Kotzian (ODS): Odvolání Dětí Země považuji za krajně nezodpovědné jednání

04.11.2013 7:24

Stanovisko Roberta Kotziana k podání odvolání vůči územnímu rozhodnutí pro Nádraží u řeky.

Kotzian (ODS): Odvolání Dětí Země považuji za krajně nezodpovědné jednání
Foto: Martin Šimák
Popisek: Pohled na Brno shora, letecký snímek

Dnem 29. října 2013 uplynula lhůta pro podání odvolání vůči územnímu rozhodnutí na Přestavbu železničního uzlu Brno. Občanské sdružení Děti Země dnes vydalo tiskovou zprávu, ve které informuje o podání odvolání vůči tomuto územnímu rozhodnutí. Současně spekuluje o „nějakém politickém zadání“ příslušnému stavebnímu úřadu.

„Odvolání Dětí Země považuji za krajně nezodpovědné jednání, které může znamenat, že v Brně nebude postaveno nové nádraží ani ve variantě U řeky, ani ve variantě Pod Petrovem. Děti Země vážně ohrožují setrvání města Brna na křížení dvou transevropských dopravních koridorů TEN-T,“ konstatoval Robert Kotzian a doplnil: „Děti Země tímto ve střednědobém výhledu podporují řešení z hlediska životního prostředí nejméně příznivé. Kde jsou hranice těchto obstrukcí?“

Obecně

Odmítám ničím nepodložené spekulace o „politickém zadání“ stavebnímu úřadu a vyzývám předsedu Dětí Země, aby takové argumenty buď nepoužíval, anebo je podložil fakty.

V současné době se chýlí ke konci dopracování dvou variant přestavby železničního uzlu tak, aby mohlo proběhnout jejich srovnání. Jde o veřejnou zakázku zadanou Správou železniční dopravní cesty, s.o. (SŽDC), ve které jsou dopracovávány dvě varianty:

Varianta Nádraží u řeky podporovaná městem Brnem a Jihomoravský krajem, která znamená výstavbu nového nádraží na místě stávajícího nákladového nádraží.

Varianta Pod Petrovem navržená Koalicí Nádraží v centru, která znamená protažení současného nádraží až k tzv. Malé Americe a jeho dostavbu v podzemí pod křížením ul. Nádražní – Husova a dále pod historickým jádrem.

Není pravda, že by jedním z důsledků dopracování variant nádraží byla potřeba zásadně změnit projektovou dokumentaci pro územní rozhodnutí na Nádraží u řeky. Tuto lež šíří ti, kteří již vědí, že varianta Pod Petrovem pravděpodobně nebude shledána jako levnější a výhodnější, a snaží se proto poškodit i variantu U řeky.

Odmítám hloupé námitky, že žadatel měl lépe připravit projektovou dokumentaci, případně příslušný stavební úřad lépe zpracovat územní rozhodnutí. Jsem přesvědčen, že všechny týmy odborníků, kteří se v různých fázích účastnili přípravy projektu anebo vypracování územního rozhodnutí, tak činili podle nejlepšího vědomí a svědomí, s maximálním nasazením a především bez ohledu na jakákoliv „politická zadání“. V prostředí s komplikovanou a vágní legislativou a judikaturou a s přihlédnutím k enormní složitosti projektu v podstatě nelze vyhotovit projekt či rozhodnutí, které budou zcela nenapadnutelné. Pevně věřím, že státní orgány, které budou řešit odvolání, budou mít dostatek soudnosti a schopnosti rozlišit podstatné od nepodstatného.

Časové horizonty – městu Brnu hrozí, že následujících nejméně 50 let nebude mít nové nádraží

V horizontu tří až čtyř měsíců bude uvedené dopracování dokončeno. Jestliže ctíme nezávislost tohoto procesu, pak musíme připustit, že zvítězit může jak varianta Pod Petrovem, tak i varianta U řeky.

