli je Praha považována za bohaté město, a to nejen v rámci Česka, ale i celé Evropy, podle Hulinského v uplynulých letech výrazně „zchudla“. Příčinou je zejména přetrvávající hospodářská krize a také změny v rozpočtovém určení daní, kdy se doposud „pražské“ daňové příjmy z části přesunuly ve prospěch ostatních měst a obcí. Ve srovnání s rokem 2009 tak Praha přišla o nikoli bezvýznamnou částku přesahující 5 miliard korun.
„Vzhledem k tomu, že se hospodářská situace státu a v této souvislosti daňové příjmy města výrazně nelepší, je každoroční sestavování rozpočtu čím dál náročnější. Příčinou je zejména nestabilní a stále se měnící daňová legislativa,“ popisuje rozpočtovou problematiku předseda finančního výboru Petr Hulinský.
Přesto se chce pokusit o to, aby některé oblasti nebyly - oproti minulým letům - výrazně kráceny. Jde podle něho především o oblast investic do školství. „Kapacita zejména v předškolských zařízeních je poddimenzována a dlouhodobě není systémově řešena. Navíc se problematika nedostatku míst začíná přelévat do základního školství,“ dodává Petr Hulinský.
Mnohem větší pozornost musí ale být věnována neustále rostoucím běžným výdajům města, především v oblasti veřejné dopravy. „Jako představitel sociální demokracie jsem samozřejmě příznivcem levné, kvalitní a dostupné městské hromadné dopravy. Náklady na její zajištění však musí být používány účelně a efektivně. Právě financování pražského dopravního podniku a systému pražské integrované dopravy bude jedním z prvních bodů, kterým se bude finanční výbor na svém nejbližším zasedání zabývat,“ uzavírá Hulinský.
Rozpočet Prahy na rok 2014 by měl být projednán a schválen zastupitelstvem v prosinci tohoto roku.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: cssd.cz