Ministr Stanjura: Reakce na článek "Dráhy chtějí platit miliardu za kilometr kolejí"

08.07.2013 20:50

Článek Petra Holuba Dráhy chtějí platit miliardu za kilometr kolejí , který je uveřejněn na webových stránkách aktuálně.cz, je nepřesným výkladem informací získaných z dokumentu Dopravní sektorové strategie (DSS).

Ministr Stanjura: Reakce na článek  "Dráhy chtějí platit miliardu za kilometr kolejí"
Foto: Hans Štembera
Popisek: Zbyněk Stanjura

Dokument DSS je plánem rozvoje dopravní infrastruktury a nezabývá se projektováním a oceňováním staveb, ale přebírá informace od investorů. Jedním z hlavních cílů je (velmi zjednodušeně) identifikovat všechny tyto projekty (databáze staveb), multikriteriálně porovnat jejich význam, a na základě odhadované dostupnosti finančních prostředků navrhnout harmonogram realizace. Pan Holub ve svém článku porovnává vybrané stavby v ČR se stavbami v Německu. Vyšší náklady v Německu odůvodňuje překonáváním horské oblasti (Durynský les), avšak jím vybrané stavby rovněž překonávají obtížné přírodní překážky.

Pokud jde o úsek Choceň – Ústí n/O, jedná se o chybějící část 1. železničního koridoru, který byl v devadesátých letech vynechán pro obtížnost řešení a z důvodů vysokých nákladů.  Celý 1. železniční koridor v délce zhruba 400 km byl vybudován (bez železničních uzlů) za přibližně 36 mld. Kč. To rozhodně nejsou náklady převyšující náklady německé. Pan Holub ale srovnává náklady posledního a nejdražšího úseku. Jde o úsek v úzkém klikatém údolí s chráněným územím dle soustavy Natura 2000, což je právě důvodem vyšších nákladů. Obdobné je to i s úsekem Nemanice – Ševětín, kde je to vedle potřeby překonat značný výškový rozdíl dlouhým tunelem komplikováno územními požadavky obce Hrdějovice. MD a SŽDC v tomto případě ale hledají možnosti finančně úspornějšího řešení. To je ale předmětem samostatného procesu, jehož výsledek dosud není znám a bude proto v DSS zohledněn v rámci příští aktualizace dokumentu. V každém případě jsou rozhodující průměrné náklady na vybudování celého tahu (např. Praha – České Budějovice nebo Praha – Břeclav) a není možné vytrhávat z kontextu jednotlivé dílčí stavby (i v německém příkladu Erfurt – Ebenbach by bylo možné najít dílčí úseky s vyššími než průměrnými náklady na realizaci celého jmenovaného úseku).

Chybná je rovněž informace, že dokument Dopravní sektorové strategie, 2. fáze, nebyl zveřejněn. Tento dokument je přístupný přes webové stránky Ministerstva dopravy a to již od 20. června 2013.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Ministerstvo dopravy

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

Jak můžete někoho obvinit bez důkazů?

Vaše vláda nálepkuje dost často, vy hlavně a chcete bojovat proti dezinformacím, ale jdete podle vás příkladem? Je podle vás v pořádku, že někoho obviníte a pak nejste schopný u soudu říci, na základě čeho a svá obvinění doložit? A omluvíte se SPD nebo se odvoláte? https://www.parlamentnilisty.cz/p...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

KSČM odmítá současný návrh Jurečkovy „reformy“ sociálních dávek

4:31 KSČM odmítá současný návrh Jurečkovy „reformy“ sociálních dávek

Ministerstvo práce a sociálních věcí vedené zemědělcem Marianem Jurečkou plánuje od příštího roku sj…