Pokud by zvítězila varianta Pod Petrovem, stane se územní rozhodnutí pro variantu U řeky bezcenným cárem papíru a nikomu nemusí vadit, že bylo vydáno.

V takovém případě by musela začít příprava od úplného začátku a začátek výstavby nelze očekávat dříve, než v roce 2025. Znamená to, že se nejméně na jedno další rozpočtové období EU (2014-2020) vzdáváme dotačních prostředků. Spíše se jich však vzdáváme na dvě další rozpočtová období, pokud v roce 2025 budou vůbec nějaké relevantní dotační programy existovat…?

Pokud by zvítězila varianta U řeky, umožnilo by pravomocné územní rozhodnutí zahájit výstavbu ještě v tomto rozpočtovém období, tj. v letech 2017-2019. Pak ovšem, uznáváme-li nezávislost uvedeného dopracování, nedává žádný smysl podrážet této variantě nohy. Shození územního rozhodnutí by s velkou pravděpodobností znamenalo nemožnost financování projektu v nadcházejícím rozpočtovém období EU (2014-2020), pro které jsou připraveny ty nejlepší podmínky.

Jestliže se výstavba nového nádraží v důsledku kroků Dětí Země a dalších odsune do let 2025 a dále, je téměř jisté, že do té doby bude stát realitou donucen ve větší míře investovat do rekonstrukce stávajícího stavu. To bude znamenat, že následujících nejméně 50 let nebude v Brně systémově a zásadně řešen stav železničního uzlu, který si v sobě stále nese dědictví překotného vývoje z poloviny 19. století. Tento stav tím bude konzervován a význam města Brna na železniční mapě Evropy bude rapidně klesat.

Děti Země prosazují řešení, které je velmi nepříznivé pro životní prostředí. Jaké zájmy tedy hájí?

Děti Země o sobě tvrdí, že jsou organizací chránící životní prostředí. To je však v rozporu s jejich kroky. Nabízí se tak otázka, jaké zájmy vlastně chrání?

Jestliže Děti Země hájí řešení Pod Petrovem (tzv. v centru), pak připomínám známý fakt, že tato varianta je podmíněna výstavbou nesmírně nákladné soustavy tří tunelů ve složitých geologických podmínkách: pod historickým jádrem a Žlutým kopcem, pod Brnem-Kohoutovicemi a pod kopcem u městské části Brno-Žebětín. Toto řešení předpokládá mezi dvěma tunelovými úseky otevřený, nezastřešený průchod vysokorychlostní tratě územím mezi městskou částí Brno-Žebětín a nově vznikajícím sídlištěm Kamechy. Průjezd vysokorychlostního vlaku znamená značnou hlukovou zátěž. Jestliže Děti Země jsou silnými odpůrci R43, která má územím projít v tunelu a v desítky let držené územní rezervě, jak mohou v podstatě na tomtéž místě prosazovat tohle? Mají Děti Země odvahu stoupnout si před občany Brno-Žebětína a Kamech a říci jim tato fakta do očí?

Uvedený argument je pouze příkladem. Důvodů, proč je postup Dětí Země ne-environmentální, je mnohem více. V každém případě je nejvíce pro-ekologické podporovat železniční dopravu. Kroky Dětí Země však jdou opačným směrem.

Robert Kotzian
1. náměstek primátora města Brna

Mgr. Ing. Robert Kotzian, Ph.D.

  • BPP
  • Předseda hnutí Brno+
  • zastupitel měst. části

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Robert Kotzian - profil

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rozvoral (SPD): Migrační pakt EU, který odsouhlasil ministr vnitra Rakušan, zásadně odmítáme

21:03 Rozvoral (SPD): Migrační pakt EU, který odsouhlasil ministr vnitra Rakušan, zásadně odmítáme

Ve čtvrtek 18. dubna byla v Poslanecké sněmovně zahájena mimořádná schůze, svolaná na žádost opozice…