Jihočeský kraj: Omezené rychlíkové spoje by se mohly nahradit autobusy

02.07.2013 6:41

Jihočeský kraj je připraven pomoci cestujícím, kterých se dotklo omezení provozu čtyř rychlíkových spojů mezi jižními Čechami a Krajem Vysočina. Dopravní obslužnost by mohly na území Jihočeského kraje zajistit autobusy.

Jihočeský kraj: Omezené rychlíkové spoje by se mohly nahradit autobusy
Foto: archiv kraje
Popisek: Jiří Zimola

Korekce se týká rychlíků na trasách Jihlava – Jindřichův Hradec, Jindřichův Hradec – Havlíčkův Brod, Jihlava – České Budějovice a České Budějovice – Jihlava. (Viz tabulka na konci.). V platnost vstoupila v pondělí 1. července 2013 z rozhodnutí ministerstva dopravy.

„Dostaneme-li požadavek z měst, kde tyto dálkové spoje staví, jsme jim schopni nabídnout za tyto vlaky alespoň částečnou alternativu. A to v podobě autobusové přepravy. Jedná se o České Budějovice, Veselí nad Lužnicí a Jindřichův Hradec,“ uvedl Ivan Študlar, poradce jihočeského hejtmana pro dopravu a zástupce společnosti JIKORD.

O omezení rychlíků, jako o hotové věci, se dozvěděl jihočeský hejtman Jiří Zimola 15. května 2013. Aniž by s ním někdo tyto změny konzultoval. „Pan hejtman okamžitě poslal ministrovi dopravy Zbyňku Stanjurovi dopis, ve kterém vyjádřil ostrý nesouhlas. Změny v rozhodnutí ministerstva ale nedosáhl,“ popsal Študlar.

Tomu na celé věci vadí zejména to, že se udála velmi narychlo. Aniž by se na ni byl kraj schopen připravit. „Upravit jízdní řády tak, aby kvůli korekci nebyla narušena zavedená dopravní obslužnost, nějaký čas trvá. Takto tu zbytečně vzniká chaos,“ zdůraznil Študlar.

Tento argument ale odmítá Stanjura v dopise, kterým reagoval na slova hejtmana Zimoly. Celá věc zeštíhlení vlakových spojů na trase mezi jihem Čech a Vysočinou by se tím podle něj jen oddálila a tudíž i dále prodražovala.

Právě finance, které dává ministerstvo dopravy Českým drahám, považuje Študlar za hlavní meritum věci. „Je pravda, že náklady na vlakovou dopravu neustále stoupají. Nevím ale, zda peníze z výše uvedené korekce státní kasu nějak zachrání. Vždyť ministerstvo díky tomu ročně ušetří v našem kraji necelých sedm milionů korun, ale přitom ročně dotuje rychlíkovou přepravu v České republice částkou převyšující čtyři miliardy,“ vypočítá Študlar.

Na rozdíl od možného nasazení autobusů neplánuje Jihočeský kraj aktuálně suplovat rychlíky spěšnými vlaky. Odmítá totiž ze svých financí dotovat dopravu, jejíž financování náleží čistě státu. „Udělali jsme to jen jednou na trati České Budějovice – Praha. Poslední večerní a první ranní rychlík jedoucí z hlavního města totiž končil v Táboře. Nasazením spěšného vlaku, který dopravuje cestující do Veselí, Soběslavi a Budějovic, stojí ale krajskou pokladnu šest milionů korun ročně,“ sdělil Študlar.

Zvrat v celé situaci může ale nastat již po zítřejším (2. července 2013) jednání mezi dopravními experty Jihočeského kraje a Kraje vysočina. „Pokud bude trvat toto opatření ministerstva dopravy i pro jízdní řád

v roce 2013 až 2014, což lze předpokládat, chtěli bychom využít zrušené trasy rychlíků pro osobní, případně spěšné vlaky, tak, aby byla zajištěna návaznost přípojových spojů. Toho bychom dosáhli přesunem osobních vlaků do výhodnějších rychlíkových tras. Pokud se na tom naše kraje dohodnou, trvala by případná náhrada zrušených vlaků autobusy jen do 15. prosince 2013,“ uzavřel Študlar.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jiří Zimola - profil

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

Jak můžete někoho obvinit bez důkazů?

Vaše vláda nálepkuje dost často, vy hlavně a chcete bojovat proti dezinformacím, ale jdete podle vás příkladem? Je podle vás v pořádku, že někoho obviníte a pak nejste schopný u soudu říci, na základě čeho a svá obvinění doložit? A omluvíte se SPD nebo se odvoláte? https://www.parlamentnilisty.cz/p...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Hladík: Peníze z emisních povolenek půjdou do ekonomiky, adaptačních opatření a domácnostem

17:17 Ministr Hladík: Peníze z emisních povolenek půjdou do ekonomiky, adaptačních opatření a domácnostem

Výnosy z aukcí emisních povolenek budou nově využívány ze sta procent na vybraná klimatická opatření…